«هیچ محدودیت جدیدی برای تولید و توزیع کیت‌های غربالگری جنین ایجاد نشده و استانداردهایی که پیش از این به‌منظور کنترل کیفی کیت‌ها اعمال می‌شد، کماکان رعایت می‌شود.»

واردات و تولید کیت های غیراستاندارد غربالگری جنین ممنوع شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،این را سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به برخی اخبار در فضای مجازی درباره کیت‌های غربالگری جنین، گفته است.چندی پیش خبری مبنی بر ممنوعیت «توقف صدور مجوز تولید و واردات کیت‌های غربالگری جنین» در برخی رسانه‌ها منتشر شد؛ خبری که به سرعت در فضای مجازی دست‌به‌دست شد و بسیاری از افراد نیز نسبت به آن موضع گرفتند.

این درحالی است که اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با انتشار اطلاعیه‌ای خط بطلانی بر شایعات کشیده است. همچنین سخنگوی وزارت بهداشت هم اعلام کرد: «ایجاد محدودیت در توزیع کیت‌های غربالگری جنین کذب است.» موضوع «محدودیت غربالگری جنین» از آبان سال قبل که ذیل قانون جوانی جمعیت مطرح شد، همواره بحث‌های متعددی را به همراه داشته است.

حتی شورای نگهبان نیز به بخشی از آن ایراد قانونی گرفت که با بازنگری آن توسط مجلس به مصوبه نهایی در قانون جوانی رسید. وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه وقت از مخالفان ایجاد محدودیت در غربالگری جنین بودند و کارشناسان متعددی نیز در مخالفت با این موضوع اظهارنظر کردند. البته موافقان و طراحان آن هم دلایل گوناگونی را در پاسخ به منتقدان بازگو کردند.

انتشار اخبار غیرواقعی


چندی پیش نیز یکی از اعضای هیأت ‌مدیره انجمن ژنتیک پزشکی ایران و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر توقف صدور مجوز تولید و واردات کیت‌های غربالگری سه ماه اول بارداری خبر داد و گفت: «این تصمیم غیرکارشناسی منجر به محدودیت بیشتر جامعه برای انجام غربالگری جنین می‌شود که در نتیجه خطر تولد نوزادان مبتلا به ناهنجاری‌ها و بیماری‌های ژنتیک افزایش خواهد یافت.» محمدامین طباطبایی‌فر گفته بود: «این تصمیم بسیار غیرمعقول است و باعث خواهد شد که حتی دسترسی افراد آگاه جامعه هم به غربالگری محدود شود.

ضمن اینکه توقف صدور مجوز تولید و واردات کیت‌های غربالگری سه ماه اول بارداری باعث خواهد شد که این کیت‌ها به‌صورت غیرمجاز و با قیمت‌های سرسام‌آور تامین شوند که در این شرایط علاوه بر تحمیل هزینه به مردم، استاندارد و کیفیت این کیت‌ها نیز زیر سؤال خواهد رفت.»
به‌گفته وی وزارت بهداشت در این تصمیم‌گیری هیچ مشورتی با انجمن ژنتیک پزشکی ایران نداشته و این انجمن به‌زودی در نامه‌ای رسمی به این تصمیم اعتراض خواهد کرد و خواستار ارزیابی مجدد آن خواهد شد.


ایجاد محدودیت در توزیع کیت‌های غربالگری جنین کذب است


اما حالا این اظهارات با واکنش پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت مواجه شده است. او این اظهارات را کذب اعلام کرده و می‌گوید: «از نظر وزارت بهداشت، غربالگری جنین با رعایت استانداردها ممنوع نیست. نظارت بر کیفیت و استاندارد بودن کیت‌های غربالگری جنین وظیفه سازمان غذا و دارو است تا کیت‌هایی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، بیشترین دقت و کمترین خطا را داشته باشد.»


سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این مطلب که از نظر وزارت بهداشت، غربالگری جنین با رعایت استانداردها ممنوع نیست، ادامه داد: «غربالگری مطابق قانون و نظر متخصصان استانداردسازی شده است.»پاک‌آیین افزود: «هم‌اکنون کیت‌های تشخیصی غربالگری با دقت کافی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و کماکان برای کمک به سلامت مادر و جنین، از توزیع کیت‌های غیراستاندارد و غیردقیق جلوگیری می‌شود.»گفتنی است این نوع کیت‌های غربالگری جنین، تجهیزاتی هستند که در علم پزشکی برای شناسایی خطر ابتلا به سندروم داون در جنین مادران باردار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اطلاعیه اصلی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو


اما نگاهی به اطلاعیه اصلی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، واقعیت را آشکار می‌سازد. در این اطلاعیه آمده است:
«با توجه به استاندارد آزمایشگاه‌های غربالگری بیوشیمی سندروم داون و ترایزومی‌های ١٣و ١٨و چک‌لیست ارزیابی نظارتی آزمایشگاه‌های متقاضی مشارکت در برنامه کشوری ساماندهی غربالگری سندروم داون (ویرایش سال ٩٩) آزمایشگاه‌ها صرفا مجاز به استفاده از دستگاه‌های آنالایزر بسته (Closed) برای غربالگری سه ماهه اول بارداری سندروم داون هستند.

بنابراین، IRC تولید و واردات کیت‌های غربالگری سه ماهه اول بارداری (Free BhCG (PAPP-A، به‌صورت سیستم باز ازجمله به روش الایزا برای انجام غربالگری سه ماهه اول سندروم داون صادر و تمدید نخواهد شد.»منظور از این اطلاعیه، ممنوعیت صدور مجوز تولید و واردات کیت‌های غربالگری سه ماهه اول بارداری در سیستم‌های باز بوده است و نه ممنوعیت کلی صدور مجوز واردات کیت‌های غربالگری.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha