معاونت پرستاری وزارت بهداشت ضمن اقدامات صورت گرفته از شروع دولت سیزدهم تاکنون در عین حال از صرفه‌جویی ۱۴۰۰ میلیارد تومانی هزینه‌های بستری بیماران به دلیل توسعه خودمراقبتی خبر داد.

اجرای تعرفه‌گذاری پرستاری پس از ۱۵ سال/توسعه خودمراقبتی و کاهش بستری مجدد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: از مهر ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۶۰ هزار پروانه صلاحیت حرفه ای بر اساس امتیازات آموزش مداوم و پذیرفته شدگان آزمون های شهریور ۱۴۰۰، بهمن ۱۴۰۰، مهر ۱۴۰۱ و بهمن ۱۴۰۱ صادر شده است.

در این گزارش تصریح شده است: پس از ابلاغ آیین نامه صدور پروانه صلاحیت حرفه ای گروه پرستاری در سال ۹۵، از مهرماه سال ۱۳۹۹ تاکنون ۵ دوره آزمون برگزار شده که ۴ دوره آن در دولت سیزدهم بوده است.

بنابر این گزارش، توسعه انجمن های علمی پرستاری از ۲ انجمن به ۶ انجمن، توانمندسازی مدیران پرستاری (برگزاری دوره‌های آموزشی مدیران پرستاری) و ایجاد داشبورد اختصاصی معاونت پرستاری (پایگاه داده پرستاری) از جمله اقداماتی است که توسط معاونت پرستاری وزارت بهداشت در دولت سیزدهم نهایی شده است.

در گزارش معاونت پرستاری وزارت بهداشت به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اشاره و تصریح شده است: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که در سال ۸۶ به تصویب رسید پس از پیگیری‌های متعدد و تاکید مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۹، با تخصیص مبلغ ۵.۲ همت از سازمان برنامه و بودجه در نهایت در سال ۱۴۰۱ با پرداخت اولین مرحله به پرستاران به اجرا در آمد.

در این گزارش آمده است: هم اکنون محاسبه پرونده بیماران خدمات پرستاری که به صورت جداگانه و براساس ارزش نسبی تعرفه گذاری می شود، احصاء و از طریق بیمه های پایه در قالب سرانه خدمات تشخیصی درمانی پس از رسیدگی به اسناد بیمارستان ها واریز می‌شود.

معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تمهیدات و اقداماتی که در زمینه خودمراقبتی از شروع دولت سیزدهم تاکنون صورت گرفته اشاره و تاکید کرده است: به دلیل ارتقای خود مراقبتی، موارد بستری مجدد بیماران قلبی از ۲۱ درصد به ۸ درصد معادل صرفه جویی حداقل۱۴۰۰ میلیارد تومان کاهش داشته است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در این گزارش ذکر شده است: جهت ساماندهی آموزش کمک پرستاری تفاهم نامه ای فی مابین معاونت پرستاری و معاونت آموزشی به منظور آموزش کمک پرستاری یک ساله در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ منعقد شد. در این مدت ضمن ساماندهی مراکز مجری دوره، بانک اطلاعاتی جامعی از فراگیرانی که در مراکز مجاز دوره آموزشی خود را گذرانده‌اند تشکیل و با هماهنگی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور گواهی تمامی متقاضیان اشتغال در شغل کمک پرستاری طی استعلام از معاونت پرستاری اعتبارسنجی و به دانشگاه های مربوطه اعام می شود تا ضمن ارایه مراقبت ایمن و مطمئن شرایط رضایت مندی بیماران از تیم مراقبتی فراهم شد.

معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان گزارش خود آورده است: در حال حاضر حدود ۱۱۰۰۰ نفر فراگیر دوره مهارتی کمک پرستاری در مراکز مورد تایید معاونت پرستاری و مرکز ملی مهارتی وزارت بهداشت در حال آموزش هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha