پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 359724

کارشناسان تغذیه نحوه گنجاندن کره در برنامه غذایی در صورت ابتلا به دیابت را بررسی می کنند.

اگر دیابت دارید می توانید کره بخورید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایتینگ ول، چه شما شخصاً مبتلا به دیابت باشید و چه کسی که می شناسید با این وضعیت پزشکی دست و پنجه نرم می کند، احتمالاً برایتان سوال پیش آمده است که چه غذاهایی را می توانید بخورید و لازم است از چه غذاهایی اجتناب کنید.

چگونه چربی های غذایی بر افراد مبتلا به دیابت تأثیر می گذارد؟

سه نوع اصلی چربی در رژیم غذایی وجود دارد: اسیدهای چرب غیر اشباع، اشباع و ترانس. در حالی که چربی های ترانس به دلیل اثرات نامطلوب آنها بر سلامتی ممنوع شده اند، چربی های اشباع نشده و اشباع شده هر دو در رژیم غذایی استاندارد یافت می شوند. به زبان ساده، مشخص شده است که چربی های غیراشباع فواید بیشتری برای سلامت قلب دارند و ضد التهاب هستند، در حالی که توصیه می شود چربی های اشباع شده را محدود کنید.
چربی های اشباع شده معمولا در محصولات حیوانی یافت می شوند و در دمای اتاق جامد هستند. دستورالعمل های غذایی 2020-2025 توصیه می کند که مصرف چربی های اشباع شده را به بیش از 10 درصد از ارزش کالری روزانه خود یا حدود 20 گرم در روز بر اساس یک رژیم غذایی 2000 کالری محدود کنید.
از طرف دیگر، چربی‌های غیراشباع، مانند اسیدهای چرب تک غیراشباع و چند غیراشباع، در دمای اتاق مایع هستند و عمدتاً در روغن‌هایی مانند زیتون و کانولا، آجیل، دانه‌ها و ماهی‌های چرب یافت می‌شوند. انواع خاصی از چربی‌های غیراشباع، مانند اسیدهای چرب امگا 3 را باید حداقل دو بار در هفته مصرف کنید.

این نوع چربی دقیقاً چگونه بر افراد مبتلا به دیابت تأثیر می گذارد؟

رژیم های غذایی سرشار از چربی های اشباع شده با خطر بالاتر بیماری قلبی و سکته مغزی که از بیماری های مشترک دیابت هستند، مرتبط می شوند. در حقیقت، افرادی که مبتلا به دیابت هستند، دو برابر بیشتر از افرادی که دیابت ندارند، در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند. به علاوه چربی‌های اشباع شده همچنین می‌توانند باعث مقاومت به انسولین شوند که حفظ سطح قند خون سالم را دشوارتر می‌کند.

از طرف دیگر، چربی‌های تک و چند غیراشباع اثرات مثبتی بر مدیریت دیابت دارند و ممکن است سلامت قلب و حساسیت به انسولین را بهبود بخشند. یک مقاله تحقیقاتی در سال 2019 که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد، از این نظریه حمایت کرد و دریافت که شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 که مقادیر بیشتری از اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه را در مقایسه با کربوهیدرات ها یا چربی های اشباع شده مصرف کردند، خطر مرگ و میر کلی کمتری داشتند و بیماری های قلبی عروقی نیز در آنها به نسبت سایرین کمتر بود.

اگر دیابت دارید می توانید کره بخورید؟

بله. سارا کوزیک، متخصص تغذیه و یکی از بنیانگذاران MIJA، می گوید:« لذت بردن از غذاهایی مانند کره در حد اعتدال کلید حفظ تعادل و رسیدن به تغذیه، سلامت و تندرستی مطلوب است.»

با این حال، هم پالینسکی وید و هم کوزیک به ما یادآوری می‌کنند که کره منبع چربی اشباع شده با 7 گرم در هر وعده (به اندازه 1 قاشق غذاخوری) است. با این حال، سازمان های بهداشتی توصیه می کنند که کره باید در رژیم غذایی شما محدود شود، آنها به شما توصیه می کنند به این توصیه توجه کنید و از کره به میزان کم استفاده کنید.
اگر از طعم کره لذت می برید، آن را در حد اعتدال مصرف کنید. (مانند یک قاشق چای خوری).

نکاتی برای گنجاندن کره در یک رژیم غذایی سالم و مناسب دیابت

در حالی که ممکن است علاقه زیادی به مخلوط کردن یک یا دو قاشق کره با سیب زمینی های پوره شده داشته باشید، متخصصان می خواهند به شما یادآوری کنند که مقدار کمی از آن به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

این نکات را در نظر بگیرید تا هم از طعم کره لذت ببرید و در عین حال وعده‌های خود را کنترل کنید:

  • 1 قاشق چایخوری کره را روی سبزیجات بخارپز مانند بروکلی، مارچوبه، کدو سبز یا گل کلم بمالید. برای طعم بیشتر، مقداری ادویه و سبزی به سبزیجات اضافه کنید.
  • 1 قاشق چای خوری کره را ذوب کرده و یک کنگر بخارپز یا آب پز شده را در آن فرو کنید.
  • قارچ ها را با استفاده از یک قاشق چای خوری کره روی مرغ سوخاری یا ماهی کبابی برای طعم تندتر سرو کنید.
  • در نظر بگیرید که کره را با یک جایگزین پخت گیاهی مانند روغن نارگیل، سس سیب یا آووکادو جایگزین کنید.

سوالات متداول

1. آیا کره قند خون شما را بالا می برد؟

در حالی که کره عمدتاً از چربی رژیمی تشکیل شده است و بعید است قند خون شما را افزایش دهد، اما متخصصان توصیه می کنند که با احتیاط از آن استفاده کنید. توجه به مقدار و نوع چربی مصرفی برای حفظ یک رژیم غذایی سالم بسیار مهم است. کره سرشار از چربی اشباع شده است که در مقادیر زیاد ممکن است مقاومت به انسولین را افزایش داده و باعث افزایش سطح قند خون در طول زمان شود.

2. افراد دیابتی چه نوع کره ای می توانند بخورند؟

در حالی که مطمئناً می‌توانید از کره مورد علاقه خود لذت ببرید، اما اگر دیابت دارید، در حد اعتدال کره مصرف کنید؛ متخصصان توصیه می‌کنند که گزینه‌ای بدون نمک برای کاهش کل سدیم دریافتی خود در نظر بگیرید، که این نکته مهمی برای افراد مبتلا به دیابت است، زیرا سدیم بیش از حد می‌تواند فشار خون را افزایش دهد.

3. افراد دیابتی باید در روز چه مقدار کره بخورند؟

دستورالعمل رژیم غذایی 2020-2025 و انجمن دیابت آمریکا توصیه می کنند که بیش از 10٪ کالری فرد از چربی اشباع شده یا تقریباً کمتر از 20 گرم مصرف شود.

برای نمونه، یک قاشق غذاخوری کره حاوی تقریباً 7 گرم چربی اشباع شده است. در حالی که اندازه کوچکتر، مانند یک قاشق چای خوری که برای افزایش طعم غذاها استفاده می شود، احتمالاً هیچ آسیبی به بدن وارد نمی کند.

به علاوه، افرادی که بیماری قلبی دارند، توصیه برای دریافت کل چربی اشباع شده حتی کمتر از 5 تا 6 درصد کل کالری است (یا 11 تا 13 گرم در روز بر اساس یک رژیم غذایی 2000 کالری).

خلاصه

کره را می توان در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت در حد متعادل گنجاند. متخصصان تغذیه معتقد هستند که اگر فردی از طعم کره لذت ببرد، اگر آن را همراه با غذاهای مغذی، مانند سبزیجات بخارپز یا غلات کامل مصرف کند، ممکن است راحت تر احساس سیری کند و کمتر اثرات نامطلوبی بر بدنش داشته باشد. (و همچنین جذب ویتامین های محلول در چربی را افزایش دهد)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha