یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که بروز مشکلات دستگاه گوارش از جمله یبوست، دشواری در بلع و روده تحریک‌پذیر ممکن است در برخی افراد از علایم اولیه ابتلا به بیماری پارکینسون باشد.

شناخت علل مشکلات گوارشی، به درمان پارکینسون کمک می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،یافته‌های نشریه علمی «گات» شواهد بیشتری به این نظر اضافه می‌کند که سلامت مغز و دستگاه گوارش ارتباط نزدیکی با هم دارند. به گفته پژوهشگران، شناخت علل بروز مشکلات گوارشی ممکن است به درمان زودهنگام پارکینسون کمک کند. پارکینسون یک بیماری پیش رونده است به این معنی که عوارض اختلال مغزی ناشی از آن با گذشت زمان بدتر می‌شود.

در مطالعه اخیر، پژوهشگران آمریکایی با بررسی و ارزیابی پرونده پزشکی ۲۴۶۲۴ فرد مبتلا به پارکینسون، نتیجه را با پرونده پزشکی گروه‌های زیر مقایسه کردند: ۱۹۰۴۶ نفر مبتلا به آلزایمر، ۲۳۹۴۲ نفر با خون ریزی یا لخته مغزی (بیماری عروق مغزی)، ۲۴۶۲۴ نفر با مغز سالم. هدف آنان این بود که درک کنند آیا بیماران مبتلا به پارکینسون در خلال شش سال قبل از تشخیص اختلال مغزی، مشکلات گوارشی داشته‌اند؟ و آیا افراد مبتلا به این نوع مشکلات بیشتر در معرض ابتلا به پارکینسون بوده‌اند؟ بررسی داده‌های موجود در این پرونده‌ها نشان داد که پاسخ به هر دو سوال مثبت است.

به طور خاص، چهار بیماری گوارشی یعنی یبوست، مشکل در بلع، گاستروپارزی (یا تخلیه تاخیری معده یعنی کندی حرکت غذا از معده به روده کوچک) و روده تحریک‌پذیر با خطر بالاتر ابتلای به پارکینسون مرتبط بودند. دستگاه گوارش دارای میلیون‌ها سلول عصبی است که با مغز ارتباط دارند. کارشناسان می‌گویند این امکان وجود دارد که درمان مشکلات گوارشی به سیستم مغز و اعصاب کمک کند یا برعکس، بیماری در یکی، به بروز دشواری در دیگری بینجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha