دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 359808

محققان دریافته‌اند که آنزیم پلی فنل اکسیداز (PPO) در برخی میوه‌ها مانند موز می‌تواند جذب فلاوانول‌های مفید برای قلب را کاهش دهد، به‌ویژه زمانی که با مواد غنی از فلاوانول مانند توت‌ها ترکیب شود. این مطالعه پیشنهاد می‌کند برای بهینه‌سازی جذب فلاوانول، موادی با فعالیت PPO کم، مانند آناناس یا پرتقال، را جایگزین کنید.

چرا نباید موز را به اسموتی اضافه کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تک دیلی، اسموتی یک روش خوشمزه و آسان برای گنجاندن میوه ها و سبزیجات ضروری در رژیم غذایی است اما آیا اسموتی موز و بلوبری بهترین ترکیب است؟

تحقیقات جدید در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، نشان می‌دهد که ترکیب برخی از مواد در اسموتی‌ها می‌تواند بر اثر این مواد غذایی در بدن شما تأثیر بگذارد.

این مطالعه که اخیراً در مجله Food and Function 's Royal Society of Chemistry منتشر شده است، از اسموتی ها، برای آزمایش اینکه چگونه سطوح مختلف پلی فنل اکسیداز(آنزیمی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات) بر سطوح فلاوانول های موجود در غذا برای جذب بدن تأثیر می گذارد، استفاده کرد.

فلاوانول ها گروهی از ترکیبات فعال زیستی هستند که برای سلامت قلب و شناختی مفید هستند و به طور طبیعی در سیب، گلابی، بلوبری، تمشک، انگور و کاکائو یافت می شوند.

خاویر اوتاویانی، نویسنده اصلی این آزمایش، گفت: «ما به دنبال این بودیم که بفهمیم چگونه یک غذای معمولی و ساده مانند اسموتی مبتنی بر موز می‌تواند بر دسترسی فلاوانول‌ها برای جذب پس از مصرف تأثیر بگذارد.»

یک سیب را برش بزنید یا پوست موز را بکنید تا میوه به سرعت قهوه ای شود. این به دلیل پلی فنل اکسیداز یا PPO اتفاق می افتد، آنزیمی که به طور طبیعی در آن غذاها وجود دارد. قهوه ای شدن میوه زمانی اتفاق می افتد که غذای حاوی آن آنزیم در معرض هوا قرار گیرد. محققان می خواستند بدانند آیا مصرف اسموتی های تازه تهیه شده با میوه های مختلف حاوی PPO بر میزان فلاوانول های موجود در بدن تأثیر می گذارد یا خیر.

موز در مقابل انواع توت ها

محققان از شرکت کنندگان خواستند اسموتی ساخته شده با موز که به طور طبیعی فعالیت PPO بالایی دارد و اسموتی ساخته شده با انواع توت که به طور طبیعی فعالیت PPO پایینی دارد را بنوشند.

شرکت کنندگان همچنین یک کپسول فلاوانول را به عنوان کنترل مصرف کردند. نمونه های خون و ادرار برای اندازه گیری میزان فلاوانول موجود در بدن پس از مصرف نمونه اسموتی و کپسول مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. محققان دریافتند افرادی که اسموتی موز نوشیده بودند در مقایسه با گروه شاهد، 84 درصد سطوح فلاوانول کمتری در بدنشان داشتند.

اوتاویانی گفت: «ما واقعاً از دیدن اینکه چقدر سریع اضافه کردن یک موز باعث کاهش سطح فلاوانول در اسموتی و سطوح فلاوانول جذب شده در بدن شد، شگفت زده شدیم. این اتفاق نشان می‌دهد که چگونه آماده‌سازی و ترکیب غذا می‌تواند بر جذب ترکیبات غذایی در غذاها تأثیر بگذارد.»

سال گذشته، آکادمی تغذیه و رژیم غذایی یک توصیه غذایی داد و به مردم توصیه کرد که روزانه 400 تا 600 میلی گرم فلاوانول برای سلامت قلب و عروق مصرف کنند. اوتاویانی گفت افرادی که سعی در مصرف این فلاوانول ها دارند، باید اسموتی ها را با ترکیب میوه های غنی از فلاوانول مانند انواع توت ها با سایر موادی که فعالیت PPO پایینی نیز دارند مانند آناناس، پرتقال، انبه یا ماست در نظر بگیرند.

با این حال، برای کسانی که می خواهند اسموتی را با موز یا سایر میوه ها و سبزیجات با فعالیت PPO بالا مانند سبزی چغندر مصرف کنند، توصیه می شود آنها را با میوه های غنی از فلاوانول مانند انواع توت ها، انگور و کاکائو ترکیب نکنند.

یافته‌های این مطالعه می‌تواند تحقیقات آتی را در مورد نحوه تهیه سایر غذاها و اثرات آن بر فلاوانول‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، به عنوان مثال، چای منبع غذایی اصلی فلاوانول‌ها است و بسته به نحوه تهیه آن، مقدار متفاوتی از فلاوانول‌ها در آن موجود خواهند بود.

اوتاویانی گفت: «این قطعاً حوزه ای است که در زمینه پلی فنول ها و ترکیبات زیست فعال به طور کلی سزاوار توجه بیشتری است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha