ویدئویی در صفحه مجازی یکی از پزشکان متخصص بیماری های پوست منتشر شده که دل هر بیننده ای را به درد می آورد. دختر جوان برای لیفت پیشانی زیر تیغ جراحی رفته اما متاسفانه جراح نابلد و کم مهارت زیبایی چهره این دختر را نابود کرده است و حالا وی به یک متخصص پوست مراجعه کرده است تا شاید راه درمانی برای وی پیدا کند. 

جراحی زیبایی بازیچه دست غیرمتخصصان

دکتر محمد گلشنی متخصص پوست در توضیح این ویدئو نوشته است: نتیجه عدم مهارت، درلیفت پیشانی ‌وابرو، ایجاد نکروز و بازشدن بخیه ها دراثرکشش زیاد ناحیه، دردخترجوان که لیفت اندیکاسیون نداشت، لطفا اعمال جراحی رابامطالعه انجام بدید.


اگر به صفحه این پزشک متخصص بیماری های پوستی مراجعه کنید ویدئوهای اینچنینی کم نیست. چندین بیمار بر اثر تزریق فیلر بینی، بینی شان نکروز شده، بیماری دیگر بر اثر لیزر نادرست پوست زیبایش سوخته و از دست رفته است، بیماری دیگر تزریق ژل لب کرده و نکروز شده و هزاران مورد دیگر که نه فقط در صفحه این پزشک متبحر که شاید در دیگر پیج های پزشکان درمانگر این افراد مشاهده کنید.

نتیجه عدم مهارت،درلیفت پیشانی ‌وابرو،ایجادنکروز وبازشدن بخیه هادراثرکشش زیادناحیه،دردخترجوان

برداشت از صفحه اینستاگرام دکتر محمد گلشنی @doctor_golshani

اسکار ناشی از استفاده غلط از لیزر دی اکسید کربن

اسکار ناشی از نکروز به دنبال تزریق فیلر بینی

نکروز وسیع صورت به دنبال تزریق فیلر


بسیاری از پزشکان عمومی و حتی پزشکان متخصص رشته های دیگر بدون تحصیل در رشته دانشگاهی در حوزه تخصص پوست و فوق تخصص جراحی پلاستیک زیبایی و با گذراندن دوره‌های برخی عمل‌های زیبایی در مدت زمان کوتاهی ره صد ساله را یک شبه طی می کنند و وارد این حوزه می شوند و بنا به گفته بابک سلحشور مدیرکل کمیسیون‌های پزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور، همین مسئله باعث بالا رفتن آمار قصور پزشکی در این حوزه شده است.


آمار دقیقی درباره میزان شکایت از این دسته از پزشکان که رشته تحصیلی شان مرتبط با جراحی و زیبایی نیست، در دست نیست و متاسفانه دکتر سلحشور که مدیرکل کمیسیون‌های پزشکی سازمان پزشکی قانونی کشوراست حاضر به مصاحبه در این زمینه نشد اما خرداد ماه سال جاری وی درباره آمار قصور درجراحی زیبایی و پلاستیک گفته است:« در مورد جراحی زیبایی و پلاستیک بر اساس افراد درگیر طبق آمار پزشکی قانونی در سال گذشته، یکهزار و ۴۳۶ پرونده هستند که به دلایل مختلف مانند جراحان عمومی، زیبایی و جراحی پلاستیک مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد ۶۶۸ پرونده تبرئه و ۷۶۸ پروند نیز منجر به محکومیت شد. نکته‌ای که در مورد پروندهای قصور پزشکی در جراحی زیبایی و پلاستیک اهمیت دارد این است که این نوع پرونده‌ها می‌تواند شامل هر اقدام که برای زیبایی انجام می‌شود، باشد حتی اقداماتی مانند تزریق ژل و صرفا این نوع پرونده‌ها منظور جراحی‌های بزرگ مد نظر نیست.»


این یعنی حتی پزشکانی که در رشته دانشگاهی مرتبط با زیبایی تحصیل کرده اند دچار قصور شده اند چه رسد به پزشکان یا تکنسین هایی که تنها با گذراندن دوره های یک ماهه و حتی یک هفته ای وارد این حیطه می شوند و خدا می داند آمار این دست از قصورها چقدر است.


البته بر سر اینکه آیا پزشکان عمومی و دیگر رشته های پزشکی مجازند با گذراندن دوره های کوتاه مدت وارد حوزه پوست و جراحی پلاستیک و زیبایی که بسیار پرطرفدار و از قضا سودآور است، شوند بحث بسیار است.


اما برخی پزشکان و سایت های مراکز زیبایی پا را از این فراتر گذاشته و تبلیغ انجام اعمال زیبایی از جمله تزریق بوتاکس در منزل می کنند!


دکتر محمد گلشنی، متخصص پوست و مو در گفت و گویی با خبرنگار سلامت نیوز، در واکنش به تبلیغ انجام بوتاکس در منزل در پاسخ به اینکه آیا این کار ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشد، گفت:«حتما احتمال خطر وجود دارد. برای هر نوع اقدام پزشکی باید مجوزهای لازم را داشته باشید. از طرف دیگر بسیاری از تزریق ها و اعمال زیبایی بایستی حتما در مطب یا در مراکز بیمارستانی و دانشگاهی انجام شود، هیچ عملی، جایی در خارج از محیط مطب و بیمارستان و دانشگاه های علوم پزشکی را ندارد.»


وی درباره افزایش موارد انجام جراحی زیبایی توسط پزشکان غیر مرتبط با تخصص پوست و زیبایی و یا غیرپزشکان، گفت:« استقبال مردم نسبت به اعمال جراحی زیبایی بیش از حد زیاد شده است و این مسئله باعث شده همه رشته های پزشکی حتی بسیاری از متخصصان رشته های دیگر به اعمال جراحی زیبایی گرایش پیدا کنند. همچنین گرایش مردم به اعمال جراحی زیبایی بسیار زیاد شده و اینکه آیا واقعا اینهمه جراحی زیبایی نیاز مردم است سوال بزرگی است.»


وی در ادامه گفت:« مشکلی که الان داریم این است کسانی که وارد این حیطه شده اند و دست به اعمال جراحی زیبایی می زنند از تجربه کافی برخوردار نیستند و در کلینیک مان عوارض گسترده زیادی در بسیاری از مراجعینمان که توسط این افراد جراحی شده اند، می بینیم. »


وی افزود:« مشکل از جایی شروع می شود که افراد می خواهند با هر بودجه ای دست به عمل جراحی زیبایی بزنند و ممکن است به پزشکان غیرمرتبط با رشته جراحی زیبایی یا حتی افراد غیرپزشک مراجعه کنند تا با هزینه کمتری بتوانند جراحی مورد نظرشان را انجام دهند. مسئله مالی بسیار مهم است پزشکانی که تخصص مربوطه را دارند مثل جراحان پلاستیک و جراحان گوش و حلق و بینی ممکن است هزینه جراحی شان بالاتر از پزشکان غیرمرتبط با این رشته ها باشد در این جور مواقع کشش بیماران به سمت تکنسین ها و کسانی که تخصص این کار را ندارند زیاد می شود.»


به گزارش سلامت نیوز، دکتر علیرضا صابری، دبیرانجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران نیز در گفت و گویی با خبرنگار سلامت نیوز، با بیان اینکه:«آمار جراحی های زیبایی در ایران به حدی زیاد شده است که در هیچ کجای دنیا شاهد چنین آماری نیستیم. هم ریسک جراحی های زیبایی بالا است که ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد و هم ممکن است انجام جراحی زیبایی برای فرد ضرورتی نداشته باشد یا فرد کاندید مناسبی برای جراحی زیبایی نباشد.» گفت:«30 تا 40 درصد افراد اصلا نیازی به انجام جراحی زیبایی ندارند و تحت تاثیر تبلیغات دست به عمل می زنند.»


اینکه 30 تا 40 درصد افراد اصلا نیازی به جراحی ندارند شاید یک دلیل مهم کشیده شدن آنها به سمت جراحی زیبایی، تبلیغات افسارگسیخته و بدون نظارت در فضای مجازی است از طرف دیگر برخی کلینیک های زیبایی هنگامی که مراجعین برای مشاوره پوست و زیبایی مراجعه می کنند یک لیست بلند بالایی از انواع اعمال و جراحی های زیبایی را جلوی این افراد می گذارند و به نوعی با وسوسه کردن این افراد و ایجاد تقاضای القایی سعی در قانع کردن افراد برای انجام انواع عمل ها را دارند. به این موارد قسطی کردن جراحی های زیبایی بخصوص جراحی زیبایی بینی که در ایران بسیار پرطرفدار است از سوی برخی مراکز را هم اضافه کنید.


دکتر علیرضا صابری به نکته مهمی اشاره کرد که این روزها بسیاری از متقاضیان جراحی با آن روبرو هستند، وی گفت:« ما مواردی داشتیم که وقتی زیباجویان بعد از عمل دچار عوارض شده اند و به پزشکی قانونی مراجعه کرده اند تازه در آنجا با پزشک جراح خود آشنا شده اند یعنی اصلا پزشکشان را ندیده بودند و توسط یک پزشک دیگر ویزیت شده اند یا حتی توسط غیر پزشک معاینه شده اما تحت عمل جراحی توسط پزشک دیگری قرار گرفته اند در واقع ، از اسم پزشک دیگر استفاده کرده اند. به همین دلیل افراد باید حواسشان را بیشتر جمع کنند.»


وسوسه افراد به انجام جراحی های زیبایی از جایی به مشکل می خورد که بسیاری از مراکز زیبایی برای جذب مشتری بیشتر، پزشکان تازه کار و غیرحرفه ای و یا تکنسین هایی که تنها دوره های کوتاه مدت را گذرانده اند را جذب می کنند چرا که دستمزد این پزشکان پایین تر است و هزینه های پایین افراد بیشتری را برای انجام اعمال و جراحی های زیبایی به سمت این مراکز می کشاند غافل از اینکه به قول معروف هر ارزانی بی حکمت نیست و متاسفانه بسیاری از این افراد بعد از عمل های زیبایی دچار عوارض وحشتناکی می شوند که باید چندین برابر هزینه عمل اول، خرج کنند تا بلکه بخشی از زیبایی از دست رفته شان را بازیابند و یا شاید تا اخر عمر باید با این عوارض کنار بیایند.


اما بخش دیگر ماجرا مربوط به افراد غیرپزشک است که پا را از گلیم خود درازتر کرده و در امر پزشکی دخالت می کنند و در سایه نبود نظارت ها و مجازات های ناچیز برای خود از طریق تبلیغات گسترده مشتری جذب می کنند.این افراد یا از نام یک پزشک دیگر سوءاستفاده کرده و خود را پزشک جا می زنند یا پروانه مطب پزشک دیگر را اجاره می کنند یا آرایشگرانی هستند که با ادعای حرفه ای بودن دست به تزریق بوتاکس و ژل و لیزر می زنند.


خبرنگار سلامت نیوز برای اطلاع دقیق از میزان مجازات افراد غیرپزشک مداخله گر در امر زیبایی و درمان به سراغ دکتر خردمند معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران رفت اما وی حاضر به مصاحبه در این زمینه نشد.


عدم برخورد با تبلیغات فریبنده فضای مجازی، نبود نظارت های لازم برای برخورد با دخالت افراد غیرپزشک در حوزه زیبایی، هجوم پزشکان عمومی و متخصصان رشته های دیگر به حوزه زیبایی تنها با گذراندن دوره های کوتاه مدت و نبود قانونی برای جلوگیری از این حجم از ورود پزشکان به حوزه زیبایی، عدم تشکیل کمیسیون صلاحیت های پزشکی و تعیین تکلیف پزشکان وضعیت را به قدری بغرنج کرده است که مسئولان از حل آن مانده اند.

وقتی مسئولان مربوطه در سازمان پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی کشور حتی در این باره حاضر به پاسخ گویی نیستند تنها راه حل این است که مردم خودشان به داد خود برسند و آگاه باشند و به صورت شتاب زده و بدون شناخت از پزشک، خود را به تیغ جراحان نابلد نسپارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha