چگونه می توان تفاوت این دو را تشخیص داد و به طور موثر با هر کدام رفتار کرد.

تفاوت تبخال با جوش را چطور تشخیص دهیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، از برخی جهات، ویژگی‌های تبخال در مقابل جوش برروی خط لب بسیار شبیه به هم هستند، به طوری که ممکن است به راحتی یکی را با دیگری اشتباه بگیرید، مخصوصاً در مراحل اولیه ظاهر شدن تبخال.

دانستن ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دو می‌تواند به شما کمک کند تا این شباهت‌ها را متمایز کنید. برای مثال، جوش‌های نزدیک لب فقط روی خط لب ایجاد می‌شوند، در حالی که تبخال می‌تواند در هر جایی روی لب یا اطراف آن ظاهر شود.

این مقاله به علائم و نشانه های تبخال در مقابل جوش می پردازد. همچنین علل زمینه ای و نحوه درمان هر بیماری را توضیح می دهد.

چگونه تبخال را تشخیص دهیم؟

یک جوش روی خط لب ممکن است در واقع شروع یک تبخال باشد. تبخال توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود که معمولاً ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) است که یک ویروس بسیار رایج است و بیش از 65٪ از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد، اگرچه همیشه باعث ایجاد جوش نمی شود.

هنگامی که HSV-1 دارید، ویروس از بین نمی رود و می تواند هر لحظه دوباره فعال شود و باعث شیوع موضعی تاول ها و زخم ها شود.

راه های مختلفی برای تشخیص اینکه آیا تبخال زده اید یا خیر وجود دارد:

  • تبخال خوشه هایی از تاول ها را تشکیل می دهد: هنگامی که HSV-1 دوباره فعال می شود، باعث شیوع ناگهانی تاول های کاملاً خوشه ای می شود. تاول ها کوچک می باشند اما می توانند در طی چند ساعت به تاول بزرگتری تبدیل شوند.
  • تبخال اغلب بر روی لب یا ناحیه لب تاثیر می گذارد: تبخال همچنین می تواند بین دهان و بینی یا درست زیر لب روی چانه ایجاد شود.
  • تبخال معمولا باعث درد یا ناراحتی می شود: در روزها یا ساعاتی قبل از ظهور تبخال، ممکن است احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن روی لب یا اطراف آن داشته باشید. با تشکیل تاول ها، ممکن است درد گزگز، ضربان دار یا شدیدی ایجاد شود.
  • تاول های تبخال تمایل به ترکیدن دارند: به طور معمول، یک تاول تبخال باز می شود و مایع شفافی از آن ترشح می شود و می تواند بسیار دردناک باشد. سپس زخم با شروع روند بهبود به سرعت پوسته پوسته می شود.

چگونه یک جوش را تشخیص دهیم؟

چیزی که شبیه یک جوش روی خط لب به نظر می رسد می تواند دقیقاً یک جوش باشد. جوش ها زمانی ایجاد می شوند که منافذ پوست با سلول های مرده پوست و روغن های بدن مسدود شود. این انسداد باعث تکثیر باکتری‌هایی می‌شود که به طور معمول روی پوست یافت می‌شوند و منجر به تشکیل لکه‌های برجسته، قرمز و پر از چرک می‌شوند.

ممکن است قبل از اینکه واقعاً آن جوش را ببینید، آن را احساس کنید. اما اغلب اوقات، جوش ها به طور خود به خود و بدون هیچ هشداری ظاهر می شوند.

راه های مختلفی برای تشخیص جوش بودن برآمدگی ایجاد شده بر روی صورت وجود دارد:

  • جوش ها می توانند در کل صورت از جمله لبه لب ایجاد شوند: هنگامی که جوش ها در لبه لب ظاهر می شوند، به راحتی می توان آنها را برای تبخال اشتباه گرفت، به خصوص در مراحل اولیه پیدایش آن.
  • جوش ها هرگز مستقیماً روی خود لب ایجاد نمی شوند: اگر برآمدگی سوزش دار وسط لب خود دارید، احتمالاً تبخال است.
  • جوش ها به شکل یک برجستگی قرمز برجسته هستند، نه یک تاول: همانطور که جوش رشد می کند، ممکن است یک سر سفید برروی ان ایجاد شود که در وسط برآمدگی قرمز به اوج خود می رسد. اما، هنوز مشخص است که تاول نیست. اکثر جوش ها دارای یک سر سفید هستند، اما برخی از آنها آنقدر بزرگ می شوند که چندین سر سفید دارند.
  • بر خلاف تبخال، جوش ها مسری نیستند: بنابراین می‌توانید با فردی که جوش دارد روبوسی کنید و هرگز خودتان آن را نگیرید.

جوش (آکنه) روی خط لب تبخال

هرگز مستقیماً روی لب ظاهر نمی شود، اما می تواند روی لبه آن باشد.

می تواند مستقیماً روی لب ایجاد شود.

یک برآمدگی قرمز رنگ، اغلب سر سفیدی دارد.

مجموعه‌ای از تاول‌های پر از مایع را تشکیل می‌دهد که می‌توانند به یک تاول بزرگ‌تر تبدیل شوند.

ممکن است عفونی بشود یا عفونی نشود.

باعث ایجاد یک زخم باز و تراوش کننده در هنگام باز شدن آن می شود.

به دلیل انسداد منافذ پوست مرده، روغن های بدن و باکتری ها ایجاد می شود.

ناشی از ویروسی به نام ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است.

مسری نیست.

مسری است.

چگونه تبخال را درمان کنیم؟

درمان تبخال نیاز به صبر دارد. با گذشت زمان بهبود می یابد، اما در حالی که منتظر بهبود پیدا کردن آن هستید، مهم است که اطمینان حاصل کنید که ویروس به گسترش خود ادامه نمی دهد. بنابراین در اینجا چند نکته برای مقابله با تبخال وجود دارد:

  • از دست زدن به تبخال خودداری کنید: به یاد داشته باشید که ویروسی که باعث تبخال می شود مسری است. بنابراین لمس زخم شما می تواند ویروس را به افراد دیگر یا سایر نواحی بدن شما از جمله چشم ها منتقل کند.
  • تاول ها را نترکانید: انجام این کار به بهبود سریعتر زخم کمک نمی کند و در واقع می تواند تبخال را بدتر کند.
  • یک درمان تبخال بدون نسخه (OTC) را امتحان کنید: بیشتر تبخال ها خود به خود بهبود می یابند.با این حال روند بهبودی آنها معمولاً 10 روز تا دو هفته طول می کشد. درمان های OTC مانند Abreva (docosanol) می تواند به کوتاه شدن این زمان بهبودی کمک کند.
  • برای دریافت داروهای تجویزی به پزشک خود مراجعه کنید: اگر مستعد تبخال هستید، پزشک شما می‌تواند داروهای ضد ویروسی را برای شما تجویز کند. اینها باید در همان ابتدای ظاهر شدن تبخال مصرف شوند و می توانند شدت و زمان بهبودی را سریع کاهش دهند.
  • در صورت نیاز از بالم لب استفاده کنید: برای زخم هایی که پوسته پوسته و خشک شده اند، استفاده از بالم لب باعث مرطوب نگه داشتن زخم می شود. رطوبت می تواند به جلوگیری از ترک خوردن دردناک کمک کند. بالم ها و کرم ها را با سواب پنبه ای به جای انگشت خود بمالید تا از گسترش آلودگی جلوگیری کنید.

نحوه درمان و پیشگیری از جوش روی خط لب

همیشه نمی توان از ایجاد جوش روی خط لب پیشگیری کرد، اما با انجام برخی از اقداماتی می توانید از پوست خود مراقبت کنید.

از آنجایی که جوش‌ها مسری نیستند، نمی‌توانید آن‌ها را به افراد دیگر یا سایر نواحی بدن خود منتقل کنید. این جوش ها باید طی یک روز تا یک هفته روند بهبودی. در اینجا چند نکته برای مقابله با جوش وجود دارد:

  • جوش خود را نکنید یا نترکانید: فشار دادن یک جوش می تواند آن را بسیار بدتر کند. همچنین می تواند باعث ایجاد اسکار شود.
  • سرد سازی جوش: یک تکه یخ را در یک پارچه نرم بپیچید و هر بار چند دقیقه روی جوش نگه دارید. اگر این کار را چند بار در روز انجام دهید، می تواند به کاهش تورم و کاهش درد کمک کند.
  • یک درمان بدون نسخه را برای تک تک جوش ها اعمال کنید: دارو درمانی برای آکنه می تواند به سرعت بخشیدن روند بهبودی کمک کند. با این حال، آنها را بیشتر از آنچه گفته شده استفاده نکنید، زیرا می توانند پوست شما را خشک و تحریک کنند.
  • روزانه یک داروی درمان آکنه مصرف کنید: اگر اغلب جوش می‌زنید یا آن‌ها را در کل صورت یا بدن خود دارید، ممکن است دارو برای شما مناسب باشد. درمان‌های مؤثر آکنه، جوش‌ها را قبل از ایجاد آن متوقف می‌کند. استفاده از این ها می تواند به پاکسازی طولانی مدت پوست شما کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha