رئیس اورژانس بیمارستان سینا به معرفی ۱۴ عارضه‌ای که ممکن است زائران اربعین پس از بازگشت از سفر با آن مواجه شوند و راه‌های درمان این مشکلات پرداخت.

توصیه‌های پزشکی برای بهبود مشکلاتی که ممکن است زائران اربعین پس از سفر با آن‌ها مواجه شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،حسین کرمانپوربا توجه به اوج گرفتن بازگشت زائران اربعین از کشور عراق به بیان توصیه‌هایی پرداخت و گفت: بیشترین موردی که زائران بازگشته از کشور عراق به دلیل ابتلا به آن به ما مراجعه می‌کنند عفونت‌های تنفسی است، که در این مورد توصیه می‌شود به مراکز درمانی مراجعه کنند و از درمان‌های خانگی بپرهیزند و حتما تا چند روز خودشان را قرنطینه کنند.

آفتاب سوختگی

وی ضمن اشاره به اینکه دیگر عارضه‌ای که زائران با آن مواجه می‌شوند آفتاب سوختگی است، ادامه داد: توصیه می‌شود این افراد حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند و با تجویز پزشک از پمادهای مناسب برای درمان این عارضه استفاده کنند چرا که آفتاب سوختگی عارضه بسیار دردناکی است و ممکن است به سبب کم آبی و ترک خوردگی پوست موجب بروز آسیب به پوست و ایجاد دردهای وحشناک شود، البته می‌توان با استفاده از پمادها و صابون‌های مخصوص تا حدودی از دردهای این عارضه جلوگیری کرد.

مشکلات گوارشی

رئیس اورژانس بیمارستان سینا با بیان اینکه سومین مسئله‌ای که زائران اربعین به سبب آن به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند مشکلات حاد گوارشی است که ممکن است به سبب استفاده از مواد غذایی آلوده بروز پیدا کرده باشد، افزود: برای درمان این عارضه حتما باید به پزشک مراجعه شود به ویژه افرادی که با علائمی نظیر دل پیچه، گرفتگی شکم و اسهال مواجه‌اند چرا که خطر از دست دادن آب بدن در این افراد وجود دارد که این خطر با توجه گرمای هوا بیشتر است و در صورت کوتاهی می‌تواند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد.

عوارض اسکلتی و عضلانی

کرمان‌پور با اشاره به اینکه دیگر عارضه‌ای که زائران با آن رو به رو هستند عوارض اسکلتی و عضلانی است، اظهار کرد: این عارضه می‌تواند بر اثر راه رفتن طولانی مدت، نشستن و برخاستن‌های مکرر، جا به جایی اجسام و حمل بار بروز پیدا کند و اشخاصی که سابقه این مشکلات را داشتند ممکن است دچار فشار روی ستون مهره‌هایشان شوند، این افراد حتما باید به پزشک معالجشان مراجعه کنند تا درمان‌های مناسب در منزل و یا در صورت نیاز بستری را دریافت کنند و ستون فقراتشان مورد بررسی قرار گیرد.

وی ضمن بیان اینکه یکی از شایع‌ترین مشکلات عضلانی که اغلب این افراد دچارش می‌شوند گرفتگی عضلات است که به سبب کم نوشی آب و تعریق زیاد بروز پیدا می‌کند، توضیح داد: این عوارض درمان خاص خود را دارد و ممکن است بیمار مدت‌ها درگیرش باشد و یا از روش‌هایی استفاده کند که وضعیت را بدتر کند، این عارضه با استفاده درمان‌هایی که همکاران ما انجام می‌دهند بهبود پیدا می‌کند.

عرق سوز شدن

این پزشک ضمن اشاره به اینکه عارضه دیگری که بسیار بین زائران اربعین شایع است عرق سوز شدن است، متذکر شد: این عارضه احتیاج به استراحت چنده روزه دارد تا آسیب‌های کمتری به پوست وارد شود و لازم است این بیماران به پزشک مراجعه کنند تا درمان‌های لازم و پمادهای مخصوص این عارضه را دریافت کنند.

ایجاد تاول در پا

کرمان‌پور ضمن بیان اینکه عارضه بعدی ایجاد تاول در پا است که به سبب استفاده از کفش نامناسب و پیاده روی طولانی مدت بروز پیدا می‌کند، عنوان کرد: به هیچ وجه نباید تاول‌ها را بترکانیم و یا داخلشان سوزن کنیم، نباید در این خصوص به توصیه افراد غیر متخصص توجه کرد و بهتر است در وضعیت استراحت برای بهبود این عارضه از کمپرس آب سرد استفاده شود تا تاول‌ها به تدریج باز شوند و پوست دچار مردگی شود و این عارضه بهبود یابد، البته درمان این عارضه هم به شست‌وشوی مداوم و استفاده از کرم‌های مخصوص نیاز دارد تا دچار عفونت نشود و لازم است فشار از روی پا برداشته شود و به هیچ عنوان از کفش‌های تنگ استفاده نشود.

عوارض چشمی

وی با بیان اینکه از دیگر مشکلات که ممکن است در زائران اربعین بروز پیدا کند عوارض چشمی است که به سبب گرد و خاک و آلودگی هوا بروز پیدا می‌کند، گفت: این افراد ممکن است دچار آلرژی شدید شوند که با قرمزی، ریزش اشک و احساس وجود خاک در چشم همراه است و با چکاندن قطره و شست‌وشو بهبود پیدا می‌کند، این اقدامات حتما باید در طول یک هفته انجام شود تا چشم به حالت عادی بازگردد.

قارچ‌های پوستی

وی بابیان اینکه یکی دیگر از مشکلات شایع میان زائران پی از یازگشت به کشور ایجاد قارچ‌های پوستی است که به سبب شست‌وشو با آب‌های آلوده بروز پیدا می‌کند، بیان کرد: زائرانی که با این عارضه رو به رو هستند حتما باید به متخصص پوست مراجعه و از پمادهای مخصوص درمان آن استفاده کنند.

سنگ کلیه

کرمان‌پور ضمن بیان اینکه یکی دیگر عارضه‌هایی که ممکن است در افرادی سابقه دارند بروز پیدا کنند سنگ کلیه به سبب کم نوشی و تعریق زیاد است که این افراد حتما باید هر چه سریع‌تر به پزشک معالجشان مراجعه کنند، افزود: عارضه دیگر ایجاد آلرژی‌های تنفسی است که خودش را با آبرزیش و خیسی بینی، ریزش اشک، عطسه و سرفه نشان می‌دهد و هیچ دردی به همراه ندارد، افراد آلرژیک حتما باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند تا بیماریشان جدی نشود و مواردی که موجب تشدید این عارضه می‌شود از فضای تنفسی آن‌ها خارج شود تا آلرژی دائمی نشود.

مشکلات ستون فقرات

وی ادامه داد: افرادی که سابقه مشکلات ستون فقرات به ویژه تنگی نخاع و دیسک بین مهره‌ای در گردن، پشت و کمر دارند ممکن است در این سفر با مشکلات ستون فقرات مواجه شوند که باید از ستون فقراتشان عکس گرفته شود و لازم است تا مدت‌ها زیر نظر پزشک ورزش‌های مناسب و حرکت‌های اصلاحی انجام دهند تا ستون فقرات به وضعیت عادی باز گردد.

کبد چرب

این پزشک یادآور شد: ممکن است به سبب مصرف غذاهای چرب و پر کالری در این سفر افراد مستعد دچار کبد چرب شوند و یا اشخاصی که دچار این عارضه هستند بیماریشان شدت پیدا کند که از جمله علائمش تعریق، احساس خستگی و احساس درد در سمت راست بدن است، این افراد با مراجعه به پزشک می‌توانند درمانشان را شروع و از آسیب‌های بعدی جلوگیری کنند.

میگرن و سرد درد

کرمانپور اظهار کرد: ممکن است افرادی که سابقه میگرن و سرد درد دارند به سبب کم آبی مکرر در این سفر بیماریشان تشدید شود و تا مدت‌ها پس از سفر با این عارضه رو به رو باشند، این افراد بهتر است برای کاهش عارضه حتما بعد از سفر به مقدار مناسب آب دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha