ترک تحصیل 51 هزار و 832 نفر از بازماندگان از تحصیل در استان خراسان رضوی قطعی شده است. مطابق آمار مربوط به سال تحصیلی 1402-1401 هر چند در سامانه کشوری آمار بازماندگان از تحصیل برای استان 84 هزار نفر اعلام شده است، اما پس از صحت سنجی، این میزان کاهشِ حدود 30 هزار تایی یافت!

ترک تحصیل قطعی بیش از 50 هزار دانش آموز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، مطابق آمار پالایش شده، در سطح استان 55 هزار و 900 دانش آموز بازمانده از تحصیل داریم که با شناسایی حدود 21 درصد از آنان تنها حدود 8 درصد از بازماندگان از تحصیل با تعداد 4 هزار و 68 نفر به فرایند تحصیل بازگشته اند؛ مقادیری که حاکی از این است که ترک تحصیل 51 هزار و 832 نفر دیگر در سطح استان قطعی شده است.


سید جمال وزیری، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که چه تعداد بازمانده از تحصیل در استان داریم؟ بیان کرد: مطابق سامانه شهید محمودوند آماری به ما اعلام شده بود که با 84 هزار بازمانده از تحصیل مواجه هستیم. این آمار مربوط به سال1402-1401 بوده است. پس ازآن ما این آمارها را پالایش و صحت سنجی کردیم به طوری‌که در آن سامانه برای هر کد ملی ارائه شده، پیگیری کننده گذاشتیم و متوجه شدیم بخشی زیادی از این کد ملی هایی که اعلام شده بود مربوط به استان ما نیست؛ بنابراین بعد از پالایش آمار بازماندگان از تحصیل در استان به 55 هزار و 900 نفر رسید. وی افزود: برخی از این‌ها ممکن است مهاجرت کرده باشند، فوت کرده باشند یا ممکن است کد ملی آن‌ها اشتباه بوده است و... وزیری در پاسخ به چگونگی وضعیت بازماندگان از تحصیل به تفکیک هر مقطع بیان کرد: آمار بازماندگان از تحصیل به تفکیک دوره ابتدایی، دوره متوسطه اول و متوسطه دوم است. از تعداد کل بازماندگان، 20 هزار و 446 نفر مربوط به دوره ابتدایی (36 درصد) هستند که حدود 8 هزار نفر از آنان شناسایی شدند و حدود 2 هزار و 500 نفر به تحصیل برگشتند. 14 هزار و 448 نفر مربوط به متوسطه اول (حدود 26درصد) که حدود 2 هزار نفر شناسایی شدند و 787 نفر به تحصیل برگشتند. آمار بازماندگان از تحصیل در مقطع دوم متوسطه 21 هزار و 101 نفر (حدود 37 درصد) است که 2 هزار و 200 نفر شناسایی شدند و 781 نفر به تحصیل برگشتند.


فهرست دلایل ترک تحصیل دانش آموزان


معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در پاسخ به چیستی دلایل این موضوع بیان کرد: ازدواج، نبود اجازه والدین به تحصیل دختران، اشتغال به کار کودک، کوچ نشینی عشایر، بیماری های صعب العلاج، فقر مالی خانواده، بدسرپرست یا بی‌سرپرست بودن از دلایل این موضوع است. وی خاطر نشان کرد: معلولیت‌ها، کودکان استثنایی و آموزش‌ناپذیر با 15 درصد بیشترین دلیل ترک تحصیل در دوره ابتدایی را به خود اختصاص داده است. وزیری افزود: 5/3 درصد از دلایل ترک تحصیل در مقطع ابتدایی ازدواج بوده است. برای متوسطه اطلاعات درصدی را نداریم اما بیشترین ترک تحصیل ما مربوط به پایه نهم به دهم است. وی تصریح کرد: در کسانی که ترک تحصیل می کنند فقر فرهنگی بیشتر از فقر مادی به چشم می‌خورد.
وزیری در پاسخ به این سوال که برای بازگشت بازماندگان از تحصیل به فرایند آموزش چه اقداماتی صورت گرفته است؟ بیان کرد: جلسات متعددی را با روسای ادارات گذاشتیم و برنامه جامعی را امسال داریم که با همه ظرفیت های در اختیار این فرایند را پیش ببریم. از جمله این اقدامات طرح «بهزیست محله» است که با کمیسیون فرهنگی شهرداری جلسه داشتیم تا از ظرفیت شهرداری ها، شورای محلات و شواری شهر و خیرین آموزشی استفاده کنیم. وی افزود: برنامه ما این است که اگر بتوانیم با کمک شهرداری، دبیرخانه دایمی بازماندگان از تحصیل را راه اندازی کنیم که در شورای پشتیبانی آموزش و پرورش هم مصوب شده است. در این دبیرخانه به صورت مدام بحث شناسایی، جذب، هزینه های تحصیل این افراد و نگهداشت آنان مطرح می شود. همچنین از تمام ظرفیت گروه های خیران آموزشی و جهادی استفاده می کنیم تا هیچ دانش آموزی از اقیانوس بیکران تحصیل بازنماند. وزیری در پاسخ به این سوال که در سال جاری برای بازگشت چه تعداد از دانش آموزان بازمانده از تحصیل هدف گذاری کرده اید؟ بیان کرد: مطابق هدف‌گذاری مجموع این 55 هزارو 900 نفر از نظر ما مستحق تحصیل هستند و زمینه این کار را فراهم کردیم. این‌که چه تعداد جذب و شناسایی کنیم، مشخص نیست چون برخی از خانواده ها موافقت نمی‌کنند. وی ادامه داد: ما در کنار بازماندگان از تحصیل، ترک تحصیل اختیاری و اجباری نیز داریم که در ترک تحصیل اجباری نمی‌توانیم فرد را مجاب کنیم به کلاس برگردد که بیشتر هم در متوسطه اول و دوم اتفاق می افتد، اما در ترک تحصیل اختیاری می توانیم با مشاوره افراد را به فرایند تحصیل برگردانیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از تعداد افرادی که ترک تحصیل کرده اند دارید؟ بیان کرد: خیر! اطلاعات موثقی در این بحث نداریم و جزئیات آن‌ها در دل همین بازماندگان از تحصیل تعریف شده است.


رتبه دوم خراسان رضوی در آمار ترک تحصیل


روزنامه خراسان 28 مرداد ماه در گزارشی در صفحه اجتماعی با تیتر «هولناک مثل آمار ترک تحصیل» به نقل از مرکز پژوهش های مجلس آمار ترک تحصیل در سال تحصیلی1401-1400 را با 26 درصد رشد نسبت به سال تحصیلی قبل از آن، 911 هزار و 272 نفر اعلام کرده است. براساس این گزارش، پنج استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، خوزسـتان و آذربایجان‌غربی دارای بیشترین فراوانی مطلق بازماندگان از تحصیل‌اند. همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان ‌غربی و کرمان نیز به ترتیب دارای بیشترین آمار تارکان از تحصیل در سال 1401-1400 بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha