کارشناسان سازمان ملل پس از یک ارزیابی مهم تاکید کردند که مقابله با تغییر اقلیم و گرمتر شدن زمین، نیازمند یک دگرگونی سریع در سازوکارهای جامعه بشری از جمله نحوه سفر، خوردن و استفاده از انرژی است.

سازمان ملل خواستار تغییرات ریشه‌ای برای مهار گرمای زمین شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از بی‌بی‌سی، این اولین ارزیابی جهانی از تلاش کشورها برای کاهش تصاعد گازهای گرم‌کننده زمین از زمان امضای توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ میلادی است.

این گزارش نشان می‌دهد که هرچند پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده اما باید تغییرات و اصلاحات در ابعاد خیلی بزرگتری صورت گیرد.

در این گزارش بر «کربن‌زدایی ریشه‌ای» و ترک سریع آن دسته از صنایعی تاکید شده که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند بی‌آنکه به فناوری جذب کربن مجهز باشند.

کارشناسان می‌گویند: سوزاندن نفت، گاز و زغال برای تولید برق با تصاعد دی‌اکسید کربن همراه است که عامل اصلی گرمایش زمین است.

این گزارش تاکید می‌کند که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر باید گسترش پیدا کند و روند نابودی جنگل‌ها باید تا سال ۲۰۳۰ متوقف و معکوس شود.

این ارزیابی در اختیار سیاستگذاران قرار خواهد گرفت و در جریان گفتگوهای اقلیمی دوبی با عنوان «کنفرانس اقلیمی سازمان ملل کاپ۲۸» که در ماه‌های آتی برگزار می‌شود نقش محوری خواهد داشت.

سازمان ملل متحد در دو سال اخیر مشغول بررسی عملکرد کشورهای امضاکننده توافق ۲۰۱۵ پاریس بوده است. کشورها در آن زمان با حفظ میزان افزایش میانگین دمای زمین زیر دو درجه سانتیگراد و تلاش برای جلوگیری از افزایش ۱.۵ درجه ای آن نسبت به دوران ماقبل صنعتی توافق کردند.

این گزارش اذعان می‌کند که وضعیت بهتر شده اما شرایط هم اکنون به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود دما در قرن جاری خیلی از آنچه در پاریس بر سر آن توافق شده بالاتر رود.

با این حال هدف این گزارش، ارزیابی تلاش جمعی برای مقابله با گرمایش است و از غفلت‌های احتمالی هیچ کشورِ خاصی نام نمی‌برد.

در این گزارش تاکید شده است که وسایل نقلیه الکتریکی،‌ دارای بزرگترین پتانسیل برای تخفیف تصاعد در بخش حمل و نقل هستند. همچنین روی آوردن به رژیم‌های غذایی کم‌ضرر برای محیط زیست که سالم هم هستند، کاهش دورریخت مواد غذایی و تشویق کشاورزی پایدار می‌تواند تاثیری جدی بر مهار تصاعد کربن بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha