سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 360484

موارد بستری ناشی از کرونا در مراکز درمانی افزایش یافته است؛ هشدار عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا. به‌گفته «مینو محرز» کرونا در همه‌جای دنیا وجود دارد و با توجه به اینکه شدت همه‌گیری این بیماری کمتر شده ولی هنوز بیماران مراجعه‌کننده و بستری به مراکز درمانی وجود دارد و باید همچنان اصول بهداشتی به‌خصوص استفاده از ماسک در فضاهای بسته رعایت شود.

پروتکل‌های بهداشتی را فراموش نکنیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند بنابرنظر «محرز» افرادی که از مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی بازگشته‌اند باید در دیدوبازدیدها اصول بهداشتی را رعایت کرده و درصورت داشتن علایمی مانند سرفه، تب و آبریزش بینی ٣تا ٥روز در قرنطینه بمانند. به‌گفته «محرز» از نظر وزارت بهداشت دوران همه‌گیری کووید-١٩پشت‌سر گذاشته شده است، اما با توجه به آغاز فصل پاییز و شیوع عفونت‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا و کرونا که تقریبا علایم ابتلا به آنها شبیه هم هست، تجربه ثابت کرده خطر شدت ابتلا به این بیماری‌ها زیاد بوده است.

بنابر نظر این متخصص بیماری‌های عفونی، داشتن تهویه مناسب در پیشگیری از ابتلا به کرونا مهم است: «اگر رعایت اصول بهداشتی موردتوجه قرار نگیرد با توجه به نزدیک شدن بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، دوباره با موج جدیدی از همه‌گیری کرونا مواجه خواهیم شد.

برای پیشگیری از این وضعیت باید مراقب باشیم و استفاده از ماسک در فضاهای بسته فراموش نشود. هم‌اکنون شمار مراجعه‌کنندگان و موارد بستری ناشی از ابتلا به کرونا در مراکز درمانی زیاد شده و از مردم می‌خواهیم هشدارهای بهداشتی را جدی بگیرند.»

آمار جهانی کرونا؛ فقط ٢فوتی در ٢٤ساعت

٣هزار و ٦٩٥ نفر به کووید-١٩مبتلا و دو نفر فوت کردند؛ آماری که طبق داده‌های جدول جهانی ورلداُمتر برای روز ٢٠شهریور ثبت شد. البته این دو فوتی مربوط به آمریکا بوده است. آمریکا در عین حال با ثبت بیش از ٣هزار و٥٠٠ابتلای جدید، بالاترین آمار مبتلایان کرونایی را در شبانه‌روز گذشته- ٢٠شهریور- گزارش کرده‌ است. آمارهای به‌روز شده «جدول جهانی ورلداُمتر» مجموع مبتلایان به کووید-١٩در کشورهای مختلف به بیش از ٦٩٥میلیون و ١٠٨هزار و ٢٠٠نفر رسیده، اگرچه طبق همین آمارها تاکنون مرگ ٦میلیون و ٩١٤هزار و ٣٧٧بیمار تأیید شده است.


پایگاه داده‌های جهانی ورلداُمتر از ٢٩ژانویه سال ٢٠٢٠میلادی، ثبت آمار رسمی مرتبط با کرونا را آغاز کرده است. در میان ١٠کشوری که در بالای جدول ورلداُمتر جای گرفته‌اند، آمریکا همچنان با ثبت بیش از ١٠٨میلیون ابتلا و بیش از یک میلیون و ١٧٠هزار فوتی به‌ترتیب رکورد ابتلا و مرگ‌های کرونایی را در کل دنیا دارد. پس از آمریکا، هند و فرانسه هم با عبور از ٤٠میلیون ابتلا به‌ترتیب جایگاه دوم و سوم را به لحاظ آمار کل مبتلایان اشغال کرده‌اند.
در آمار فوتی‌های کرونا بعد از آمریکا، برزیل با بیش از ٧٠٠هزار فوتی و هند با بیش از ٥٠٠هزار فوتی، بیشترین مرگ‌ومیر کرونایی را ثبت کرده‌اند. روسیه هم با ثبت بیش از ٣٩٩هزار فوتی در این لیست جای دارد.

پایان وضعیت اضطراری کووید-١٩!

سازمان جهانی بهداشت (WHO) ٥مه ٢٠٢٣-١٥اردیبهشت ١٤٠٢- رسما پایان وضعیت اضطراری کووید- ١٩در جهان را اعلام کرد. اگرچه این سازمان در ژانویه ٢٠٢٠شیوع کووید-١٩را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود. اوایل مرداد ١٤٠٢بود که مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای پایان شرایط اضطراری کرونا را خبر داد و اعلام کرد: «با توجه به اعلام کمیته علمی کشوری کرونا لازم نیست همه افراد جامعه ماسک بزنند. براساس نظر این کمیته تأکید می‌شود صرفا افرادی که دارای سن بالا، بیماری زمینه‌ای، نقص ایمنی، بیماری‌های کلیوی، قلبی، ریوی و کبدی هستند و نیز کسانی که در تماس مستقیم با فردی بوده‌اند که مشکوک یا قطعا مبتلا به کرونا بوده‌اند، باید از ماسک استفاده کنند. در مورد مراکز بهداشتی و درمانی در مناطقی که انتقال عمومی یا خوشه‌ای کووید- ١٩گزارش شده باشد، استفاده از ماسک برای همه اعم از کارکنان و مراجعان این مراکز، توصیه می‌شود ولی در مناطقی که انتقال قطعی به‌صورت تک‌گیر وجود داشته باشد، استفاده از ماسک صرفا برای کارکنان درگیر با بیماران توصیه می‌شود.»

کووید- ١٩به روایت آمارها

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ٧٨٢بیمار جدید مبتلا به کووید-١٩در هفته گذشته در کشور شناسایی شدند، البته از این تعداد ٢١٠نفر در مراکز درمانی بستری شدند. اگرچه بنابر اعلام وزارت بهداشت از ١١تا ١٨شهریور متأسفانه ٢١نفر بر اثر ابتلا به کووید-١٩فوت کرده‌اند. همان ١٨شهریور بنابر اعلام وزارت بهداشت مجموع جانباختگان کووید-١٩، به ١٤٦هزار و ٣٥٦نفر رسید، اگرچه تا تاریخ خوشبختانه ٧میلیون و ٣٧٦هزار و ٣٧٢نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ٣٦نفر از بیماران مبتلا به کووید-١٩در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار داشتند و این در حالی است که تا آن تاریخ ٥٧میلیون و ٢٥٣هزار و ٥٢٦آزمایش تشخیص کووید-١٩در کشور انجام شده بود. این در حالی است که تاکنون ٦٥میلیون و٢٣٧هزار و ١٢نفر دوز اول، ٥٨میلیون و ٦٣٢هزار و ٧٠٥نفر دوز دوم و ٣١میلیون و ٧٣١هزار و ٥٤٩نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ١٥٥میلیون و ٦٠١هزار و ٢٦٦دوز رسیده است.

نسخه جهش‌یافته سویه اُمیکرون و زیرسویه XBB؛ سویه جدید ١٤٠٢

EG,٥و BA.٢.٨٦با نام‌های مستعار پیرولا و اریس سویه‌ جدید کووید- ١٩سال ١٤٠٢هستند. دو سویه جدیدی که طبق نظر محققان نسخه جهش‌یافته سویه اُمیکرون و زیرسویه XBB هستند. بنابر گفته محققان ویژگی اصلی سویه جدید کووید- ١٩عبارتند از؛ علائم شدیدتر، سرایت‌پذیری بالاتر و مقاومت در برابر واکسن. اوایل ١٤٠٢بود که پیک هشتم را پشت‌سر گذاشتیم، آیا باید منتظر پیک نهم کووید-١٩باشیم؟ اگرچه متخصصان اعلام کرده‌اند دو سویه جدید EG.٥و BA.٢.٨٦متأسفانه در مقابل آنتی‌بادی واکسن مقاوم هستند و شیوع بالاتری خواهند داشت. این دو زیر سویه به بیش از ٤٦کشور سرایت کرده و بعید نیست به‌زودی به ایران هم برسد و موج جدیدی از کرونا را رقم بزند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی راه گریز از سویه جدید

سویه جدید به نام EG,٥یا اریس، در ایالات متحده آمریکا، ایرلند، ژاپن، چین و بریتانیا بیشترین سرایت را دارند، درواقع این سویه در ٥١کشور دنیا شیوع یافته است و هر روز با سرعت بیشتری در حال پخش است. درواقع موارد ابتلا و موارد اورژانسی در بیمارستان‌های ایالات متحده و آسیا در حال افزایش است و بیشترین مبتلایان به اریس در چین ثبت شده است. به‌گفته متخصصان عواملی همچون افزایش دمای هوا، استفاده از سیستم تهویه، سفرهای تابستانی و اجتماعات بیشتر در فصل تابستان باعث شیوع این سویه شده‌اند.

اگرچه زیرسویه BA.٢.٨٦با نام پیرولا، در ٤کشور دنیا شناسایی شده، اما هنوز مشخص نیست که آیا خطر جدی، دنیا را با این ویروس جدید تهدید می‌کند یا خیر. این زیر سویه جدید، با بیش از ٣٠تغییر ژنتیک در تاج پروتیینی خود باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده که برخی احتمال افزایش خطر مرگ‌ومیر در کشورهای آسیب‌پذیر با این ویروس جدید را داده‌اند. نمی‌توان به‌طور قطع اعلام کرد این ویروس به ایران رسیده یا خیر، اما با توجه به سوابق گذشته در این همه‌گیری، بعید نیست ویروس به ایران هم برسد. پس مهم‌ترین کار برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس جدید کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. هرچند معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص خطر و امکان شیوع زیرسویه جدید EG.٥هشدار داده است.

بنابر نظر «سعید کریمی» احتمال همزمانی این شیوع با آنفلوآنزا در ابتدای پاییز وجود دارد: «احتمال بروز آنفلوآنزا را در فصل پاییز ١٤٠٢در پیش داریم و توصیه می‌کنیم همه افراد در گروه‌های پرخطر، دارای بیماری زمینه‌ای یا مسن نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا در ابتدای شهریورماه اقدام کنند. بهتر است قبل از اینکه وارد موج آنفلوآنزا شویم واکسینه شده باشیم تا در پاییز و زمستان ایمن باشیم.» به‌گفته «کریمی» طبق دستورالعمل‌های قبلی، افرادی که ٦ماه از تزریق واکسن کرونایشان گذشته، باید برای تزریق دوز یادآور اقدام کنند. ضمنا بهتر است افراد در مکان‌های شلوغ و تجمع‌ها از ماسک استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha