بر اساس تحقیقات جدید، محصولات روزمره ای که برای تمیز کردن یا خوشبو کردن هوا استفاده می شوند، ممکن است صدها ترکیب آلی فرارِ خطرناک را آزاد کنند.

محصولات تمیزکننده ، سموم شیمیایی خطرناک منتشر میکنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسین نت الکسیس تمکین، محقق ارشد سم شناسی در EWG، گفت: «این مطالعه زنگ خطری برای مصرف کنندگان، محققان و تنظیم کنندگان است تا از خطرات احتمالی مرتبط با مواد شیمیایی متعددی که وارد هوای داخل خانه می شوند آگاه شوند.»

وی گفت: «یافته‌های ما بر روشی برای کاهش قرار گرفتن در معرض VOCهای خطرناک تأکید می‌کند - با انتخاب محصولاتی که «سبز» هستند، به ویژه آنهایی که «سبز» و «بدون عطر» هستند.

در کل، دانشمندان 30 محصول تمیز کننده را آزمایش کردند. آنها شامل ترکیبی از پاک کننده های چند منظوره وپاک کننده برای شیشه و همچنین خوشبو کننده های هوا بودند.

این تجزیه و تحلیل 530 VOC منحصر به فرد، از جمله 193 با پتانسیل ایجاد مضرات سلامتی مانند آسیب به سیستم تنفسی، افزایش خطر سرطان و مشکلات رشد و تولید مثل را شناسایی کرد.

طبق این مطالعه، در حالی که VOC ها هم بر هوای داخل و هم بر هوای بیرون تأثیر می گذارند، تأثیر آنها در داخل بسیار بیشتر است. به گفته محققان، تأثیر آنها بر هوای داخل ساختمان دو تا پنج برابر بیشتر از تأثیر آن بر هوای بیرون است و احتمالاً تا 10 برابر بیشتر است. برخی از محصولات برای روزها، هفته ها یا حتی ماه ها VOC منتشر می کنند.

به طور متوسط، محصولات با برچسب سبز حدود نیمی از VOC منتشر می کنند. آنهایی که دارای برچسب بدون عطر هستند، تقریباً هشت برابر کمتر از پاک کننده های معمولی VOC و چهار برابر کمتر از محصولات سبز حاوی عطر منتشر می کنند.

به طور متوسط، محصولات سبز بدون عطر حاوی چهار ماده شیمیایی طبقه بندی شده به عنوان خطرناک بودند، در مقایسه با حدود 15 در محصولات سبز با رایحه و 22 در محصولات معمولی.

افرادی که در صنعت نظافت کار می کنند 50 درصد بیشتر در معرض خطر آسم هستند. همچنین خطر ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD در آنها 43 درصد بیشتر است. زنانی که این کار را انجام می دهند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه هستند.

به نظر می رسد استفاده بیشتر از برخی پاک کننده های داخلی نیز بر جنین و نوزادان تأثیر می گذارد. این با خطر بیشتر آسم و خس خس سینه در دوران کودکی همراه بود.این محصولات تمیزکننده ممکن است به سلامت ما آسیب بزنند، حتی ممکن است به محیط زیست نیز آسیب برسانند.

VOC ها همچنین ممکن است به نگرانی های زیست محیطی موجود اضافه کنند. طبق یک مطالعه در سال 2018، حدود نیمی از VOCهای مسئول آلودگی هوا از محصولات مصرفی می آیند. سبز بودن با محصولات پاک کننده راهی آسان برای کاهش قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر است. این ممکن است به ویژه برای سلامت زنان و کودکان مهم باشد.

این یافته ها در 13 سپتامبر در مجله Chemosphere منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha