اگر وزارت بهداشت همین مسیر را ادامه دهد برخورد و رویکرد مجلس قطعا متفاوت خواهد بود

بهانه‌های وزارت بهداشت برای کمبود و گرانی دارو قابل قبول نیست

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از آنا،عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کمبود و گرانی دارو مستقیماً گریبان مردم را گرفته است و وزیر و نماینده و مسئول محدودیت‌های کمتری را احساس می‌کنند، مردم مطمئن باشند اگر وزارت بهداشت تصمیم بگیرد برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی همین مسیر را ادامه دهد، برخورد و رویکرد مجلس قطعا متفاوت خواهد بود.

تا چند سال پیش اگر کسی می‌گفت برای خرید چند قرص آنتی بیوتیک، یک جعبه شیر خشک، سرم قندی نمکی و ... در پایتخت کشور به چندین داروخانه مراجعه کرده و آخر هم دست خالی برگشته است حتما تعجب می‌کردیم، حتی بیماران خاص هم تک و توک با مشکل پیدا نکردن داروهایشان مواجه می‌شدند، اما حالا نه تنها داروی بیماران خاص پیدا نمی‌شود بلکه برای پیدا کردن یک داروی خیلی ساده باید دست به دامن متصدی داروخانه‌ها شد.

داروخانه‌ها هم از این آب گل آلود به خوبی ماهی گرفته اند و بیماران مستأصل را مجبور به خرید دارو به نرخ آزاد می‌کنند و اکثرا وقتی با دفترچه‌های بیمه مواجه می‌شوند بیمار را با یک کلمه که «این دارو دولتی نیست» یا «نداریم» از سر باز می‌کنند. بازار سیاه دارو در سال‌های اخیر رونق گرفته است و تعداد بیماران سردرگم و نسخه‌های روی دست مانده روز به روز بیشتر می‌شود.

گوش شنوایی در دولت وجود ندارد

در ماه‌های گذشته اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تذکرات جدی نسبت به وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی داده اند. هر چند برخی از مردم معتقد هستند نگرانی‌های مطرح شده توسط نماینده‌ها بیشتر تبلیغاتی برای انتخابات پیش رو محسوب می‌شود، اما امیدواریم همین تذکرات هم بتواند گره‌هایی از مشکلات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را حل کند.

چندی پیش حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه باید از الان به فکر تامین داروی پاییز و زمستان باشیم تا سیستم درمان با مشکل مواجه نشود گفت: دولت باید فکری عاجل برای بهبود شرایط حوزه دارو کند، دولت در مورد دارو باید با مردم صادق باشد، ما بارها این مسائل را به دولت گوشزد کردیم، اما گوش شنوایی وجود ندارد و مردم به صورت مداوم به صورت حضوری و تماس نسبت به عملکرد ما انتقاد می‌کنند، باید از الان به فکر تامین داروی پاییز و زمستان باشیم تا سیستم درمان با مشکل مواجه نشود، دولت باید فکری عاجل برای بهبود شرایط حوزه دارو کند و از هم اکنون به فکر تامین دارو به میزان کافی برای فصول سرد باشد.

در انتقال ارز مشکل داشتیم نتوانستیم نیاز دارویی را حل کنیم

سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در این خصوص گفت: سال قبل در انتقال ارز مورد نیاز دارویی مشکلاتی داشتیم که سبب شد نتوانیم آن طور که باید ارز مورد نیاز تأمین کنندگان را به ذینفعان مالی منتقل کنیم و این زحمت را همکاران بانک مرکزی می‌کشند. با کمک مجموعه‌های بانکی پیگیر برطرف شدن مشکل هستیم و بخشی از مشکلات در خرداد ماه امسال رفع شد، البته هنوز هم جای کار وجود دارد، در تامین مناسب دارو، بخش‌های مختلفی سهیم هستند و بانک‌های عامل نقش دارند این‌ها اثرگذار هستند تا مشکلی رخ ندهد، اما اگر مشکلی پیش بیاید به غیر از وزارت بهداشت، سایر دستگاه‌ها هم می‌توانند دخیل باشند. اگر نقدینگی مورد نیاز در اختیار شرکت‌های دارویی قرار گیرد، این زنجیره به خوبی کار خود را انجام می‌دهد و داروی با کیفیت در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد.

بهانه‌های وزارت بهداشت قابل قبول نیست

در این مدت تعداد زیادی از اعضای کمیسیون بهداشت نسبت به موضوع دارو و تجهیزات پزشکی هشدار داده اند.

سید جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: همانطور که می‌دانیم وضعیت داروی بیماران خاص مناسب نیست و جالب است که وزارت بهداشت اعلام کرده که ما مشکل دارویی نداریم. این وزارتخانه حتی مشکل شیر خشک که همه گیر شده است را انکار می‌کند در حالی که واقعیت کف میدان خلاف این مطلب است.

وی در پاسخ به این سوال که راه حل مشکلات مربوط به دارو چیست افزود: متأسفانه اراده جدی هم برای رفع مشکلات نمی‌بینیم و وزارت بهداشت توپ را در زمین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برای تامین ارز می‌اندازند در حالی که این بهانه‌ها زمانی که رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی به صراحت گفته‌اند ما برای تامین ارز دارو همراهی و همکاری خواهیم کرد دیگر پذیرفته نیست، در جلساتی که اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با وزیر بهداشت، معاون اول رئیس جمهور، رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برگزار کردیم مسئولان تأکید کرده‌اند که در بحث دارو و تأمین ارزی همراه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هستند، اما احساس بنده این است که اراده جدی که در سطح هیئت دولت باید اتفاق بیفتد تا مشکلات مربوط به دارو حل شود، وجود ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان اضافه کرد: کمبود و گرانی دارو مستقیماً گریبان مردم را گرفته است و وزیر و نماینده و مسئول محدودیت‌های کمتری را احساس می‌کنند، مردم مطمئن باشند اگر وزارت بهداشت تصمیم بگیرد برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی همین مسیر را ادامه دهد، برخورد و رویکرد مجلس قطعا متفاوت خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha