سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 360698

بسیاری از افراد جراحی ناخن را اولین راه‌کار درمانی برای از بین‌بردن درد آن می‌دانند. درحالی‌که ابتدا باید علت ایجاد این درد با توجه به علائم آن شناسایی شود. سپس پزشک با توجه به این دلیل، می‌تواند بهترین روش درمان را انتخاب کند.به‌طور کلی باید گفت ماده اصلی ساختار ناخن انسان از کراتین بوده که یک پروتئین درشت‌مولکول است.

برای درد ناخن چه باید کرد؟

درصورتی‌که بدن با مشکلاتی مواجه شود؛ احتمال اینکه در ظاهر و رنگ آن‌ها تغییر ایجاد کند یا باعث بروز درد در ناخن‌ها شود زیاد است. به همین دلیل نیز باید به این تغییرات یا بروز درد در آن‌ها توجه کرد.در بسیاری از مواقع احساس درد در ناخن می‌تواند ناشی از تحریک‌ها و مشکلات پوستی باشد و با درمان زودهنگام به‌راحتی برطرف ‌شود. اما در مواردی نیز تغییر ظاهر و بروز درد در آن‌ها نشان از خطرات تهدیدکننده سلامتی دارد. پس باید این موارد را بشناسیم. برای آگاهی از دلایل این مشکل تا انتها با ما همراه باشید.

علت درد ناخن‌ها چیست؟

اولین‌کاری که پس از بروز درد در ناخن‌ها باید انجام داد؛ یافتن علت این مشکل است. به‌طور کلی شایع‌ترین علت این درد می‌تواند عفونت باشد که معمولاً علائمی دیگری مانند تورم و قرمزی نیز به‌همراه دارد. در ادامه با علل این مشکل بیشتر آشنا می‌شویم.

عفونت قارچی ناخن

جراحی ناخن معمولاً زمانی انجام می‌شود که ناخن‌ها به‌دلیل وجود قارچ دچار عفونت شوند. قارچ‌ها بسیار مخرب هستند و علاوه‌بر درد باعث بروز علائمی مانند زردی یا سفید شدن آن‌ها می‌شوند.

اگر افراد برای درمان عفونت قارچی ناخن به‌موقع اقدام نکنند؛ این مشکل می‌تواند به احتمال اندک، باعث آسیب‌های دائمی در ناخن شود. همچنین امکان سرایت آن به پوست یا انگشتان مجاور نیز وجود دارد.

برای درد ناخن چه باید کرد؟

ناخن فرورفته

انگشت‌های شست پا به‌دلیل قرارگیری در معرض فشار ناشی از کفش‌های تنگ، همواره ممکن است با این مشکل مواجه شوند. همچنین این فرورفتگی می‌تواند در اثر عدم کوتاهی صحیح ناخن‌ها باشد.

زمانی که انحنای کناره‌های ناخن‌ به‌درستی رشد نکند و به داخل پوست وارد شود؛ به آن ناخن فرورفته می‌گویند. از علائم این مشکل می‌توان به سرخی، نرمی، درد، ورم و در صورت عدم درمان به‌موقع، عفونت اشاره کرد.

فرورفتگی می‌تواند با استفاده از راه‌کارهای خانگی مانند استفاده از پیاز، آب لیمو، سیر، سرکه سیب، روغن نارگیل و زردچوبه برطرف شود. اما در شرایطی که چرک و عفونت اطراف ناخن بروز کند؛ ممکن است به جراحی ناخن نیاز پیدا کنید.

برای درد ناخن چه باید کرد؟

آسیب به ناخن

ناخن‌ها استحکام بالایی دارند اما به‌دلیل وجود اعصاب زیاد در زیر و اطراف آن‌ها ممکن است در اثر آسیب‌هایی مانند گیرکردن بین درب یا افتادن جسم سنگین روی آن‌ها؛ دچار کبودی و درد شوند. این مشکل می‌تواند با گذشت مدتی کوتاه یا طولانی از بین برود.

درد ناخن در اثر جویدن آن

جویدن یا به‌عبارتی خوردن ناخن، باعث بروز درد، قرمزی و در مواردی حتی خون‌ریزی خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه افراد ممکن است به جویدن پوست اطراف آن را نیز مشغول شوند، احتمال عفونت در این بخش بالا می‌رود. برای تسکین این درد کافی‌است خوردن ناخن را متوقف کنید.

درمان درد ناخن چگونه است؟

زمانی که علت بروز این درد را متوجه شدیم می‌توانیم با استفاده از راه‌کاری مناسب برای درمان آن اقدام کنیم. درصورتی‌که این درد ناشی از عوامل ساده و آسیب‌های جزئی باشد؛ معمولاً خیلی زود برطرف خواهد شد اما در مواردی نیز پزشک جراحی را تجویز می‌کند.

دکتر جراحی ناخن معمولاً زمانی این راه‌کار سرپایی را ارائه می‌دهد که دیگر روش‌ها به بهبود درد یا از بین‌بردن مشکل که در بیشتر مواقع عفونت بوده؛ کمکی نکنند. به همین دلیل نیز پیش از هر اقدامی، شناسایی دلیل ایجاد درد مهم است.

جراحی ناخن؛ موثرترین راه درمان درد آن

با اینکه این جراحی جزء عمل‌های سرپایی به‌حساب می‌آید اما باید به جزئیات زیادی توجه کرد. ازاین‌رو لازم است توسط دکتری باتجربه انجام شود. در این راه‌کار درمانی پزشک بسته به آسیب به‌وجود آمده، تمام یا بخشی از ناخن را برمی‌دارد؛ این کار معمولاً با بی‌حسی موضعی انجام خواهد شد.

شایع‌ترین دلیل انجام جراحی، فروفتگی ناخن است. این مشکل در موارد بسیاری باعث بروز عفونت شده و گاهی این عفونت حتی به استخوان نیز سرایت می‌کند. افرادی که به دیابت مبتلا هستند بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.

درمان درد ناخن با جراحی چه زمانی لازم است؟

انگشتان دست و پا ممکن است به هر دلیلی به عفونت دچار شوند. عفونت در این بخش‌ از بدن همواره باعث بروز درد و علائم مختلفی خواهد شد و می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. به همین دلیل نیز دکتر جراحی ناخن در تهران از این راه‌کار درمانی برای رفع مشکلات به‌وجود آمده استفاده می‌کند. از علائم این مشکل باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد بسیار شدید
  • تب
  • خارج شدن چرک و ترشحات از اطراف ناخن
  • قرمز شدن پوست اطراف ناخن
  • تورم

اولین گزینه برای درمان عفونت ناخن، مصرف آنتی‌بیوتیک است. درصورتی‌که این داروها اثر لازم را نداشته باشند؛ پزشک جراحی را تجویز می‌کند. اگر این علائم را مشاهده کردید؛ برای پیشگیری از عوارض احتمالی حتما به دکتر مراجعه کنید.

عوارض جراحی ناخن

با توجه به اینکه عفونت و آسیب می‌تواند در بخش کوچک یا حتی به‌صورت گسترده در ناخن پخش شود؛ پزشک گاهی مجبور به استفاده از این روش درمانی خواهد شد؛ اما آگاهی از عوارض آن برای افراد لازم است. دکتر جراحی ناخن در شیراز در رابطه‌ با عوارض این راه‌کار درمانی موارد زیر را بیان می‌کند:

  • کاهش رشد طبیعی ناخن
  • حساسیت به ماده بی‌حسی
  • عفونت یا سوزش در محل جراحی
  • احتمال بازگشت مشکل به‌دلیل جراحی نادرست
  • التهاب به‌دلیل عفونت

به‌طور کلی باید گفت مزایای جراحی با توجه به جلوگیری از سرایت عفونت به استخوان و از بین‌بردن درد، بیشتر از عوارض آن است. همچنین برای به‌ حداقل رساندن این عوارض باید در انتخاب پزشک دقت بسیاری داشته باشید.

جمع‌بندی

جراحی ناخن معمولاً آخرین گزینه‌ای است که برای از بین‌بردن درد استفاده می‌شود. البته پزشک ابتدا باید بررسی کند که دلیل به‌وجود آمدن درد ناخن چیست. درصورتی‌که این مشکل ناشی از آسیب یا جویدن باشد؛ احتمالا با گذشت زمان برطرف شود.

گاهی بروز درد به‌دلیل فرورفتگی ناخن یا عفونت قارچی در آن است. در این شرایط اگر درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها موثر نباشد؛ پزشک مجبور به استفاده از جراحی خواهد شد. این راه‌کار عوارضی به‌همراه دارد که درصورت انتخاب دکتری بامهارت، تا حد زیادی کاهش می‌یابد. سامانه دکترتو در مسیر شناخت بهترین پزشکان شهرتان به شما کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha