پزشکان فوریت‌های پزشکی ممکن است روزی به مشاوره برنامه‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT اعتماد کنند تا به آنها در تشخیص سریع و دقیق بیماری‌های بیماران کمک کنند.

چت جی پی تی در تشخیص بیماری های اورژانسی با پزشکان برابر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث، یک مطالعه جدید نشان داد که چت جی پی تی در تشخیص بیماران، زمانی که به هر دو مجموعه اطلاعات بالینی یکسانی داده می‌شود، تقریباً به خوبی پزشکان انسان عمل می‌کند.

محقق ارشد استیف کورسجنز شیمیدان بالینی در بیمارستانی در هلند گفت:« هوش مصنوعی ممکن است برای تسریع روند یا افزایش میزان تشخیص در بخش اورژانس مفید باشد.»

برای این مطالعه، تیم‌هایی شامل دو پزشک و برنامه هوش مصنوعی هر کدام یادداشت‌های پزشک و آزمایش‌های 30 بیمار تحت درمان در مارس 2022 در بخش اورژانس بیمارستان جران بوش را بررسی کردند و محققان از یک نسخه رایگان چت جی پی تی استفاده کردند. سپس ابزارهای هوش مصنوعی و تیم های پزشکی فهرستی از پنج تشخیص بالقوه برتر برای هر بیمار را بر اساس اطلاعات موجود تهیه کردند. از آنجایی که این موارد مربوط به گذشته بود، محققان از قبل می دانستند که تشخیص دقیق چه می تواند باشد.

پزشکان در 87 درصد مواقع تشخیص صحیح را در لیست پنج تایی خود داشتند. در مقایسه، نسخه رایگان چت جی پی تی در 97٪ مواقع تشخیص درست را نشان می داد و نسخه مشترک برنامه هوش مصنوعی نیز در 87٪ موارد تشخص مناسبی داشت.

کورسجنز گفت: «این یک اثبات خوب است که پتانسیل استفاده از آن وجود دارد. بر اساس این نتایج، یک کارآزمایی بالینی بعدی برای ارزیابی تأثیر بالقوه افزودن مشاوره هوش مصنوعی به درمان بخش اورژانس ضروری است. باید کسی وجود داشته باشد که در واقع شروع به مقایسه پزشکانی که از [هوش مصنوعی] در تمرینات روزانه خود استفاده می کنند با پزشکانی که از آن استفاده نمی کنند، کند و ببیند که آیا این روی مدت زمانی که بیمار در اورژانس می گذراند، تشخیص صحیح و مدت زمانی که طول می کشد تاثیر می گذارد یا خیر.»

وی گفت: «من برخی از شکایات عمومی و داروهای بیمار را مصرف کردم و آنها را در ChatGPT قرار دادم و بلافاصله تشخیص درست داده شد.» حتی علت تشخیص را تداخل بین دو دارویی که او مصرف می کرد ذکر کرد.

پزشکان در حال حاضر از بسیاری از اشکال مختلف نرم افزارهای رایانه ای استفاده می کنند: برنامه های آماری، سیستم های امتیازدهی برای غربالگری نتایج آزمایشگاهی و کورستجنز تصور می کند هوش مصنوعی نقش مشابهی را ایفا می کند.

کورستجنز گفت: «من فقط این را به عنوان ابزار بالقوه دیگری می بینم که می تواند از پزشک در تصمیم گیری حمایت کند و تشخیص را بهبود بخشد و تسریع کند.»

وی افزود، توانایی یک برنامه هوش مصنوعی برای ارزیابی بیمار می تواند حتی بیشتر باشد اگر به طور خاص برای مراقبت های بهداشتی طراحی شده باشد.

او گفت:«اگر در حال حاضر به اطلاعات پزشکی نگاه کنید، ادبیات بسیار زیادی وجود دارد. اطلاعاتی که در خارج از آن وجود دارد بیشتر از آن چیزی است که هر پزشک می تواند دریافت کند. من فکر می کنم این ابزاری است که می تواند تمام اطلاعات موجود را بیاموزد.»

کورستجنز افزود: «وقتی به مدل‌های زبانی با تمرکز بر پزشکی در آینده نگاه می‌کنیم که بر روی تمام این مقالات پزشکی آموزش داده شده‌اند، فکر می‌کنم آینده بسیار روشن به نظر می‌رسد.»

دکتر جسیکا ادکینز مورفی، رئیس انجمن دستیاران پزشکی اورژانس موافق است که این نشان دهنده پتانسیل هوش مصنوعی برای بهبود درمان بخش اورژانس می تواند باشد.

مورفی گفت: «پتانسیل و امکان زیادی برای توانایی آن وجود دارد که اساساً بسیاری از فرآیندهای ما را ساده کند و چند تشخیص اصلی واضح را که ممکن است توضیح دهد که بیمار چه چیزی دارد را انتخاب کند. این یک نقطه شروع خوب ایجاد می کند. با این حال بیماران اغلب دارای سوابق پزشکی پیچیده‌ای هستند که برنامه‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT ممکن است در تجزیه و تحلیل آن مشکل داشته باشند.

مورفی گفت: «علاوه بر این، بیماران اغلب علائمی ناشی از موارد تهدید کننده جدی سلامتی دارند؛ به عنوان مثال، درد شکمی که ناشی از حمله قلبی است.»

مورفی گفت: «فقط فکر نمی‌کنم این مطالعه به طور کامل پیچیدگی بیمارانی را که ما داریم منعکس کند. بنابراین اگرچه من از دیدن آنچه هوش مصنوعی انجام می دهد هیجان زده هستم، فکر می کنم پزشکی بسیار بیشتر از انتخاب واضح بین پنج گزینه برای یک بیمار است. در حال حاضر، فوری‌ترین پیاده‌سازی، توانایی هوش مصنوعی برای کارآمدتر کردن برخی از بخش‌های واقعاً خسته‌کننده پزشکی است؛ مانند نمودار کار، یادداشت‌نویسی و .... به عنوان مثال، اکنون اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی وجود دارند که می‌توانند به صحبت‌های شما با یک بیمار گوش دهند و یادداشت‌های شما را بنویسند و اساساً شرح حال و معاینه فیزیکی بیمار را تکمیل کنند. اما همکاران مورفی به او گفته‌اند که همیشه باید تشخیص ایجاد شده توسط هوش مصنوعی را از یادداشت‌های نمودار نهایی اضافه یا حذف کنند.

او گفت:« من در مورد توانایی آن برای کارآمدتر کردن ما و توانایی دیدن بیماران بیشتر بسیار خوشبین هستم، زیرا ما زمان کمتری را برای این نوع کارها صرف می کنیم، اما هنوز واقعاً جایگزین قضاوت پزشک برای موارد پیچیده نمی شود.»

او آینده ای را متصور است که در آن یک برنامه هوش مصنوعی در پرونده الکترونیکی بیمار سیستم مراقبت بهداشتی ادغام می شود و به آن امکان دسترسی به یادداشت های پزشک، داده های آزمایشگاهی، نتایج تصویربرداری و سابقه بیمار را می دهد.

کورستجنز می‌گوید: «بر اساس این اطلاعات، AI می‌تواند نامه‌ها را بنویسد یا یادداشت کند یا توصیه کند که کدام آزمایش‌های بعدی باید انجام شود یا کدام تشخیص محتمل‌تر است».

دکتر استیون بروکس، رئیس پزشکی اورژانس در کلینیک کلیولند آکرون جنرال هم با این موضوع موافقت کرد.وی گفت: «استفاده از سوابق پزشکی الکترونیکی مسیری را برای جمع آوری اطلاعات استاندارد فراهم کرده است. سوابق پزشکی الکترونیکی به ترکیب هوش مصنوعی کمک می کند تا به پزشکان بخش اورژانس کمک کند تا به سرعت و کارآمد به تشخیص افتراقی برسند و سپس آزمایش مناسب را انجام دهند.»

بروکس افزود: «با افزایش جمعیت و افزایش تقاضا برای خدمات مراقبت های بهداشتی و نیاز به پزشکان بیشتر، هوش مصنوعی با توسعه مداوم، این توانایی را دارد که به پزشکان در ارائه مراقبت های پزشکی کارآمد و مؤثر کمک کند.»

با این حال، حفظ حریم خصوصی باید یک نگرانی جدی باقی بماند. کورستجنز گفت: «سیستم‌های مراقبت بهداشتی باید با اجرای برنامه‌های هوش مصنوعی روی رایانه‌های خود، به جای استفاده از هوش مصنوعی مبتنی بر ابر، از داده‌های بیمار محافظت کنند.»

نگرانی دیگر این است که کارکنان مراقبت های بهداشتی باید از برنامه های هوش مصنوعی استفاده کنند که توسط سازمان های نظارتی مانند سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید شده است.

کورستجنز گفت: «هنوز باید در نظر داشته باشید که اگر از این نوع نرم‌افزار استفاده می‌کنید تا واقعاً بر مراقبت از بیمار تأثیر بگذارد، باید بدانید که از یک برنامه نرم‌افزاری به‌عنوان دستگاه پزشکی استفاده می‌کنید، در حالی که به عنوان یک دستگاه پزشکی طراحی نشده است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha