یک متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر ضرورت مراقبت از دانش آموزان برای پیشگیری از سویه جدید کرونا گفت بعد از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین کاهش تهویه هوا در فصل‌های سرد امکان افزایش ابتلا به سویه جدید بیماری کرونا در نیمه دوم سال وجود دارد.

ضرورت مراقبت از دانش‌آموزان برای پیشگیری از سویه جدید کرونا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،رضا صالحی درخصوص وضعیت کنونی بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: «تا وقتی که سفر به نقاط مختلف وجود دارد، امکان صفر شدن موارد ابتلا به کووید19 در هیچ نقطه‌ای وجود ندارد و این موضوع نه تنها در کشور ایران بلکه در همه جای دنیا وجود دارد و هیچ کشوری به‌طور کامل از این بیماری پاک نشده است.»

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه مدت‌ها است که از وضعیت اپیدمی بیماری کرونا خارج شده‌ایم، گفت: «با موارد بستری زیاد مواجه نیستیم و بیشتر مبتلایان به‌صورت سرپایی درمان می‌شوند.»

وی درخصوص وضعیت پیشِ روی بیماری کرونا و شیوع ویروس جدید در بسیاری از کشورها گفت: «هنوز مرگ و میر و عوارض شدیدی از ویروس جدید بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت گزارش نشده است اما با این حال طبق اعلام وزارت بهداشت آمادگی کامل در صورت ورود احتمالی پیرولا به کشور وجود دارد.»

این پزشک متخصص همچنین درباره شروع سال تحصیلی جدید و احتمال افزایش موارد ابتلا به کرونا گفت: با آغاز فصل سرما در ماه‌های آینده به دلیل وضعیت هوا، تهویه در محیط‌های مختلف مناسب نخواهد بود و ممکن است با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها موارد ابتلا به این بیماری تا حدی افزایش پیدا کند اما در هر صورت دیگر با آن پاندمی وحشتناک مواجه نیستیم و آن بستری و مرگ‌ومیر به مقدار چشمگیری کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: «احتمال ابتلا به ویروس‌های تنفسی همچون کووید، سرماخوردگی و آنفلوآنزا با آغاز مدارس و سال تحصیلی بیشتر می‌شود. زیرا این ویروس از طریق تماس دست‌ها با فرد بیمار، یا استفاده مشترک از وسایل آلوده مثل حوله، تلفن و اسباب‌بازی و میز مشترک پخش شود. از آنجایی که مدرسه مکانی عمومی است، دانش‌آموزان مرتب با یکدیگر در تعامل هستند که احتمال ابتلا بیشتر می‌شود. بنابراین دانش‌آموزان در فصل سرما باید بیش از سایر گروه‌های سنی مراقبت کنند زیرا در طول روز، همزمان با تعداد زیادی از همسالان در یک محیط بسته قرار دارند و اگر دانش‌آموزی بیمار شود، ویروس در بین سایر دانش‌آموزان می‌چرخد.»

*پس از سویه اُمیکرون، این روزها نام سویه جدید دیگری به نام پیرولا شنیده می‌شود که تاکنون در 8 کشور جهان شناسایی شده است. سویه BA.۲.۸۶ که با نام مستعار «پیرولا» شناخته می‌شود، یک زیرسویه بسیار جهش‌یافته از اُمیکرون است که باعث افزایش موارد ابتلا به این بیماری شده است. در همین حال، موج کوچکتری از شیوع کووید۱۹ نیز توسط جدیدترین گونه غالب این ویروس یعنی EG.۵ یا «اریس» ایجاد شده است. این ویروس، دارای علایمی همچون آبریزش بینی، سردرد، خستگی (ضعیف یا شدید)، عطسه و گلودرد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha