نشست بررسی چالش‌های سرمایه‌گذاری در صنعت داروسازی کشور، با حضور فعالان و دست اندرکاران حوزه دارو برگزار شد.

ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت دارو بالا است

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از مهر، فعالان حوزه دارو در پنل هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته در مصلی تهران، به تحلیل و بررسی چالش‌های سرمایه‌گذاری در صنعت دارو پرداختند.

ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت دارو بالا است

نیما برارجانیان فعال صنعت داروسازی کشور، در پاسخ به این سوال که چه عواملی در عدم توسعه صنعت دارو تأثیرگذار بوده است، گفت: صنعت داروسازی نیز همانند سایر صنایع از اتفاقات و رویدادهای اقتصادی کشور تأثیر می‌پذیرد و لذا مجموعه عوامل مختلفی به عدم رشد و توسعه در این صنعت کمک کرده است.

وی افزود: ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت داروسازی بسیار زیاد است؛ از طرفی دخالت‌های مکرر از سوی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی موجب کند شدن روند سرمایه‌گذاری در صنعت داروسازی شده است.

به گفته برارجانیان، بر خلاف تصور آنچه باعث عدم رشد شرکت‌های داروسازی می‌شود هزینه‌های متغییر نیست، بلکه هزینه‌های ثابت است. لذا اگر صنعت داروسازی ایران بخواهد به توسعه پایدار دست پیدا کند، به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری تنها در بخش سخت افزاری نیاز دارد.

رقابت خصوصی‌ها و خصولتی‌ها مانع توسعه صنعت است

محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی گفت: در حال حاضر رقابت میان بخش خصوصی و خصولتی بسیار زیاد است و همین امر موجب شده فضا برای توسعه بخش خصوصی فراهم نباشد.

وی با اشاره به دخالت سازمان‌های حاکمیتی کشور در حوزه کسب و کار افزود: هر چند دولت تلاش کند تا فضای توسعه صنعت و رشد کسب و کارها را بهبود بخشد، مادامی که دخالت خود را در بخش‌های مختلف کاهش ندهد، امیدی به بهبود و رشد صنعت در کشور نیست.

نجفی به موانع رشد توسعه صنعت در کشور اشاره کرد و گفت: قوانین مزاحم، قیمت‌گذاری دستوری، چند نرخی بودن ارز، کسری منابع و عدم شفافیت عملکرد سازمان‌های حاکمیتی از مهم‌ترین عوامل عدم توسعه صنعت در کشور است.

بخش خصوصی پیشران توسعه در صنعت دارو

علی مرتضوی فعال صنعت داروسازی، افزود: در ۱۰ سال گذشته بخش خصوصی پیشران توسعه و سرمایه‌گذاری در صنعت دارو بوده است.

وی ادامه داد: اگر طی ۱۰ سال گذشته بخش خصوصی در صنعت دارو ورود نمی‌کرد، سرمایه‌گذاری عمده‌ای در این بخش صورت نمی‌گرفت.

مرتضوی گفت: دلیل موفقیت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری این است که پیچیدگی لایه‌های تصمیم‌گیری در بخش غیرخصوصی را ندارد.

وی افزود: بخش خصوصی همچنین در نرخ رشد سودآوری و صادرات نیز موفق‌تر از بخش غیرخصوصی عمل کرده است.

مرتضوی گفت: در بحث افزایش سرمایه شرکت‌ها نیز بین بخش خصوصی و غیرخصوصی اختلاف ۵۰ تا ۶۰ درصدی را می‌توان مشاهده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha