مدیر طرح و برنامه و دبیر هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت با اشاره به چالش‌های بودجه‌ای تامین و خرید پروتزهای شنوایی طی هفت سال گذشته، ‌ در عین حال شرایط کاشت رایگان حلزون شنوایی را تشریح کرد.

نیاز کشور به ۲۰۰۰ پروتز شنوایی طی امسال/ یارانه ۲۵ میلیونی برای پروتز گوش دوم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر هومن نریمانی ‌ درباره تاریخچه کاشت حلزون شنوایی در کشور، توضیح داد: کاشت حلزون شنوایی از سال ۱۳۷۲ در کشور ما آغاز شده است و از آن زمان تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۱۷ هزار عمل کاشت حلزون در کشور انجام شده است که یک افتخار برای کشور است و در منطقه ما را به مقام اول رسانده است و حتی با مقایسه آمارها می‌بینیم که یکی از کشورهای سرآمد دنیا در این زمینه هستیم.

رشد تعداد مراکز کاشت حلزون

وی با اشاره به رشد تعداد مراکز کاشت حلزون در کشور طی سالیان اخیر، ‌ بیان کرد: تا سال ۱۳۸۵ تنها ۵ مرکز کاشت حلزون در کشور داشتیم اما اکنون تعداد مراکز به ۱۶ مرکز رسیده است و گسترش مراکز سبب بهبود دسترسی‌ها شده است.

او با بیان اینکه بیمارانی که کاشت حلزون انجام می‌دهند، پس از انجام عمل می‌بایست تا یک سال جلسات گفتار درمانی انجام دهند، اظهار کرد: از این رو این موضوع مهم است که فرد در جایی نزدیک به محل زندگی خود این عمل را انجام دهد.

رکوردشکنی در تحویل پروتز شنوایی طی ۱۴۰۱

وی افزود: شهریور ماه سال قبل وزیر بهداشت دستور آغاز "طرح تحول کاشت حلزون" را دادند تا صف انتظار کاشت حلزون به حداقل برسد. در این راستا هیات امنای صرفه جویی ارزی در سال گذشته، تعداد ۱۸۹۲ پروتز شنوایی به مراکز کاشت حلزون تحویل داد که این یک رکورد در تاریخ ۳۰ ساله کاشت حلزون در کشور بود. این اقدام سبب شد تا در پایان سال گذشته دیگر پرونده‌ بررسی شده‌ای باقی نماند که لازم باشد ما پروتز کاشت حلزون به آنها تحویل بدهیم.

چالش‌های بودجه‌ای تامین پروتز حلزون شنوایی

نریمانی در خصوص چالش‌های موجود برای تامین پروتز حلزون شنوایی، ‌ بیان کرد: هر ساله یک ردیف بودجه‌ای مستقل برای تامین پروتز شنوایی داشتیم، اما متاسفانه سال قبل هیچ اعتباری از این بودجه تخصیص نیافت و این امر سبب شد ما عملا در تامین ریال پروتزها دچار مشکل شویم. در واقع تمام ۱۸۹۲ پروتزی که سال قبل تامین شد را از محل منابع داخلی خود تامین اعتبار کردیم و این موضوع را با مراجع ذی‌ربط در میان گذاشته‌ایم که اگر در سال ۱۴۰۲ اعتبارات مربوطه در زمان درست و به موقع به هیات امنای صرفه جویی ارزی تخصیص داده نشود، عملا در نیمه دوم سال جاری برای خرید پروتزها دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: مباحث ارزی توسط بانک مرکزی تامین می‌شده است و ما با پرداخت ارز به کمپانی سازنده خارجی پروتزها را تامین می‌کردیم، اما برای تامین ریال مورد نیاز در همه این سال‌ها مشکل داشتیم. در مجموع از تمام اعتباراتی که طی ۷ سال گذشته در قانون بودجه برای کاشت حلزون تخصیص داده شده است، کمتر از ۲۰ درصد از کل بودجه را دریافت کرده‌ایم.

نیاز کشور به ۲۰۰۰ پروتز شنوایی طی سال جاری

او با اشاره به مکاتبه هیات امنای صرفه جویی ارزی با مراجع ذی‌ربط برای تخصیص اعتبارات لازم برای تامین پروتز شنوایی در سال جاری، تصریح کرد: بر اساس اعلام نیاز معاونت درمان وزارت بهداشت برای سال جاری نیاز به تامین حدود ۲۰۰۰ پروتز شنوایی وجود دارد که اگر قیمت پروتز را بر مبنای تخصیص ارز ترجیحی، ۴۵ میلیون تومان در نظر بگیریم، ما برای تامین این تعداد پروتز به ۹۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی نیاز داریم که مراجع ذی‌صلاح باید این رقم را به ما اختصاص دهند تا دچار مشکل نشویم.

تامین ۷۰۰ پروتز شنوایی طی شش ماه

وی افزود: طی شش ماه اول سال جاری دو مناقصه هم برگزار کرده‌ایم ولی از آنجایی که بخش ریالی تامین نشده است ما هم پرداختی به شرکت سازنده نداشته‌ایم. طی شش ماه نخست سال جاری ۷۰۰ پروتز را به مراکز تحویل دادیم اما معمولا تعداد اعمال در نیمه دوم سال بویژه در فصل پاییز شتاب بیشتری می‌گیرد.

دبیر هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران بیان کرد: بر اساس زمان اعلام ارائه پرونده‌های افرادی که در کمیته‌های علمی بررسی شده‌اند، عمل کاشت حلزون انجام می‌شود.

کاشت حلزون در چه شرایطی رایگان است؟

وی با اشاره به اینکه طی ۳۰ سال گذشته تامین پروتز شنوایی برای گوش اول بیماران رایگان بوده است، ‌ بیان کرد: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت برای بیمارانی که برای گوش اول در بیمارستان‌های دولتی کاندید کاشت حلزون می‌شوند، عمل کاشت حلزون، پروتز شنوایی، ‌ هتلینگ بیمارستان و گفتار درمانی رایگان است که این هزینه توسط هیات امنای صرفه جویی ارزی، وزارت بهداشت و صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج تامین می‌شود. از آنجایی که انجام عمل کاشت حلزون برای گوش دوم جزو ضروریات و اولویت‌های اولیه درمانی وزارت بهداشت نیست، ‌ خود خانواده می‌بایست این هزینه را پرداخت کنند.

یارانه ۲۵ میلیون تومانی برای پروتز شنوایی گوش دوم

وی افزود: البته برای تحویل پروتز شنوایی برای گوش دوم سوبسید پرداخت می‌شود و از ۴۵ میلیون تومان هزینه پروتز شنوایی، بیماران تنها ملزم به پرداخت ۲۰ میلیون تومان هستند که این بخش هنوز در سبد بیمه قرار نگرفته است.

طول عمر ۱۰ ساله پردازشگرهای شنوایی

نریمانی ادامه داد: پروتز حلزون شنوایی دارای دو قسمت است که یک قسمت با عمل جراحی در داخل گوش قرار می‌گیرد و قسمت پردازشگر شنوایی هم در پشت گوش روی پوست قرار می‌گیرد که امواج صوتی را به دستگاه داخل گوش می‌فرستد. این پردازشگر طول عمری تقریبا ۱۰ ساله دارد و پس از این مدت باید تعویض شود.

آغاز توزیع پردازشگر شنوایی برای ۲۶۰۰ بیمار

او تاکید کرد: طی سالیان اخیر به دلیل اینکه بودجه‌ای بابت تعویض این پردازشگر تخصیص‌ داده نمی‌شد عملا تعویض آنها به تعویق افتاده بود و خانواده‌ها در این زمینه گلایه‌هایی داشتند. در این زمینه سال گذشته یک بررسی انجام دادیم و مشخص شد که ۲۶۰۰ نفر در کشور داریم که بیش از ۱۰ سال از عمل کاشت حلزون آنها گذشته است و پردازشگر این افراد طی عقد قراردادی از طریق ۳ شرکت تامین و مقرر شد تا ۷۰ درصد هزینه‌های تامین پردازشگر را بیمه سلامت تامین کند و خانواده‌ها تنها ملزم به پرداخت ۳۰ درصد هزینه باشند که هزینه آن بر حسب برند پردازشگر بین ۴.۵ تا ۶ میلیون تومان متغیر است.

دبیر هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران در خاتمه، بیان کرد: فرایند این کار آغاز شده است و تاکنون ۴۰۰ بیمار پردازشگر را دریافت کرده‌اند و امیدواریم تا پایان سال جاری همه پردازشگرها بین بیماران توزیع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha