دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 361204

کارشناس برنامه سلامت گوش و شنوایی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تشریح مهم‌ترین عوامل کم‌شنوایی، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۹۰۰میلیون نفر از مردم جهان دچار کم‌شنوایی ناتوان کننده باشند.

مهم‌ترین عامل کم‌شنوایی چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، آزاده صفائی، گفت: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۵ حدود ۲۷۸ میلیون نفر در سراسر جهان از کم شنوایی ناتوان‌کننده رنج می‌بردند.

وی با اشاره به افزایش آمار کم شنوایی ناتوان‌کننده در جهان، اظهار کرد: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت این آمار در سال ۲۰۱۸ به ۴۶۶ میلیون نفر در جهان رسید که حداقل دو سوم آنان در کشورهای درحال توسعه زندگی می‌کردند.

صفایی خاطرنشان کرد: طبق این آمار تعداد بالاتری از افراد دارای کم شنوایی ملایم و سایر بیماری‌های مربوط به گوش هستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۹۰۰میلیون نفر از مردم جهان دچار کم‌شنوایی ناتوان کننده باشند.

او با تاکید بر اهمیت شناسایی زودرس اختلالات شنوایی، گفت: کم شنوایی بر توانایی برقراری ارتباط افراد با یکدیگر، تحصیل دانش، یافتن و حفظ شغل و ارتباطات اجتماعی تاثیرات منفی می‌گذارد.

وی افزایش جمعیت سالمندی، افزایش عوامل خطر مانند ابتلا به عفونت‌های گوش و دیگر عفونت‌ها (بیماری‌هایی مانند سرخک و سرخجه)، استفاده بی‌رویه و نابجا از داروهای آسیب‌رسان به شنوایی، قرار گرفتن افراد در معرض اصوات بلند مثل محیط‌های شغلی و نظامی، استفاده بی‌رویه از تلفن‌های همراه و دستگاه‌های صوتی شخصی را از دلایل اصلی رشد بالای کم شنوایی در جهان در طول سال‌های اخیر عنوان کرد.

به گفته وی، ایمن‌سازی نوزادان و کودکان در برابر بیماری‌های عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و تشخیص و درمان به موقع کم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش، پیشگیری از مصرف مواد مخدر سنتتیک و روان‌گردان که دارای خطر ایجاد کم شنوایی در افراد هستند، کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط‌های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی از جمله روش‌های کاهش اختلالات شنوایی محسوب می‌شوند.

وی یادآور شد: از هر یک تا ۳ تولد زنده، یک نوزاد با آسیب شنوایی متولد می‌شود. مطالعات نشان داده حدود ۵ درصد از کودکان در بدو ورود به مدرسه و ۱۱ تا ۱۵ درصد از کودکان مدرسه رو، نشانه‌هایی از آسیب شنوایی را دارا هستند.

صفائی از والدین خواست از طریق ارزیابی و غربالگری به موقع شنوایی در دوره نوزادی (۳ تا ۵ روزگی) و در سنین ۳ تا ۵ سالگی از شنوایی کودکان خود مراقبت کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی به والدین توصیه کرد: اگر نوزاد در زمان ترخیص از بیمارستان از نظر کم شنوایی غربالگری نشده است، برای ارزیابی وضعیت شنوایی به نزدیک‌ترین پایگاه بهداشتی یا مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha