مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن تشریح جزئیات «سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی»، درباره نحوه تامین اعتبار اجرای آن، گفت: اخیرا در نگارش برنامه هفتم توسعه تمام دستگاه‌ها تلاش کردند برای پیاده‌سازی این سند، بندهایی در برنامه هفتم توسعه بیاورند که بتوانند در سال‌های بعد برای اجرای آن بودجه مربوط را بگیرند.

جزئیات «سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی»/ تأمین اعتبار اجرای سند از مسیر برنامه هفتم توسعه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر احمد اسمعیل‌زاده درباره اجرای «سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی»، توضیح داد: این سند اخیرا توسط ریاست جمهوری به وزیر بهداشت ابلاغ شده است و ایشان نیز متولی اجرای این سند شده‌اند.

وی افزود: اسناد متفاوتی توسط دفتر بهبود تغذیه، سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو، وزارت جهاد کشاورزی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز پژوهش‌های مجلس و... تهیه شده است که همه آنها تجمیع و تحت عنوان سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی و تغذیه به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و شورایعالی انقلاب فرهنگی رسیده است.

او با تاکید بر اینکه متولی اجرای این سند و همچنین متولی سلامت و امنیت غذایی مردم وزارت بهداشت است، اظهار کرد: اما همه این امور در دست وزارت بهداشت نیست؛ از این رو وزیر بهداشت از تمام نهادهایی که در اجرای این سند نقش دارند درخواست کردند تا کمیسیون‌های تخصصی مربوط به این سند را تشکیل داده و اقدامات اجرایی را به دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گزارش دهند.

وی افزود: ذیل این سند، ۶ کمیسیون تخصصی قرار است تشکیل شود که یکی از آنها کمیسیون سلامت و تغذیه است که متولی اصلی آن وزارت بهداشت است اما در سایر کمیسیون‌هایی که قرار است تشکیل شود مانند کمیسیون کشاورزی، کمیسیون تولید غذا، کمیسیون استاندارد و... هر کدام سازمان مربوطه متولی آن است و دستگاه‌های کمکی اعضای آن کمیسیون خواهند بود.

اسمعیل‌زاده بیان کرد: در سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی و تغذیه فعالیت‌های متعددی برای هر دستگاه ذکر شده است که ذیل کمیسیون‌های نام برده شده بررسی می‌شود و هر کمیسیون اقدامات خود را هر شش ماه یکبار به دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گزارش خواهد داد.

او در خصوص وظیفه وزارت بهداشت در اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی، اظهار کرد: نظارت بر تولید و عرضه غذا و بهبود وضعیت تغذیه جامعه با محوریت آموزش، مکمل‌یاری و... از وظایف وزارت بهداشت است.

وی افزود: سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی و تغذیه تصویب و ابلاغ شده است و به دنبال این اتفاق، اقدامات اجرایی در دست اقدام است؛ چنانچه وزارت بهداشت نیز گزارش عملکرد خود را تاکنون به دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گزارش کرده‌ است.

اسمعیل‌زاده در خصوص محل تامین بودجه اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی، تصریح کرد: هر کمیسیون در قالب بودجه‌ای که خود دستگاه مربوطه برای آن تعیین کرده است اقدامات را برنامه‌ریزی می‌کند. اخیرا در نگارش برنامه هفتم توسعه تمام دستگاه‌ها تلاش کردند که برای پیاده‌سازی این سند، بندهایی در برنامه هفتم توسعه بیاورند که بتوانند در سال‌های بعدی برای اجرای سند بودجه مربوطه را بگیرند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان گفت: تاکنون بندهایی مربوط به تولید غذا و سلامت در سند آمده است که در سال‌های بعدی به تامین بودجه برای اجرای سند کمک خواهد کرد؛ اما فعلا طی سال جاری که سند به مرحله اجرا رسیده است باید از بودجه جاری خود دستگاه استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha