در دنیای امروز که جمعیت سالمندان رو به افزایش است، داشتن تجهیزات پزشکی مناسب در خانه برای مراقبت از این قشر از جامعه اهمیت بسزایی دارد. از تخت بیمارستانی گرفته تا دستگاه‌های اندازه‌گیری فشار خون، قند خون و حتی دستگاه بخور، همه و همه می‌توانند به بهبود کیفیت زندگی سالمندان کمک کنند.

تجهیزات پزشکی ضروری که برای افراد بالای ۶۰ سال باید حتما در خانه باشد

این مطلب به بررسی تجهیزات پزشکی ضروری بیمار می‌پردازد که باید در خانه‌های افراد بالای ۶۰ سال وجود داشته باشد. امید است که بتوانیم دید بهتری نسبت به نیازهای سلامتی سالمندان عزیزمان پیدا کنیم و زمینه‌ای فراهم نماییم تا در آرامش و امنیت سپری کنند. 

چرا بعد از 60 سالگی وضعیت سلامت بدن حساس میشود؟

در ۶۰ سالگی، چرخه‌های زیستی بدن دستخوش تحول می‌شود و نشانه‌های کهولت سال بر اندام‌ها و حواس پدیدار می‌شود؛ موها به‌تدریج رنگ خود را از دست داده و سپید می‌شوند. قدرت و استحکام عضلانی کاهش یافته و حرکات، سست و کند می‌گردد.

حواس پنجگانه نیز ظرافت گذشته را از دست می‌دهند. چشم‌ها دیگر همانند گذشته نمی‌بینند و گوش‌ها برای شنیدن نیازمند تمرکز هستند. حس‌های چشایی و بویایی نیز دچار افت می‌شوند.  

ذهن و حافظه نیز دیگر همان توان یادگیری و به‌خاطرسپاری را ندارند. در مجموع، سال‌های پس از ۶۰ سالگی، زمانی حساس از تحولات جسمانی و روحی است که نیازمند مراقبت‌های ویژه برای حفظ سلامتی و کیفیت زندگی است.

تجهیزات پزشکی ضروری برای افراد بالای 60 سال

بعد از 60 سالگی چه اندام هایی نیاز به مراقبت بیشتری دارند؟

با توجه به تغییراتی که با افزایش سن رخ می‌دهد، برخی از اندام‌ها و سیستم‌های بدن پس از ۶۰ سالگی نیازمند مراقبت ویژه‌ای هستند:

۱- چشم: کاهش توانایی تمرکز چشم، آب مروارید، آماس پیری، خشکی چشم و تحلیل بینایی از مشکلات رایج چشم در افراد مسن است.

۲- گوش: کاهش شنوایی مرتبط با سن یکی از شایع‌ترین مشکلات سالمندان است.

۳- دهان و دندان: خطر پوسیدگی دندان، بیماری لثه و از دست دادن دندان در افراد مسن بالاتر است. 

۴- استخوان: تراکم استخوانی کاهش یافته و خطر شکستگی و پوکی استخوان افزایش می‌یابد.

۵- عضلات: ضعف و از دست دادن توده عضلانی از مشکلات رایج سالمندی است.

۶- پوست: خشکی، چین و چروک و شل شدن پوست از مشخصه‌های پوست سالمند است.

۷- سیستم قلبی-عروقی: خطر بیماری‌های قلبی-عروقی در سنین بالا افزایش می‌یابد. 

در زنان

زنان در سال‌های بالای ۶۰ سالگی با چالش‌های سلامتی منحصربه‌فردی روبه‌رو می‌شوند که نیازمند توجه ویژه است. کاهش سطح استروژن به‌دلیل یائسگی می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای بر سلامت زنان داشته باشد.

از جمله مهم‌ترین موارد می‌توان به آسیب‌پذیری بیشتر دستگاه ادراری-تناسلی، تغییرات پوستی، کاهش تراکم استخوانی و افزایش خطر شکستگی، تغییرات بافت پستان و افزایش احتمال ابتلا به سرطان و نارسایی تیروئید اشاره کرد.

در مردان

این حساسیت علاوه بر زنان، مردان را نیز تهدید می‌کند و لازم است بیش از قبل مراقب سلامت خود باشند. مهم‌ترین مسائلی که مردان بالای ۶۰ سال باید مراقب باشند می‌توان به مشکلات پروستات مانند رشد خوش‌خیم یا سرطان پروستات، نارسایی کلیه‌ها، مشکلات غدد جنسی و کاهش میل اشاره کرد. با انجام چکاب های سالیانه و استفاده از تجهیزات پزشکی مناسب جهت بهبود سلامت می‌توان از بسیاری از این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

لیست چکاب های ضروری بعد از 60 سالگی 

با توجه به اهمیت سلامتی در سنین بالای ۶۰ سال، لیستی از مهم‌ترین چکاب‌ها و آزمایش‌های ضروری در این سنین به شرح زیر است:

  • معاینه فشارخون: به‌دلیل افزایش خطر فشارخون بالا، حداقل سالی یک بار اندازه‌گیری فشارخون توصیه می‌شود.

بررسی فشارسنج یکی از اقدامات ضروری برای افراد بالای 60 سال

  • آزمایش خون: چک کردن قند و چربی خون برای بررسی وضعیت قلبی-عروقی مهم است.
  • معاینه چشم: تحلیل بینایی و سایر مشکلات چشمی مرتبط با سن. 
  • آزمایش ادرار: بررسی وجود علائمی مثل پروتئین، قند یا خون در ادرار برای تشخیص بیماری‌های کلیوی.
  • آزمایش مدفوع: غربالگری سرطان روده بزرگ.
  • معاینه پوست: برای تشخیص زودهنگام سرطان‌های پوستی.
  • ماموگرافی: غربالگری سرطان پستان در زنان بالای ۴۰ سال توصیه می‌شود.
  • آزمایش PSA: غربالگری سرطان پروستات در مردان بالای ۵۰ سال.
  • معاینات دهان و دندان: حداقل سالی یکبار توصیه می‌شود.
  • واکسیناسیون آنفلوآنزا: برای پیشگیری از ابتلا توصیه می‌شود.

انجام منظم این چکاب‌ها می‌تواند به تشخیص زودهنگام و پیشگیری از انواع بروز بیماری‌های سالمندان کمک شایانی نماید.

در زنان

بعضی از چکاب‌های مهم برای زنان بالای ۶۰ سال عبارتند از:

  • معاینه پستان: ماموگرافی به‌طور مرتب برای غربالگری سرطان پستان. 
  • غربالگری استئوپروز: برای تشخیص پوکی استخوان، معمولا در زنان بیشتر است و باید چک شود. 

در مردان

بعضی از چکاب‌های مهم برای مردان بالای ۶۰ سال عبارتند از:

  • معاینه پروستات: آزمایش خون PSA برای غربالگری سرطان پروستات.
  • معاینه بیضه‌ها: بررسی توده‌های غیرطبیعی.

لیست تجهیزات پزشکی ضروری برای افراد بالای 60 سال کدام است

یک لیست کلی از تجهیزات پزشکی که معمولا برای افراد بالای ۶۰ سال توصیه می‌شود:

  • فشارسنج 
  • دستگاه تست قند خون 
  • محصولات ارتوپدی
  • دستگاه تصفیه هوا 
  • دستگاه بخور

این‌ها، تنها چند مورد از تجهیزات پزشکی ضروری سالمند است و بسته به نیازها و شرایط سلامتی هر فرد، ممکن است تجهیزات پزشکی دیگری نیز نیاز باشد. با پزشک خود مشورت کنید تا متناسب با مشکلات شما تجهیزات پزشکی را تجویز کند. 

فشارسنج 

یکی از انواع تجهیزات پزشکی سالمند، فشارسنج است که افراد مسن باید آن را در منزل در دسترس داشته باشند. بیماری فشارخون یک بیماری خاموش است که معمولا تا مدت‌ها بعد از ایجاد متوجه بروز آن نخواهید شد، اما عوارض جبران ناپذیری با خود به همراه دارد.

استفاده از فشارسنج به‌صورت مرتب، معمولا روزی یک یا دو بار به خصوص برای افراد بالای 60 سال، به پیگیری فشارخون و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از آن کمک شایانی می‌کند.

دستگاه تست قند خون 

وجود دستگاه تست قند خون یکی از تجهیزات پزشکی بیمار در خانه است. کنترل مرتب قند خون برای جلوگیری از عوارض دیابت به خصوص برای افراد مستعد به بیماری قندخون (سبک زندگی و عوامل مختلفی مانند ژنتیک در ایجاد این بیماری اثر گذار هستند) در سنین بالا بسیار حیاتی است. 

محصولات ارتوپدی برای بهبود سلامت افراد بالای 60 سال

محصولات ارتوپدی

محصولات ارتوپدی شامل انواع کفش‌های طراحی شده برای کاهش فشار بر نقاط حساس پا، انواع ساپورت طبی مانند زانوبند، کمربند طبی و مچ‌بند برای حمایت از مفاصل در مواقع فشار زیاد و دردهای بدنی استفاده می‌شود. 

اگرچه قیمت تجهیزات پزشکی سالمند ممکن است زیاد باشد، اما سودمندی آن‌ها در بهبود کیفیت زندگی سالمندان ارزش سرمایه‌گذاری را دارد.

دستگاه تصفیه هوا 

کیفیت هوایی که تنفس میکنیم می‌تواند به صورت مستقیم بر سلامت‌ما و سالمندان که وضعیت جسمانی حساس‌تری دارند، اثر گذار باشد، زندگی در کلان شهرها که آلودگی هوا بالا است این موضوع را جدی تر می‌کند، انتخاب دستگاه تصفیه هوا با توجه به نوع و میزان آلودگی هوا، اندازه محیط و توانایی مالی، بسیار مهم است و تاثیر بسزایی بر وضعیت تنفس سالمندان دارد. 

دستگاه بخور

دستگاه بخور یکی از وسایلی است که به‌عنوان تجهیزات پزشکی بیمار برای آرامش و تسکین سالمندان مفید است. استنشاق بخار حاصل از این دستگاه که حاوی اسانس‌های گیاهی و طبیعی است، باعث تسکین تنش‌های روحی، اضطراب و بی‌خوابی می‌شود. این موضوع به خصوص در پاییز و زمستان که خشکی هوا افزایش پیدا می‌کند بسیار اهمیت دارد.

جمع بندی 

با توجه به افزایش سن و ورود به دوران سالمندی، نیازهای بهداشتی و درمانی افراد دچار تغییر می‌شود. در این زمان، بروز بیماری‌های مزمن و تغییرات جسمی ناشی از پیری، سلامت و ایمنی سالمندان را تهدید می‌کند. برای تامین سلامت و رفاه سالمندان، خرید تجهیزات پزشکی مناسب بسیار حائز اهمیت است. البته در خرید این تجهیزات باید به قیمت و هزینه آن‌ها نیز توجه شود. می‌توانید تمام محصولات مورد نیاز مانند عصا، واکر، ساپورت های طبی، صندلی چرخدار، دستگاه تصفیه هوا، دستگاه بخور، انواع فشارسنج و دستگاه تست قندخون را با قیمت مناسب از فروشگاه آنلاین زیمانو خریداری کنید و به ارتقای ایمنی و آسایش خود، والدین و سالمندان کمک کنید.

پس توصیه می‌شود با برنامه‌ریزی و تهیه لیستی از تجهیزات پزشکی مورد نیاز و مقایسه قیمت‌ها، بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین تجهیزات را خریداری کنید تا زمینه لازم برای زندگی سالم و باکیفیت سالمندان فراهم شود.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha