معاون آموزش و پژوهش سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در نتیجه تلاش‌های انجام شده در حال حاضر کشورمان جزو چند کشور معدود در جهان است که تکنولوژی کیت تشخیص ژنتیکی که در تعیین هویت اشخاص و DNA کاربرد دارد را ساخته است.

ایران جزو چند کشور سازنده کیت تشخیص DNA است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،آیین تودیع و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز با حضور رئیس کل دادگستری استان، معاون آموزش و پژوهش سازمان پزشکی قانونی کشور، رئیس حفاظت و اطلاعات سازمان پزشکی قانونی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج، اعضای شورای قضایی و جمعی از پزشکان و کارکنان اداره کل پزشکی قانونی در سالن شهدای قوه قضائیه دادگستری کل استان البرز برگزار شد.

به گزارش ایسنا، حسین فاضلی هریکندی در ابتدای این مراسم با تاکید بر اهمیت و جایگاه پزشکی قانونی در نظام قضایی کشور تدبیر قانون گذار در خصوص تشکیل و نحوه مدیریت پزشکی قانونی را یادآور شد و گفت: کارشناسان و متخصصین رشته‌های مختلف از جمله کارگزاران عدالت هستند که در احراز موضوع و واقعیت خارجی و در فرایند رسیدگی به پرونده ها به قاضی کمک می کنند و نه فقط برای تحقق نظام عدالت کیفری، بلکه برای تحقق عدالت به صورت مطلق و در همه امور و شئون آن نقش مهمی دارند.

رئیس کل دادگستری استان البرز افزود: با توجه به اینکه قاضی، کارشناس علم حقوق است و متخصص همه رشته ها و موضوعات نیست از کارشناس استفاده می‌کند و کارشناس در احراز یکی از مهم‌ترین ارکان سه گانه یعنی عنصر مادی جرم و یا تشخیص موضوع در پرونده های حقوقی یا کیفری دخالت و نقش موثری دارد.

رئیس شورای قضایی استان البرز متذکر شد: قانونگذار هر جا که ارائه نظریه کارشناسی در رسیدگی به پرونده‌ها نیاز به تخصص پزشکی داشته است، قاضی را مستقیم و یا غیرمستقیم مکلف به اخذ نظریه از پزشکی قانونی کرده است.

وی با اشاره به بند یک ماده یک «قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی کشور» مصوب۱۳۷۲ و ماده ۱۳۶ قانون آیین دادرسی کیفری تصریح کرد: بر این اساس قاضی در اموری که ضرورت به اخذ نظریه کارشناسی در امور پزشکی باشد، باید از پزشکی قانونی استفاده کند.

رئیس کل دادگستری استان البرز در تشریح نقش نظریات کارشناسی پزشکی قانونی در حصول علم برای قاضی به مواد ۱۶۰ و ۲۱۱ قانون مجازات اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از مستندات و امارات مهم در حصول علم برای قاضی در صدور حکم محکومیت و یا حتی برائت متهم، داده ها و نظریات پزشکی قانونی است.

فاضلی هریکندی با بیان اینکه پزشکی قانونی از معدود کارشناسانی است که از ابتدای فرایند رسیدگی از احراز مسئولیت کیفری تا امکان اجرای مجازات های بدنی در مرحله اجرای حکم در معیت قاضی است و حضور دارد تصریح کرد: کارشناسان دیگر عموما در خصوص افعال و اعمالی که منتسب به انسان می شود نظر کارشناسی می دهند، اما پزشکی قانونی علاوه بر آن در خصوص خود شخص انسان نظر می‌دهد و به عبارت دیگر پزشکی قانونی به قاضی در خصوص دادرسی و قضاوت صحیح نسبت به جسم و جان اشخاص در امور کیفری و حتی وضعیت روحی و روانی وی در افعال و اعمال حقوقی کمک می‌کند.

وی افزود: فرق پزشکی قانونی با دیگر کارشناسان این است که قاضی حسب مورد علاوه بر احراز رکن مادی در احراز رکن معنوی جرم از جمله بررسی شرایط و موانع مسئولیت کیفری از نظریه ایشان استفاده می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان البرز در ادامه ضمن تقدیر از زحمات انجام شده به بیان برخی انتظارت دادگستری کل استان از پزشکی قانونی پرداخت و گفت: حضور پزشک قانونی خصوصا در خارج وقت اداری و کشیک در صحنه جرم؛ وجود روانپزشک قانونی در معاینات مربوط به احراز سلامت روانی؛ توجه ویژه به موضوع بررسی قصور و تقصیر پزشکی به ویژه در خصوص اعمال پزشکی که از سوی افراد غیرمتخصص انجام می‌شود؛ نحوه برخورد و نوع رسیدگی در کمیسیون‌های پزشکی قانونی؛ کمک به اتقان آرا و احکام و کاهش اطاله دادرسی از جمله انتظارات از مدیرکل جدید پزشکی قانونی استان البرز است.

وی در ادامه از زحمات «بهزاد ولی‌زاده» در مدت تصدی مدیر کلی پزشکی قانونی استان البرز تقدیر و برای «اَرتین کمالی» در سمت جدید آرزوی موفقیت کرد و گفت که دادگستری کل استان آمادگی دارد جلسات مشترک بین قضات و پزشکان قانونی برای فهم مشترک موضوعات و مسائل را برگزار کند.

امیر حسین مهدوی معاون آموزش و پژوهش سازمان پزشکی قانونی کشور نیز در این نشست از حمایت‌ها و همچنین نگاه تخصصی و دانش محور رئیس کل دادگستری استان به پزشکی قانونی تقدیر کرد.

وی با تشریح برخی اقدامات در پزشکی قانونی کشور در راستای توسعه تحقیقات اضافه کرد: در نتیجه تلاش‌های انجام شده در حال حاضر کشورمان جزو چند کشور معدود در جهان است که تکنولوژی کیت تشخیص ژنتیکی که در تعیین هویت اشخاص و DNA کاربرد دارد را ساخته است.

در این نشست همچنین بهزاد ولی زاده که به عنوان مدیرکل آموزش سازمان پزشکی قانونی کشور منصوب شده به تشریح عملکرد خود در مدت زمان مدیرکلی پزشکی قانونی استان پرداخت و گفت که مجموعه پزشکی قانونی استان در دوره تصدی وی موفق به گسترش و ایجاد آزمایشگاه تخصصی، آزمایش اجساد و آزمایشگاه بالینی شده و یکی از پیشرفته‌ترین آزمایشگاه های کشور در استان تاسیس شده است.

در پایان این مراسم حکم انتصاب «اَرتین کمالی» به عنوان مدیر کل پزشکی قانونی استان البرز به امضای «عباس مسجدی آرانی» رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور به وی اعطا و از زحمات «بهزاد ولی‌زاده» تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha