دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 361483

براساس نظر برخی از محققان رنگ کردن مو یک عمل اعتیادآور است و اگر فردی یک بار موی خود را رنگ کند، ناخودآگاه اینکار را دوباره تکرار خواهد کرد. رنگ کردن مکرر مو، به دلیل مواد شیمیایی موجود در آن موجب آسیب دیدن ریشه و ساقه و همچنین حساسیت پوستی، آسم، سرطان و... می‌شود.

عوارض رنگ کردن مکرر موها چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، این روزها رنگ کردن مو جزئی از دنیای مد و فشن است. درحال حاضر بسیاری از افراد جامعه خصوصاً جوانان به تبعیت از مانکن‌های اینستاگرامی و تبلیغات سالن‌های زیبایی بیش از گذشته به رنگ‌ کردن موهایشان علاقه دارند و برای انجام اینکار هزینه‌های بسیار بالایی پرداخت می‌کنند.

براساس نظر برخی از محققان رنگ کردن مو یک عمل اعتیادآور است و اگر فردی یک بار موی خود را رنگ کند، ناخودآگاه اینکار را دوباره تکرار خواهد کرد. زیرا یک مدت پس از رنگ کردن مو میانگین بین دو تا سه هفته ریشه‌های مو رشد کرده و مو دو رنگ می‌شود. همچنین شست‌وشوی مداوم مو باعث شده تا رنگ مو جلوه ظاهری خود را از دست داده و ظاهری کدر و زشت پیدا می‌کند. بنابراین فرد مجبور است برای حفظ زیبایی موهای خود به صورت مکرر رنگ مو خود را تمدید کند.

رنگ کردن مکرر مو، به دلیل مواد شیمیایی موجود در آن موجب آسیب دیدن ریشه و ساقه می‌شود. همچنین ممکن است فرد به دلیل استفاده از رنگ موهای نامرغوب و یا نداشتن مهارت کافی برای استفاده از آن به حساسیت پوستی، آسم، سرطان و... مبتلا شوند. در این گزارش عوارض مختلف رنگ کردن مو در زنان و مردان بررسی خواهیم کرد.

رنگ مو از چه موادی تشکیل می‌شود؟

قبل از اینکه بخواهیم عوارض مختلف رنگ مو را بررسی کنیم باید بدانیم که یک رنگ موها از موادی تشکیل شده‌اند. یک تیوپ رنگ مو از مقادیر زیادی آمونیاک تشکیل شده است. آمونیاک، کوتیکول مو را باز کرده و به دلیل خاصیت قلیایی که دارد، مولکول‌های رنگ را به کورتکس منتقل می‌کند. موادی که در یک تیوپ رنگ مو وجود دارد، عبارت است از: مواد رنگ کننده اکسیداسیون که کل موهای طبیعی را می‌پوشاند و مواد رنگی سایه که در موها تناژ ایجاد کرده و پوشش کمتری دارد. در تیوپ رنگ مو همچنین، مواد پاکسازی کننده سطحی که قدرت نفوذ رنگ را زیاد می‌کند و ماده نمک‌های قلیایی که پ هاش رنگ را تنظیم می نماید وجود دارد. گاهی برای برطرف کردن بوی آمونیاک در رنگ مو از مواد خوشبو کننده استفاده می‌شود.

عوارض رنگ کردن مکرر موها چیست؟

بد حالت شدن موها: رنگ موها اغلب حاوی آمونیاک (یا مواد شیمیایی مشابه آن) و پراکسید است. آمونیاک باعث شکسته شدن ساقه موها شده و پراکسید رنگ طبیعی موی شما را کم کم از بین می‌برد. استفاده بیش از حد از رنگ موها با این مواد شیمیایی باعث از بین رفتن درخشش و شکستن آسان آن‌ها می‌شود.

سفید شدن موها: مواد شیمیایی رنگ مو به ویژه اگر به صورت مستمر استفاده شود علاوه بر خشکی و بد حالتی موها بر روی فولیکول‌های مو و رنگ دانه‌های آن اثر می‌گذارد و باعث از دست دادن رنگ و گرایش آن‌ها به سمت سفید شدن می‌شود.

واکنش‌های آلرژیک: یکی از عوارض رنگ کردن مو ایجاد آلرژی است. گرچه واکنش آلرژیک در اثر رنگ کردن مو خیلی شایع نیست، اما رنگ‌های دائمی مو حاوی پارافنیلن دی آمین هستند که یک آلرژن رایج است. بنابراین برخی افرادی که دارای شرایط پوستی مانند اگزما و پسوریازیس هستند باید از رنگ کردن مو خودداری کنند. زیرا این امر می تواند باعث خارش، سوزش پوست، قرمزی یا تورم در پوست سر یا مناطق دیگر حساس مانند صورت و گردن شود.

ملتحمه: عدم رعایت نکات مراقبتی و احتیاط لازم هنگام رنگ کردن موهای شما می‌تواند منجر به تماس مواد شیمیایی با قسمت‌های حساس صورت شود. در بعضی موارد، هنگامی که مواد شیمیایی حاصل از رنگ مو با چشم تماس پیدا کند، می‌تواند منجر به ملتحمه یا چشم ملتهب و قرمز شود.

آسم: آسم یکی از علائم واکنش آلرژیک شدید به رنگ مو است. استنشاق مداوم مواد شیمیایی در رنگ مو می‌تواند منجر به سرفه، خس خس سینه، التهاب ریه، ناراحتی در گلو و تشدید حملات آسم شود.

تأثیر مخرب بر بارداری: رنگ کردن مو به ویژه در دوران بارداری می‌تواند برای نوزاد متولد نشده اثر مخربی داشت باشد و واکنش‌های آلرژیک و برخی خطرات دیگر برای سلامت نوزاد را به همراه بیاورد.

عوارض رنگ کردن مو در آقایان چیست؟

چندی است رنگ کردن مو در میان آقایان بسیار باب شده است. رنگ مو برای مردان هم می‌تواند عوارض جانبی مشابه با عوارض جانبی رنگ کردن مو در زنان داشته باشد، زیرا بسیاری از محصولات رنگ مو حاوی مواد شیمیایی مشابه هستند. برخی از عوارض رنگ کردن مو در آقایان عبارتند از:

تحریک پوست: محصولات تولید شده در زمینه رنگ کردن موها می‌تواند باعث تحریک پوست، قرمزی و خارش پوست سر، صورت یا گردن شود.

سوختگی پوست سر: محصولات رنگ مو اگر برای مدت طولانی روی پوست بماند یا به درستی استفاده نشود، می‌توانند باعث سوختگی شیمیایی روی پوست سر شود.

ریزش مو: در حالی که غیر معمول است، برخی افراد ممکن است در نتیجه استفاده از محصولات رنگ مو دچار ریزش مو شوند.

چگونه عوارض ناشی از رنگ کردن مکرر موها را کاهش دهیم؟

برخی از افراد به دلیل افزایش سن و سفید شدن موها تمایل زیادی به رنگ کردن موهایشان دارند. اگر شما جزو افرادی هستید که به صورت مرتب موهای خود را رنگ می‌کنید، احتمالاً دچار برخی از عوارض رنگ مو شده‌اید. یکی از امن ترین راه‌ها برای کاهش آسیب‌های رنگ مو، رها کردن رنگ‌های دائمی مو، تغییر رویه و استفاده از گزینه‌های طبیعی است. شاید رنگ‌های طبیعی در مقایسه با نمونه‌های شیمیایی و صنعتی ضعیف‌تر باشد اما جایگزین مناسبی برای رنگ موهای دائمی هستند. همچنین رنگ موهای طبیعی یک فرصت خوب برای استراحت و بازیابی سلامت و زیبایی مو می‌شود.

اطلاعات نوشته شده روی رنگ مو را بخوانید

معمولاً افراد در زمان خرید رنگ مو صرفاً به حرف‌های فروشنده بسنده کرده و اطلاعات نوشته شده روی جعبه رنگ مو را به علت اینکه انگلیسی نوشته شده است نمی‌خوانند. یکی از موادی که معمولاً در ترکیبات رنگ مو از آن استفاده می‌شود حنا هندی است. برخی از متخصصان نیز اعتقاد دارند که به علت وجود پارافنیلین دی آمین در حناهندی، فرد ممکن است بعد از استفاده از آن دچار آلرژی و عوارضی همچون سوزش و خارش شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha