- رئیس انجمن روانپزشکان ایران با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به نوعی از اختلالات روانی از جمله افسردگی و اضطراب هستند، گفت: برخورداری از شغل و مسکن مناسب و سرمایه اجتماعی در ارتقای سلامت روان بسیار موثر است.

مسکن و اشتغال دو عامل موثر در افزایش نشاط اجتماعی/تاثیر منفی کرونا بر سلامت روان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سید وحید شریعت روز دوشنبه در یک نشست خبری که به مناسبت ۱۸ مهر روز جهانی سلامت روان در محل این انجمن برگزار شد، افزود: بر اساس تازه‌ترین مطالعات کشوری، حدود ۳۰ درصد مردم در معرض ابتلا به نوعی از اختلالات روانی هستند که نسبت به مطالعات گذشته (۲۱ درصد) روند افزایشی داشته است.

وی با بیان اینکه اضطراب ۳۳ درصد و افسردگی بیش از ۲۰ درصد در جامعه شیوع یافته است، ادامه داد: افرادی که عزیزان خود را در دوران کرونا از دست دادند یا به این بیماری مبتلا شدند هم بیشتر دچار اختلالات روانی شدند.

شریعت، میزان افسردگی را در زنان، افراد بیکار و بی‌سواد را بیش از سایر گروههای جامعه برشمرد و اظهار داشت: بر اساس مطالعات کشوری، شیوع اختلالات روانی در استان تهران ۳۷ درصد است که دلایل مختلفی در بروز آن نقش دارد.

رئیس انجمن روانپزشکان ایران با یادآوری اینکه برای سلامت روان عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دخیل هستند، اشتغال، مسکن و سرمایه اجتماعی را مهمترین مولفه ها برای افزایش امید و نشاط در جامعه دانست و تاکید کرد که چنین مواردی در ارتقای سلامت روان بسیار موثر است.

شریعت این نکته را متذکر شد که «سلامت روان» در تمام دنیا در مجموعه سلامت روان مغفول مانده است و این مشکل در کشورهای در حال توسعه بیشتر است.

وی افزود: هرچند اقداماتی در زمینه سلامت روان انجام شده اما راه زیادی در این زمینه در پیش داریم تا سلامت روان را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

این روانپزشک تاکید کرد: در دوران کرونا در مورد افزایش تاب‌آوری، کنترل خشم و نحوه مراقبت سلامت روان کارهای خوبی انجام شد و اطلاعات مناسبی از طریق فضای مجازی در دسترس مردم قرار گرفت.

بی‌خبری ۶۰ درصد مردم از وجود اختلالات روانی

غلامرضا حاجتی روانپزشک و دبیر اجرایی سی و نهمین همایش روانپزشکی ایران نیز گفت: اختلالات روانی در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود، ۱۰ تا ۲۰ سال از عمر بیمار می کاهد.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد ایرانی ها از وجود اختلالات روانی در خود بی خبرند، افزود: در سایه این بیماری، روابط آنها در محیط و کار و جامعه مختل می شود و باید به سرعت خدمات سلامت روان دریافت کنند.

حاجتی خواستار توجه عامه مردم و نظام سلامت کشور به اهمیت سلامت روان شد و بر پایش اختلالات روانشناختی در افرادی با سن بالای ۶۰ سال و نیز غربالگری سلامت روان در کودکان تاکید کرد.

وی تصریح کرد: توجه مردم و سازمان ها نسبت به حساسیت در مورد سلامت روان ضروری است، از سن ۶۰ سال به بالا باید اختلالات روانشناختی و غربالگری‌های سلامت روان برای کودکان انجام شود.

دبیر اجرایی سی و نهمین همایش روانپزشکی ایران افزود: آموزش آحاد جامعه برای ارتقای سلامت روان از سال های گذشته توسط انجمن روانپزشکان انجام می‌شود و برنامه‌ای در مورد اختلالات روانپزشکی حاد به مجلس ارائه شده که هنوز به تصویب نرسیده است.

این روانپزشک تاکید کرد که آموزش مهارت‌های زندگی تاثیر زیادی در بهبود سلامت روان دارد و مراجعه به روانپزشک نیز برای بهبود سلامت روانی همچون دردهای جسمانی نیاز است.

سی و نهمین همایش روانپزشکان ایران ۱۸ تا ۲۱ مهربا حضور بیش از هزار نفر از متخصصین و پزشکان سراسر کشور در سالن همایش‌های بیمارستان میلاد تهران، برگزار می شود.

سازمان جهانی بهداشت دهم اکتبر - ۱۸ مهر - را به عنوان روز جهانی بهداشت روان انتخاب کرده است تا آحاد مردم در سراسر جهان با اهمیت سلامت روان آشنا شوند. در ایران امسال هفته سلامت روان از ۱۸ مهر ماه آغاز می شود و تا ۲۴ مهر ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha