رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستاوردهای ۱۸ ساله برنامه کشوری غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان را تشریح کرد.

دستاوردهای ۱۸ ساله برنامه کشوری غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر شهین یار احمدی در نشست «دستاوردهای ۱۸ ساله اجرای برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان در ایران» که در بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار شد، گفت: برنامه کشوری غربالگری کم کاری تیروئید به عنوان زیرساخت غربالگری بقیه بیماری‌های مهم نوزادان از مهرماه ۱۳۸۴ در سیستم سلامت کشور ادغام شد.

وی افزود: طی این مدت، برنامه به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت خود دست یافته و به عنوان یکی از موفق‌ترین برنامه‌های ملی در حوزه سلامت کودکان شناخته شده است.

رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت با بیان این که در مدت این ۱۸ سال بالغ بر ۲۲ میلیون نوزاد ایرانی و غیرایرانی مورد غربالگری قرار گرفته و بیش از ۶۴ هزار بیمار نیز شناسایی شده‌اند، بیان داشت: تمام بیماران شناسایی و درمان شده از بهره هوشی طبیعی برخوردارند و هیچ بیماری عقب مانده ذهنی نشده است که نشانگر اثربخشی برنامه بوده است.

یاراحمدی تصریح کرد: با اجرای برنامه کشوری بیماری کم کاری تیروئید نوزدان، هر ساله حداقل ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ کودک از عقب ماندگی ذهنی نجات می یابند.

وی خاطرنشان کرد: در تمام روستاها و شهرهای کشور نوزادان از دریافت خدمت برخوردارند و پوشش برنامه در هیج زمانی حتی در همه‌گیری کرونا دچار وقفه نشد. علاوه بر نوزادان ایرانی، نوزادان غیرایرانی نیز غربالگری شده و در صورت بیمار بودن تحت مراقبت قرار می گیرند.

رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت با بیان این که کم کاری تیروئید در ۴.۳ نوزاد ایرانی از هر ۱۰۰۰ تولد وجود داشته و یک بیمار در هر ۲۲۱ نوزاد غربالگری شده است، گفت: بیماری کم کاری تیروئید در همه نقاط دنیا بروز می کند و روند افزایشی داشته است.

وی اضافه کرد: بروز این بیماری در ایران ۴ تا ۸ برابر میزان جهانی است در عین حال ۵۰ درصد از موارد ابتلا در نوزادان گذراست. اگرچه هر دو نوع دائم و گذرای این بیماری برای مصونیت از عوارض جدی، نیاز به درمان دارند.

یاراحمدی مهم‌ترین عوامل بروز بالای کم کاری تیروئید نوزادان در کشور را چنین برشمرد: اختلالات ید در محیط، نارس بودن، وزن کم نوزاد هنگام تولد، دوقلو یا چند قلو بودن، زردی طول کشیده، کمبود دریافت ید روزانه در مادر باردار، ابتلای مادر به بیماری تیروئیدی، ابتلای مادر به دیابت، وجود ناهنجاری مادرزادی، سابقه داشتن خواهر یا برادر مبتلا به کم کاری تیروئید و ازدواج های فامیلی از عوامل بروز این بیماری است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی با اشاره به غربالگری کم کاری تیروئید در نوزادان غیرایرانی، گفت: از سال ۹۰ تا ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۴۰ هزار و ۲۸۷ نوزاد غیر ایرانی غربالگری شده و از میان آن‌ها ۲ هزار و ۵۸۷ بیمار شناسایی شده است.

رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: این در حالی است که تعداد نوزادان غیرایرانی بیش از ۳.۵ برابر افزایش و تعداد بیماران شناسایی شده در بین آنان نیز ۷ برابر افزایش یافته است.

یاراحمدی در پایان برنامه کشوری غربالگری نوزادان را یکی از برنامه‌های موفق در سیستم سلامت کشور دانست و ابراز داشت: پوشش ۹۵ درصدی برنامه نشان از موفقیت برنامه در سیاستگذاری و اجرا و ناشی از تلاش‌های همکاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در اجرای موفق برنامه بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha