فرمانده انتظامی استان یزد گفت: « دو تن تخمه شور به راننده‌ها دادیم تا حوادث رانندگی کم‌ شود! » با توجه به اینکه در نیمه نخست ۱۴۰۲ سه هزار نفر در تصادفات رانندگی فوت کردند؛ اگر میان راننده‌ها تخمه توزیع کرده بودند این اتفاق نمی‌افتاد؟

یک مشت تخمه برای کاهش تصادفات جاده‌ای!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، حتما شما هم به عنوان افرادی که در این کشور زندگی می‌کنید، از آمار بالای تصادفات جاده‌ای و تلفات ناشی از آن مطلع هستید. وضعیت راه‌ها و جاده‌ها در بسیاری از نقاط کشور و گردنه‌های خطرناک، می‌تواند یکی از عوامل اصلی بروز این تصادفات باشد. در کنار این عامل مهم می‌توان ناکارآمدی، قدیمی شدن و مناسب نبودن و مقاوم نبودن خودروها را هم اضافه کرد که البته در همه آن‌ها مسئولان خود را راحت کرده و مشکل را یکسره گردن تحریم‌ها می‌اندازند که مانع توسعه و پیشرفت در همه جوانب زندگی مردم ایران شده است.

از این موارد که بگذریم در بحث تصادفات، زیاد دیده شده که از عامل خطای راننده نام برده می‌شود. خطایی که ممکن است به علت خواب آلودگی رخ دهد. حالا به نظر می‌رسد مسئولان در کنار کاستی‌هایی که به گوشه‌ای از آن‌ها اشاره شد، یک فکر اساسی کرده‌اند و آن توزیع دو تن تخمه شور میان راننده‌ها به منظور کاهش حوادث رانندگی است!

این البته ابتکار فرمانده انتظامی استان یزد است و این دو تُن تخمه برای راننده‌های این استان است و طبق این برنامه ریزی، قرار است با این تخمه‌ها به زودی مشکل خواب آلودگی راننده‌ها حل شده و دیگر شاهد تصادفات جدیدی در این استان نباشیم.

اما از بحث طنز قضیه بگذریم که این روزها دستمایه شوخی و جوک در فضای مجازی و میان کاربران شده، بد نیست به این نکته اشاره کنیم که توسعه حمل و نقل و به‌روزرسانی امکانات و تجهیزات و فعالیت‌های زیرساختی اصولی که البته خیلی وقتها بودجه‌شان غیب می‌شود و برخی متولیان امر، دنبال بودجه‌های ناپدید شده و کم آمده می‌گردند، آن وقت تخمه ریختن در جیب راننده‌ها که البته در این گرانی، هرچه مفت باشد، خوب است؛ ابتکاری است عجیب و حالا که راننده‌ها با قبول این پیشکشی؛ تخمه می‌خورند؛ این سوال جدی است که آیا با دو تن تخمه مشکل تصادفات جاده‌ای حل خواهد شد؟

درباره این ابتکار عجیب!

اما نگاهی به صحبت‌های مسئولان استان یزد می‌اندازیم تا از جزئیات ابتکارشان برای کاهش تصادفات جاده‌ای بیشتر آگاه شویم؛ ایرنا از زبان فرمانده انتظامی استان یزد نوشت: امسال با هدف کاهش سوانح رانندگی در جاده‌های برون‌شهری این استان که اغلب به دلیل خواب‌آلودگی رخ می‌دهد، ۲ تن تخمه شور در میان رانندگان این مسیرها توزیع شد.

سردارعباسعلی بهدانی‌فرد در همایش تجلیل از طلایه‌‍‌داران فرهنگ ترافیک استان افزوده که این ابتکار استان یزد مورد توجه فرماندهی انتظامی مرکز قرار گرفت و مقرر شد در دیگر استان‌ها نیز اجرایی شود . او با بیان اینکه جریمه کردن هنر نیست، اظهار داشت: من با جریمه کردن رانندگان در معابر درون شهری و مسیرهای برون شهری مخالفم؛ هنر ما باید این باشد که به راننده بگوییم کجا توقف کن؛ نگوییم اینجا توقف نکن، اما شرایط خیابان‌های شهر یزد جوابگو نیست.

فرمانده انتظامی استان یزد، خواب آلودگی را دلیل اصلی واژگونی خودروها در مسیرهای برون شهری این استان و به دنبال آن وقوع پیامدهای ناگوار ناشی از این اتفاق دانسته و گفته: در معابر داخل شهر نیز به علت مبلمان خاص شهر یزد، گاهی مجبور هستیم ۹۰ درصد نیروهای خود را در حوزه ترافیک به کار گیریم. سردار بهدانی‌فرد اضافه کرده: مشکلات اقتصادی نیز مزید بر علت و موجب شده تا یک راننده، چشمش باز باشد، اما مغزش فرمان درست را صادر نکند و موجب بروز حوادث ناگوار شود.

او به اقدامات خوب شهرداری، شورای شهر و مجموعه انتظامی استان در رفع بسیاری از نقاط حادثه خیز استان هم اشاره و تاکید کرده: خیابان‌های یزد کم‌عرض است و گاهی مجبور به افزایش نیروها در برخی مسیرها مثل چهارراه اطلسی یا چهارراه ریاضی هستیم. سردار بهدانی‌فر بلوار طالقانی را دیگر نقطه پر ازدحام هسته مرکزی شهر یزد اعلام کرد و با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی ازدحام در این نقطه وجود شمار زیادی از مطب پزشکان است و افزوده: جریمه کردن مردم راه حل ما نیست بلکه باید در این زمینه چاره‌ای اساسی اندیشه شود.

عقب افتادگی شدید در بحث راه‌ها

اما در پایان بد نیست به آماری که همین چند روز پیش از تعداد زیاد فوتی‌های تصادفات جاده‌ای منتشر کرد،‌اشاره کنیم و این نکته که اگر بین این رانندگان تخمه توزیع می‌شد، این تعداد از هم‌وطنانمان ممکن بود از دنیا نروند!جانشین رئیس پلیس راهور فراجا روز 18 مهر، گفت که در نیمه نخست امسال حدود سه هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

سردار تیمور حسینی درباره آمار و ارقام تصادفات جاده‌ای در کشور با بیان اینکه در نیمه نخست امسال تقریبا ماهانه ۵۰۰ کشته در تصادفات جاده‌ای داشتیم، گفت: در مجموع نزدیک به سه هزار نفر در شش ماه امسال جان خود را در تصادفات از دست دادند و ما از نظر تعداد تصادفات شاهد افزایش 6درصدی در طول این مدت در مقایسه با مدت مشابه پارسال بودیم. البته اگر این آمار را با افزایش ترددها مقایسه کنیم می‌توان نتیجه گرفت که شمار جانباختگان در مقایسه با افزایش ترددها کاهش داشته است.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به عقب افتادگی شدید در بحث راه‌ها گفت: ما انتظار نداریم که تمامی راه‌های کشور پنج ستاره باشد. ولی این انتظار را داریم که حداقل از راه‌های موجود به خوبی نگه‌داری کنیم. برخی از راه‌ها زمانی ایجاد شدند که به عنوان یک مسیر روستایی، فرعی و یا حتی درجه دو بوده و امروزه به واسطه تغییراتی که در آن محدوده ایجاد شده از جمله ایجاد یک مجتمع صنعتی یا مرکز تجاری و... می‌توان از این راه به عنوان یک شاهراه استفاده کرد. پس استانداردهای آن راه امروزه باید به حدی برسد که در حال مشخص شدن سطح سرویس آن است. بخش عمده‌ای از تصادفات امسال و سال گذشته کشور مربوط به راه‌های جداسازی نشده است.

حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تا چه حد راه‌ها ایمن هستند و تاکنون چه مقدار از بیمه‌های شخص ثالث به عنوان بخشی از هزینه‌های راه‌ها استفاده شده است، گفت: واقعا این آمار وجود ندارد که چه مقدار از راه‌ها ایمن شدند و یا حداقل من اطلاعی از آن ندارم. متاسفانه تا این لحظه از بیمه شخص ثالث هیچ هزینه‌ای برای راه‌ها نشده است. ما تا امروز عقب‌ماندگی زیادی داریم.

در استان‌هایی مثل استان خوزستان که یک شهر بسیار صنعتی و کشاورزی و حساس است، در وضعیت راه‌های آن عقب‌افتادگی زیادی را شاهدیم که باید از یک جایی شروع کرد. یک بخش عمده‌ای از تصادفات امسال و سال گذشته کشور مربوط به راه‌های جداسازی نشده بوده که عمدتا به دلیل انحراف به چپ و تصادفات رخ به رخ اتفاق افتاده که متاسفانه در هر تصادف شاهد چهار الی پنج نفر کشته هستیم.

حسینی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چقدر از علت کشته شدن سه هزار نفر در تصادفات طی نیمه نخست امسال مربوط به ایمن نبودن راه‌هاست، افزود: همیشه یکی از دغدغه‌های ما این موضوع بوده و یکی از انتظارات‌مان از دانشگاه‌ها همین است که پژوهشی را انجام داده و مشخص شود که سهم پلیس، سهم راه، وسایل نقلیه و سهم ضعف قوانین و مقررات در تصادفاتی که رخ داده چقدر است. حوزه پلیس را بررسی کنند تا ببینیم که سهم خودرو، راه، قوانین و مقررات و اجرای آن قوانین که بر عهده ماست به چه شکل بوده است. پنج رکن اساسی در حوزه ایمنی وجود دارد که ایجاد مشکل در هر کدام از این‌ها باعث عدم پیشرفت در حوزه ایمنی ترافیک می‌شود.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به استانداردهای خودرو نیز گفت: « ما سال‌هاست در این حوزه با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم. همچنان اعتقاد دارم که تمامی این عوامل باید توامان پیاده‌سازی شود. خودرو که یک داستان قدیمی و شناخته شده است. انتظار ما این است که خودرویی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد باید استانداردهای مورد نیاز را داشته باشد چرا که خودرو دو وظیفه بسیار بسیار مهم را در این چرخه ترافیک عهده‌دار است.

یکی به عنوان نقش پیشگیری (پیشامدیری) و حفظ جان سرنشینان و دیگر نقش آن به عنوان (پسامدیری) است. یعنی یک خودرو می‌تواند از یک تصادف پیشگیری کند، با سیستم‌های ایمنی فعالی که امروز در حوزه‌های روز دنیا وجود دارد و به هر دلیلی اگر این خودرو وارد صحنه تصادف شد و تصادفی برای آن رخ داد این امکان و قابلیت را داشته باشد که بتواند از جان سرنشینانش محافظت کند. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha