دبیر بورد چشم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کشورمان در درمان بیماری‌های چشمی و پیوند خودکفا بوده و هیچ بیماری به خارج اعزام نمی شود، گفت: ۸۰ درصد موارد نابینایی با تشخیص و درمان به موقع قابل درمان است.

خودکفایی ایران در درمان چشم / ۸۰ درصد موارد نابینایی قابل درمان است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، بزرگداشت روز جهانی بینایی در واقع اقدام جهانی مشترکی است از طرف آژانس بین‌المللی پیشگیری از نابینایی، سازمان بهداشت جهانی و بعضی سازمانهای غیر دولتی بین المللی که هدف آن از بین بردن نابینایی قابل پیشگیری تا سال ۲۰۲۰ بوده و اجرای این طرح مستلزم مشارکت فعال آژانسهای سازمان ملل متحد، دولتها، سازمانهای مسئول مراقبت از چشم و بینایی، دست اندرکاران بهداشت و سلامتی، موسسات بشر دوستانه و کلیه افرادی است که مایل هستند در این اقدام مشترک برای حذف علل نابینایی تا سال ۲۰۲۰ همکاری کنند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، روز جهانی بینایی تلاش می کند تا توجه عمومی را به این نکته جلب کند که ۸۰ درصد موارد نابینایی قابل پیشگیری یا قابل درمان هستند و دولتها و موسسات و سایر منابع سرمایه گذار را باید تشویق کرد تا در پیشگیری جهانی از نابینایی سرمایه گذاری کنند. (هزینه اقتصادی سالانه پیشگیری از نابینایی در جهان حدود ۲۸ بیلیون دلار تخمین زده می شود)

بر اساس این گزارش، از ۴۵ میلیون نابینای مطلق و ۱۳۵ میلیون نیمه نابینای فعلی در جهان بیش از ۹۰ درصد آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند و در هر پنج ثانیه یک نفر به تعداد نابینایان افزوده می شود و ایجاد زیر ساختهای مورد نیاز برای ارائه خدمات مراقبتی چشمی با کیفیت بالا درهمه کشورها ضرویست.


ایران از نظر وضعیت تحقیقات و پژوهش در حوزه چشم پزشکی با کشورهای پیشرفته برابر است

محمود جباروند به مناسبت روز جهانی بینایی (۲۳ مهر) در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: ایران از نظر وضعیت تحقیقات و پژوهش در حوزه چشم پزشکی با کشورهای پیشرفته برابر است و به دلیل گستردگی و کیفیت بالای ارائه خدمات و درمان چشم پزشکی هیچ بیماری به خارج اعزام نمی‌شود و حتی بیماران زیادی از کشورهای مختلف به خصوص همسایه برای درمان به ما مراجعه می‌کنند.


سطح دانش و تجهیزات چشم پزشکی ایران از نظر جراحی و آموزش علمی با دنیا برابری می‌کند

وی با بیان اینکه ما قطب چشم پزشکی در خاورمیانه هستیم، اظهار داشت: سطح دانش و تجهیزات چشم پزشکی کشور از نظر جراحی و آموزش علمی با دنیا برابری می‌کند و به دلیل اینکه خدمات درمانی این حوزه در کشور ارزان‌تر از سایر کشورهاست و به دلیل تجهیزات مدرن و مهارت زیاد پزشکان ما، بیماران خارجی تمایل دارند در ایران جراحی انجام دهند.

رئیس جامعه چشم پزشکی ایران، تولید قرنیه مصنوعی را از دستاوردهای کشور تولید قرنیه مصنوعی برشمرد و اضافه کرد: پیوند از طریق قرنیه مصنوعی برای بیمارانی انجام می شود که نمی‌توانند از بافت انسانی و سلول‌های بنیادی پیوند بگیرند و تاکنون جراحی در این زمینه موفقیت‌آمیز بوده و بینایی خود را بدست آورده‌اند.

جباروند با اشاره به فعایت ۲ هزار و ۵۰۰ چشم پزشک در کشور، اظهار داشت: در زمینه کاربرد سلول‌های بنیادی، پیشرفت‌های چشمگیر در کشور حاصل شده و اکنون در بین دانش‌آموختگان ایرانی، افرادی توانمند و باهوش هستند که قادرند تحقیقات کاربردی سطح بالا را انجام داده و مدیریت کنند. ایجاد تیم‌های تحقیقاتی و گسترش این پژوهش‌ها در سطوح کاربردی و عملیاتی که نیازهای کشور را رفع کند نیاز به حمایت مالی و معنوی دارد.


بیمارانی به موقع تشخیص داده شده و بینایی‌شان را به دست می‌آورند

وی اظهارداشت: در کشور ما به خاطر تخصص بالا و عملکرد خیلی خوب پزشکان و وجود مراکز خصوصی و مراکز دولتی در حوزه‌ی چشم پزشکی، بیمارانی که مراجعه‌ می کنند، به موقع تشخیص داده شده به سرعت تحت عمل جراحی قرار می گیرند و بینایی شان را به دست می آورند.

جباروند ادامه داد: بعداز عمل کاتاراک یا آب مروارید بیمارانی که از کم بینایی و نابینایی رنج می‌برند، بیماران مبتلا به آب سیاه یا گلوکوم هستند که به علت بالا رفتن فشار چشم و تاثیرات فشار چشم برروی عصب بینایی و سلولهای بینایی میدان بینایی آنها و کمیت و کیفیت بینای شان دچار عفونت شده و نیاز به مراقبت دارند، بر اساس معاینات مکرری که بیماران به موقع مراجعه می‌کنند و به علت کاهش بینایی یا به علت وجود سابقه‌ بیماری در خانواده و اجرا شدن به چشم پزشکان این بیماری‌ها بسیار زودتر تشخیص داده شده و به موقع درمان می شوند.

به گفته رییس بیمارستان چشم آفتاب ، افراد مبتلا به دیابت به علت مطلع نبودن یا کنترل بد بیماری تحت تاثیر بالابودن قند خون، شبکیه‌ چشم آنها دچار عارضه و خونریزی شده و عروق جدیدی تشکیل می شود که باعث تورم شبکیه‌ مرکزی و افت دید بیماران می شود البته با پیشرفت‌هایی که در کشور انجام شده آنها نیز تحت درمان قرار می‌گیرند و بیمارشان کنترل می شود.

جباروند اضافه کرد: بیمارانی که دچار ضربه های ناشی از تروماهای نافذ یا تروماهای غیرنافذ شده و عصب بینایی شان پاره شده، از نابینایی رنج می‌برند و ترمیم آنها مشکل بوده و همچنین کسانی که مشروبات الکلی غیر استاندارد استفاده می‌کنند ممکن است بینایی خود را از دست دهند و باید سریعتر به مراکز چشم پزشکی مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: در حوزه‌ چشم‌پزشکی کشور ما مراکز خصوصی و دولتی از تجهیزات فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند و به خاطر هزینه‌های بسیار کم که حتی در مقایسه با کشورهای خیلی عقب مانده تعرفه هامان پایین‌تر از آنهاست مردم قدرت دارند که به این مراکز مراجعه کنندو با حداقل هزینه‌ها تحت مراقبت‌های چشم پزشکی و آزمایشات تشخیصی با دستگاه‌های پیشرفته قرار بگیرند.

جباروند اظهار امیدواری کرد با کمک مسوولان تعرفه های خدمات میز چشم پزشکی واقعی شود تا مراکز درمانی بتوانند دستگاه‌های به روز را جایگزین و دستگاه‌های قدیمی را از دور خارج کنند و کیفیت خدمات تشخیصی و درمانی در چشم پزشکی را به روز حفظ کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha