دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 361785

منافذ باز هرچند برای پوست ما مفید هستند؛ اما ظاهر ناخوشایندی در چهره ما ایجاد می‌کنند، برای همین با ترفندهایی می‌توانیم کاری کنیم کمتر به چشم بیایند.

تکنیک‌هایی برای کوچک کردن منافذ پوست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، منافذ باز صورت برای بسیاری از افراد یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات پوستی است. هرچند این روزنه‌های بسیار ریز هیچ خطری برای سلامت پوست ندارند، اما از بین بردن آن‌ها یکی از دغدغه‌های افرادی است که با آن‌ها سروکله می‌زنند. پل جارود فرانک، متخصص پوست، به وب‌سایت «تین ووگ» می‌گوید: «منافذ به پوست اجازه تنفس می‌دهند و پلی بین داخل و خارج بدن‌اند.» هرچند این منافذ برای پوست ما ضروری‌اند، اما می‌توانیم کاری کنیم که آن‌ها کمتر به چشم بیایند.

منظور از منافذ مسدود شده چیست؟

منظور از منافذ مسدودشده این است که این روزنه‌های کوچک با محرک‌هایی مانند ذرات آلودگی، چربی، سلول‌های مرده پوست، دود و مواردی شبیه آن‌ها پر شده‌اند. به گفته کلینیک مایو، اگر سطح منفذ باز باشد، جوش سرسیاه و اگر با حجم آلودگی بسته شود جوش سرسفید ظاهر می‌شود.

مورد اول همان چیزی است که اغلب به ایجاد ظاهر منافذ بزرگ و تیره روی صورت کمک می‌کند. اما با یک برنامه مراقبت از پوست که روی پاک‌سازی (در پاک‌سازی هم نباید زیاده‌روی کرد) متمرکز است، می‌توان ظاهر منافذ را بهبود بخشید. در ادامه مواردی را که به بهبود ظاهر منافذ کمک می‌کند، می‌خوانید.

۱ شست‌وشوی روزانه| می‌توان دو بار در روز یا یک‌ بار در روز پوست صورت را با شوینده شست. اما اگر پوست چندان چربی ندارید و فقط یک‌ بار در روز صورتتان را با شوینده می‌شویید، حتما شب این کار را انجام دهید. به‌ این‌ ترتیب قبل از خواب، آلودگی‌هایی را که در طول روز روی پوستتان انباشته شده‌اند، تمیز می‌کنید که بسیار مهم است.

2 لایه‌برداری فیزیکی هفتگی| استفاده از اسکراب (شوینده‌هایی با دانه‌های زبر که برای پاک‌سازی عمیق‌تر پوست استفاده می‌شوند) در برنامه مراقبت از پوست مفید است. فقط باید مراقب بود که پوست را بیش‌ازحد لایه‌برداری نکرد. علاوه بر این مهم است که یک اسکراب ملایم را برای این کار انتخاب کنید. اگرچه لایه‌برداری برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست مهم است، اما اگر از یک لایه‌بردار خشن استفاده کنید، می‌تواند به تحریک پوست و ورم کردن آن منجر شود که حتی باعث می‌شود منافذ بزرگ‌تر دیده شوند.

3 به صورتتان دست نزنید| سعی کنید عادت دست زدن به‌صورت را ترک کنید. با لمس زیاد پوستتان، باکتری‌های روی انگشتان به‌صورت منتقل می‌شوند و می‌توانند راه خود را به منافذ پوست باز کنند. دستکاری جوش‌های سرسیاه اگرچه وسوسه‌انگیز است، اما ممکن است به جوش‌های چرکی، لک‌های ماندگار و زخم منجر شود.

4ضد آفتاب استاندارد| قانون اول مراقبت از پوست، استفاده از ضدآفتاب برای محافظت از پوست در برابر پرتوهای مضر فرابنفش است. با این‌حال، بسیاری از ضدآفتاب‌های روی پوست براق‌اند و این باعث می‌شود که منافذ پوست واضح‌تر دیده شوند. اما پرایمرهایی که حاوی ضدآفتاب‌اند، علاوه بر این‌که سطح پوست را صاف می‌کنند، محافظت در مقابل نور آفتاب را هم افزایش می‌دهند.

5 از لایه‌بردار شیمیایی غافل نشوید|یکی دیگر از راه‌هایی که باعث جمع‌تر شدن منافذ باز می‌شود، استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی (مثل اسیدهای میوه AHA و BHA) است. نسل جدید لایه‌بردارها در زیر سطح پوست کار می‌کنند و بدون این‌که ظاهر پوست را بدتر نشان بدهند، باعث درخشش فوری پوست می‌شوند.

6 ماسک‌ خاک رس| ماسک خاک رس یکی دیگر از محصولاتی است که می‌تواند ظاهر منافذ را کوچک‌تر کند، زیرا با جذب تمام چربی پوست، به‌سرعت منافذ را باز می‌کند.

7 از کرم‌های چرب استفاده نکنید| کرم‌هایی که حاوی روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل یا زیتون‌اند، نقش موثری در مسدود شدن منافذ پوست دارند، حتی اگر پوست خشکی دارید.

8 از پاک‌کننده‌های روغنی نترسید| اگرچه درباره کرم‌های چرب گفتیم که می‌توانند باعث مسدود شدن منافذ شوند، اما درباره پاک‌کننده‌های چرب چنین نگرانی‌ وجود ندارد. این محصولات طوری طراحی شده‌اند که چربی را در خود حل می‌کنند. از آن‌جا که بعد از استفاده از آن‌ها با یک شوینده، مرحله تمیز کردن پوست را به پایان می‌رسانیم، بنابراین بهترین گزینه برای تمیز کردن آرایش و آلودگی روز از روی پوست‌اند.

9از محصولات غیرجوش‌زا استفاده کنید| انجمن آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند که فقط از محصولاتی که عبارت «غیرجوش‌زا» (غیرکومدوژنیک) روی آن‌ها نوشته شده است استفاده کنید. این عبارت به این معنی است که این محصول منافذ پوست شما را مسدود نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha