رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر لزوم دسترسی به آب و غذای سالم در همه دهک‌های درآمدی، درعین حال درباره مدیریت «نان» در کشور گفت: دور ریز نان در کشور بالا است؛ باید برای دسترسی قشر آسیب‌پذیر قیمت نان را پایین‌ نگه داشت اما گاهی دور ریز نان به خاطر قیمت پایین آن، زیاد می‌شود.

دور ریز «نان» در کشور بالاست / باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی شناسنامه‌دار شوند

به گزارش سلامتد نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحیدر محمدی در همایش روز جهانی غذا، گفت: شعار امسال این روز جهانی با محوریت آب است که در قرآن کریم هم به آن اشاره شده است. محدودیت‌هایی در زمینه منابع آبی وجود دارد و این نشانگر اهمیت صرفه جویی است؛ به شکلی که کشاورزی و آبیاری سنتی اصلاح شود که باز هم در این زمینه نیاز به تلاش است و باید کشاورزان هم در این زمینه آموزش ببینند. با مدیریت منابع آبی مشکلات آبی بهبود می‌یابد.

وی افزود: سازمان غذا و دارو به عنوان ناظر بر سلامت غذا وظایف خود را انجام می‌دهد؛ چون حق همه مردم دسترسی به غذا و آب سالم است. غذا در همه مجامع، موضوعی امنیتی است که دغدغه تمام جوامع است و باید امنیت غذا برقرار باشد. حدود ۷۰۰ میلیون نفر در دنیا دسترسی به غذا ندارند و ۳.۱ میلیارد نفر سوءتغذیه دارند که عمدتا کشورهای فقیر هستند. با شرایط حاکم در غزه، صهیونیسم جهانی علیرغم ادعای پوشالی خود یکی از محدودیت‌هایی که به صورت ظالمانه بر مردم مظلوم غزه ایجاد کرده است، محدودیت دسترسی آنها به مواد غذایی است. اینها هشداری برای جوامع جهانی است تا به نحوی برنامه‌ریزی کنند تا با هر روش و ابزاری دسترسی ایمن و پایدار به منابع غذایی موجود باشد.

او تاکید کرد: توجه خاص به نظام تولید در حوزه کشاورزی با رویکرد سلامت محور موضوعی مهم است. در تابستان امسال شاید محدودیت‌هایی در دسترسی به آب داشتیم که با مدیریت درست مشکلی به وجود نیامد.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: سلامت خاک هم از موضوعات مهم است که عزیزان جهاد کشاورزی ارزیابی می‌کنند تا محصولی خوب در اختیار مردم قرار گیرد. آنچه مهم است این است که تمام عوامل موثر در تولید محصولات غذایی رصد شود. ما مسئولیت خود را در مورد غذاهای فرآوری شده انجام می‌دهیم. محور دوم مبحث حمل و نقل درست غذای سالم است که زنجیره تامین به درستی حفظ شود. از طرفی خیلی از مردم شاید از تغذیه مناسب مطلع نباشند؛ بنابراین متخصصین تغذیه باید اقدام به فرهنگسازی کنند و افراد را با ارزش مواد غذایی آشنا کنند.

وی گفت: محصول غذایی باید ارزش غذایی بالایی داشته باشد. در عین حال لازم است از دهک‌های درآمدی پایین حمایت ویژه شود که این موضوع از تاکیدات شخص رییس جمهور هم است. همه مردم در هر طبقه‌ای باید به غذای سالم دسترسی داشته باشند.

او تاکید کرد: ما در زمینه صادرات محصولات غذایی هم موفق هستیم.

محمدی ادامه داد: امروز مدیریت نان یکی از چالش‌های ما است و وزارت صمت و جهاد کشاورزی دنبال این هستند که مصرف نان را مدیریت کنند. دور ریز نان بالا است و یارانه‌ای بودن نان شاید در این زمینه معضلی باشد؛ چراکه از یک‌سو باید برای دسترسی قشر آسیب‌پذیر قیمت نان را پایین‌ نگه داشت اما گاهی دور ریز نان به خاطر قیمت پایین آن زیاد می‌شود. گاهی نان‌هایی که مانده است را برای مصرف دام می‌برند که این منطقی نیست و شاید بتوان تغذیه بهتر دیگری برای دام در نظر گرفت‌.

وی افزود: یکی از مشکلات دیگر موضوع آبیاری غرقابی است که بسیار منابع آبی را هدر داده و در عین حال سمیت محصولات را هم افزایش می‌دهد که با مدل آبیاری منتقل می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: موضوع نیترات در آب یکی از چالش‌های دیگر است. مدیریت بهینه آبیاری و به کارگیری روش‌های نوین با هدف عدم آبیاری با فاضلاب و پساب بسیار مهم است زیرا گاهی این اتفاق در حاشیه شهرها رخ می‌دهد و در ارزیابی‌هایی که داشتیم انتقال نیترات از منابع آبی به برخی محصولات دیده شده و باید پیگیری کرد.

او تاکید کرد: موضوع مهم دیگر شناسنامه‌دار کردن اراضی کشاورزی است. اقدام مهم دیگر ما در سال گذشته که با کمک وزارت جهاد کشاورزی انجام شد ابلاغ حداکثر مجاز سموم در محصولات کشاورزی بود که به صنایع تولیدی هم کمک کرد.

محمدی گفت: یکی از چالش‌های ما لزوم ایجاد نظام شناسایی و ردیابی موثر محصولات کشاورزی است و انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه کمک کند تا عدم انطباق شفاف شود. اگر زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها شناسنامه‌دار شوند می‌توان تولید و عرضه محصولات کشاورزی را مدیریت کرد.

او در خاتمه تاکید کرد: نظارت بر محصولات غذایی از وظایف ذاتی سازمان غذا و دارو است. یکی از برنامه‌های اصلی ما برای دسترسی مردم به غذای سالم، کنترل میزان فلزات سنگین، باقی‌مانده سموم کشاورزی و آلاینده‌ها در مواد غذایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha