یک فوق تخصص اطفال می گوید: استفاده زیاد از موبایل به خصوص در ساعات شب باعث افزایش اختلالات خواب کودکان و نوجوانان شده و منجر به شیوع بیماری‌های غیرواگیر می‌شود.

گوشی و تبلت و اثر آنها روی خواب کودک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمدرضا رضایی افزود: با توجه به اینکه امروزه بسیاری از بیماریهای واگیر به کمک واکسن ها و ارتقای سطح بهداشت و درمان جامعه در کشور ریشه کن یا کنترل شده است، اما برخی از بیماریهای غیرواگیر ناشی از عوامل محیطی رو به افزایش است.

وی اظهار داشت: سپری کردن زمان زیاد در شب برای تماشای صفحه نمایش گوشی‌ها و تبلت‌ها می‌تواند سیستم استراحت کودکان را دچار مشکل کند و بی‌خوابی شب باعث خواب آلودگی در طول روز می شود.

شواهد علمی نشان می‌دهد که خواب در عملکرد و رشد کودک نقش بسیار مهمی دارد. کودکانی که خواب کافی ندارند نیز در معرض عملکرد ضعیف در مدرسه قرار دارند و روی هوش هیجانی آنها نیز اثر دارد. کاهش خواب و کم خوابی در کودکان اغلب علائمی مانند اختلال کم توجهی و بیش فعالی را نشان می‌دهد، که ممکن است منجر به تشخیص نادرست بیش فعالی در برخی از کودکان کم خواب شود.

این پزشک ادامه داد: کودکان به دلیل رشد جسم و روان به خواب بیشتری نسبت به بزرگسالان نیاز دارند. یک کودک هر شب به طور متوسط ۱۰ ساعت به خواب نیاز دارد تا بتواند به درستی رشد کند. کودکی که کمبود خواب دارد به طور معمول دارای خلق و خویی مزاجی است و خطر چاقی در وی افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: کودک همچنین دقت و تمرکز کافی را نداشته، فاقد مهارت تصمیم گیری بوده، مشکلات سلامتی افزایش می‌یابد، بی حال و بدون انرژی است و در مدرسه عملکرد خوبی ندارد.

رضایی تاکید کرد: ضرورت دارد والدین به ساعت خواب کودکان نظارت جدی داشته باشند تا در بزرگسالی دچار بیماریهای غیرواگیر نشوند.

وی با بیان اینکه شیوع بیماریهای ویروسی نیز در همه جوامع از جمله کشورمان روند رو به افزایشی دارد، گفت: رعایت بهداشت فردی و مصرف غذاهای سالم می تواند فرد به ویزه کودکان را از ابتلا به بیماریهای ویروسی در امان نگه دارد.

این فوق تخصص اطفال، ارتقای سطح بهداشت جامعه را در پیشگیری از بیماریها و اینکه مقدم بر درمان است را یک ضرورت برشمرد و گفت: توسعه برنامه‌های آموزش بهداشت در جامعه می‌تواند در پیشرفت و ارتقای سلامت و کاهش تقاضا و هزینه‌های خدمات درمانی بسیار موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha