مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تدوین و اجرا برنامه عمل حفاظتی برای ۲۳ گونه اظهار کرد: کمیته‌های تخصصی مختلفی در زمینه حفاظت از گونه‌های جانوری تشکیل شده است که کمیته‌های آبزیان، خرس، میش‌مرغ و یوز از مهمترین آن‌ها هستند.

محیط زیست ایران در انتظار کمک

به گزارش سلامت نیوز، غلامرضا ابدالی در گفت و گو با ایسنا درباره سرشماری و حفاظت از گونه‌های شاخص حیات وحش به منظور حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: طی چند سال اخیر حفاظت از گونه‌ها در زیستگاه اصلی به عنوان یکی از اصلی‌ترین وظایف سازمان حفاظت محیط زیست مطرح بوده است و برای این اقدام در اولین قدم، انجام سرشماری گونه‌های شاخص در دستور کار قرار می‌گیرد. گونه‌های علفخوار همچون کل و بز، قوچ و میش، آهو، پرندگان و برخی از دوزیستان از جمله گونه‌های مهم در برنامه سرشماری هستند که بر اساس همین سرشماری‌ها برنامه‌ریزی‌های مناسب برای حفاظت از گونه‌ها انجام می‌شود.


وی افزود: برنامه عمل برای ۲۳ گونه تدوین شده است که این برنامه‌ها در حال اجرا است. انجام سرشماری، شناسایی کانون‌های بیماری‌ها، پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری‌ها از دام‌های اهلی به حیات وحش ، معرفی مجدد گونه به زیستگاه اصلی ، انتقال گونه‌ها و.... همگی در چارچوب برنامه‌های عمل گونه‌ها قرار دارند.


به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، کمیته‌های تخصصی مختلفی نیز در این زمینه با حضور استادان، صاحب‌نظران دانشگاهی و سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان کانون‌های مشورتی و تصمیم‌گیری درخصوص حفاظت از گونه‌های جانوری تشکیل شده است.وی تاکید کرد: کمیته‌ تخصصی آبزیان، کمیته خرس، کمیته میش‌مرغ و کمیته یوز از مهمترین این کانون‌ها هستند.ابدالی افزود: نشست‌ها و مشورت‌هایی را با برخی از کشورهای خارجی داشته‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت‌های علمی و تجربی سایر کشورها در حفاظت از گونه‌هایی چون یوز آسیایی ، میش مرغ ، پلنگ و هوبره بهره ببریم.


به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، این سازمان همکاری‌های نزدیکی در قالب تفاهمامه‌های دو جانبه با مراکز علمی و پژوهشی همچون دانشگاه‌های معتبر تهران و گرگان در جهت دستیابی به اهداف مشترک داشته است.
وی افزود: برگزاری بیش از ۱۰ کارگاه و دوره آموزشی در خصوص مقیدسازی حیات وحش، آشنایی با خزندگان و دوزیستان، پلنگ‌، آبزیان آب‌های داخلی و مسائل و چالش‌های موجود، همچنین شناخت بیماری‌ها و پیشگیری از آن‌ها از جمله اقدامات مهم دیگری بوده که طی یک سال گذشته انجام شده است.


ابدالی در پایان تصریح کرد: همکاری‌های بسیار مناسبی را با وزارت راه و شهرسازی، پلیس راهور و دیگر دستگاه‌های دارای مسئولیت به منظور ایمن‌سازی جاده عباس‌آباد و میامی داریم که مصوبات مهمی در خصوص ایمن سازی جاده‌ها به همراه داشته است. از جمله این مصوبات می‌توان به الزام نصب دوربین کنترل سرعت، فنس‌کشی نقاط داغ تردد یوز آسیایی، نصب تابلوهای حاوی پیام‌های هشدار دهنده و.... اشاره کرد.

در همین حال اخیرا نیز مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کارگروه «نحوه کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب و گله‌دار» گفت: نبود یک قانون مصوب که تکلیف دستگاه‌ها را در خصوص سگ‌ها مشخص کند، مشکل‌ساز شده است بنابراین نیازمند تصویب قانون در این زمینه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha