اگرچه مسائل مهم دیگری نیز وجود دارد که باعث اختلاف بین همسران می‌شود از جمله: گذراندن وقت با هم، مسئولیت فرزندان، مشارکت در کارهای خانه و غیره، اما اختلاف‌نظر بر سر مخارج خانواده همچنان در راس تعارضات است.

راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از فروپاشی خانواده به دلیل مسائل مالی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، بسیاری از افراد در شرف ازدواج، از زمان نامزدی و حتی قبل از اتمام ازدواج، در مورد مسائل مالی با هم اختلاف نظر دارند و چه بسا خبرهای جدایی برخی از افراد در شرف ازدواج را شاید یک ساعت قبل از عقد می‌شنویم که دلایل آن اغلب مسائل مالی مانند اختلاف بر سر مهریه، درآمد یا میزان پرداخت مخارج خانه از سوی هر کدام از طرفین است.

اما بعد از ازدواج هم این موضوع متوقف نمی‌شود، زیرا مشکلات مالی و اختلافات بر سر مخارج زندگی روزمره، همسران را به خود مشغول کرده و ممکن است منجر به جدایی نیز شود.

اولین دعوا

اگرچه مسائل مهم دیگری نیز وجود دارد که باعث اختلاف بین همسران می‌شود از جمله: گذراندن وقت با هم، مسئولیت فرزندان، مشارکت در کارهای خانه و غیره، اما اختلاف‌نظر بر سر مخارج خانواده همچنان در راس تعارضات است.

به عنوان مثال، پول یکی از دلایل اصلی طلاق بین زوجین در ایالات متحده است. بر اساس برآوردها مشکلات مالی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد طلاق‌ها را شامل می‌شود. این یعنی از هر ۱۰ ازدواجی که منجر به طلاق می‌شود، ۴ مورد آن به دلیل مسائل مالی است.

به گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، پس از نظرسنجی انجام شده توسط شرکت حقوقی «اسلاتراند گوردون» که شامل بیش از ۲۰۰۰ بزرگسال انگلیسی بود، مشخص شد نگرانی‌های مالی در صدر فهرست دلایلی است که منجر به جدایی زوج‌ها در بریتانیا می‌شود. در این نظرسنجی ازمیان هر ۵ شرکت کننده، یک نفر گفت که پول بزرگترین عامل اختلافات زناشویی است.

چگونه پول باعث این همه مشکلات می‌شود؟

پول از راه‌های مختلفی می‌تواند مشکلاتی را در یک رابطه ایجاد کند. یکی از زوجین یا هر دو آنها ممکن است در هزینه‌های خود با مشکل مواجه شوند. همچنین محدودیت امکانات مالی، زندگی‌شان را با مشکل مواجه می‌کند.

سناریوی دیگر ممکن است نداشتن درآمد کافی برای پرداخت مایحتاج خانه باشد. در موارد دیگر، یکی از زوجین ممکن است مشکلات مالی را از دیگری پنهان کند. بزرگترین مشکل زمانی است که زن و شوهر، هر دو کار می‌کنند اما در مورد درصد مشارکت خود برای پرداخت مخارج خانواده اختلاف‌نظر دارند، زن ممکن است از مشارکت در پرداخت مخارج خانه خودداری کند و از شوهرش به عنوان مسئول اصلی خانواده بخواهد تمام درآمدش را برای مخارج ماهانه، هفتگی و روزانه خرج کند، در حالی که اوعلاقه دارد پولش را برای خودش پس‌انداز کند یا فقط برای نیازهای شخصی‌اش هزینه کند.

علل شایع

مگان مکوی، از دانشگاه ایالتی کانزاس، دلایل متداول اینکه چرا پول اولین دعوای زوجین است را به شرح زیر بیان می‌کند:

پول یک موضوع ممنوعه است: موضوعات مالی می‌تواند در فرهنگ ما آنقدر پیچیده باشد که ما به راحتی نمی‌دانیم چگونه درباره آن صحبت کنیم. این در مورد زوج‌ها نیز صادق است، که ممکن است اسرار مالی خصوصی‌شان را پنهان کنند، چون برملا شدن آن، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

تحقیقات انجام شده توسط مک کوی و همکارانش نشان داد که ۹۰ درصد از افرادی که در این تحقیق شرکت کردند، برای یک سال کامل با کسی درباره پول صحبت نکردند. مثلاً می‌توانید از یک غریبه در مورد هر چیزی درباره زندگی‌اش بپرسید، اما جرأت نمی‌کنید از او در مورد حقوق یا حساب بانکی‌اش بپرسید.

دعوا بر سر پول داغ‌تر است: وقتی صحبت از پول به میان می آید، مشاجره با شریک زندگی شما کاملاً متفاوت از انواع دیگر دعواها است. دعوا بر سر پول سریع‌تر داغ می‌شود و برای حل این مشکل در مقایسه با مشکلات دیگر زمان بیشتری صرف می‌شود.

مکوی می‌گوید که اغلب اوقات، این مشکلات حل‌نشده پایان می‌یابند و باعث می‌شوند فشار به سایر بخش‌های زندگی سرایت کند. از آنجایی که تضادهای مالی بسیار بد هستند، کودکان ممکن است با مشاهده مسائلی که بین والدینشان اتفاق می‌افتد، تعارض را ببینند.

فرهنگ خرج کردن: هر یک از ما فرهنگ مالی متفاوتی داریم که بر رفتارمان تأثیر می‌گذارد.این شامل مجموعه‌ای از باورها، ادراکات و نگرش‌هایمان در مورد پول و نحوه خرج کردن آن است که بر اساس تجربیات خود ما در مورد پول، آنچه در مورد نحوه مدیریت خانواده با پول دیده‌ایم، و انتظارات فرهنگی و اجتماعی شکل گرفته است.

راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از فروپاشی خانواده به دلیل مسائل مالی

پول منبع محدودی است: احتمال دعوا و نزاع همسران بر سر پول بیشتر است. زیرا منبع محدودی است.

به حداقل رساندن اختلافات مالی: از تناقضات این است که پول می‌تواند فشار زیادی را در روابط زناشویی ایجاد کند و منجر به جدایی شود، اما زوج ها تمایل دارند اختلافات مالی را کم‌اهمیت جلوه دهند و معتقدند که پول مهم نیست و هرگز مشکل بزرگی نخواهد بود، در حالی که برعکس است.

رسیدن به راه‌حل

برای جلوگیری از نزاع بر سر پول و روش های خرج کردن آن، ابتدا باید تفاوت‌های بین زن و مرد را در مورد نحوه هزینه کردن بپذیریم. زوج‌ها همچنین باید قوانین اساسی را برای نحوه خرج کردن، پس‌انداز یا سرمایه گذاری پول خود تعیین کنند.

همسران باید بدانند که هر یک از طرفین چقدر می‌تواند به بودجه خانواده کمک کند و مشکلات مالی را حل کند. این امر به توزیع مسئولیت‌های مالی و تعیین بودجه‌های مکفی برای پرداخت مخارج در خانواده کمک می‌کند.

طبیعتا در برخی موارد اختلاف‌نظر بین همسران وجود دارد، اما هر کدام از آنها می‌توانند اندکی از امکانات مالی را که می‌خواهند به دست بیاورند چشم‌پوشی کنند. ممکن است شوهر از برخی هزینه‌های زیاد همسر خود چشم‌پوشی کند، در حالی که زن نباید با خواسته‌هایش بر شوهرش فشار بیاورد تا او احساس نکند که بانکی است که باید خواسته‌های همسرش را برآورده کند و این موضوع را بدتر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha