دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 362225

میلیون ها نفر در سراسر جهان از سوزش سر دل رنج می برند که یک اختلال گوارشی رایج است. با این روش های خانگی و آسان به راحتی سوزش سر دل را کاهش دهید.

تسکین فوری سوزش سر دل با چند روش ساده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث کارت، میلیون ها نفر در سراسر جهان از سوزش سر دل رنج می برند که یک اختلال گوارشی رایج است. احساس سوزش در قفسه سینه اغلب با طعم ترش در دهان و ناراحتی در قسمت فوقانی شکم همراه است. در حالی که سوزش معده گاه به گاه بی خطر است، سوزش مداوم سر دل یا شدید آن ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشند.

علائم سوزش سر دل

در اینجا برخی از رایج ترین علائم سوزش سر دل آورده شده است:

1. احساس سوزش

علامت اولیه سوزش سر دل، احساس سوزش در قفسه سینه است که معمولاً پشت استخوان سینه احساس می شود. این ناراحتی ممکن است بعد از غذا یا هنگام دراز کشیدن بدتر شود.

2. طعم اسیدی دهان

بسیاری از افراد مبتلا به سوزش سر دل طعم ترش یا اسیدی را در دهان خود تجربه می کنند که اغلب با احساس برگشت غذا یا مایع به گلو همراه است.

3. درد قفسه سینه

سوزش سر دل، می تواند باعث درد قفسه سینه شود که گاهی اوقات با حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. با این حال، درد سوزش سر دل معمولا خفیف تر است و در مرکز قفسه سینه قرار دارد.

4. مشکل در بلع

در برخی موارد، سوزش سر دل ممکن است با مشکل یا درد در هنگام بلع همراه باشد که با عنوان دیسفاژی شناخته می شود.

علل سوزش سر دل

دلایل سوزش سر دل عبارتند از:

1. رفلاکس اسید

شایع‌ترین علت سوزش سر دل، رفلاکس اسید است که زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به مری برگردد. این نوع بازگشت اسید به مری می تواند به دلیل ضعیف شدن یا شل شدن اسفنکتر تحتانی مری (LES) باشد(ماهیچه ای که به طور معمول از ورود اسید معده به مری جلوگیری می کند)

2. برخی از غذاها و نوشیدنی ها

غذاهای تند یا چرب، مرکبات، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، شکلات، کافئین، الکل و نوشیدنی های گازدار می توانند باعث سوزش سر دل در افراد مستعد این اختلال گوارشی شوند.

3. چاقی

اضافه وزن و چاقی می تواند فشار روی معده را افزایش داده و منجر به رفلاکس اسید و سوزش سر دل شود.

4. بارداری

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند اسفنکتر تحتانی مری را آرام کند و منجر به افزایش خطر سوزش سر دل شود.

بهترین درمان های خانگی برای سوزش سر دل

بهترین درمان های خانگی برای سوزش سر دل به شرح زیر است:

1. عادات غذایی خود را بررسی کنید

به جای وعده های غذایی بزرگ، وعده های غذایی کوچکتر و مکررتر بخورید.

بلافاصله پس از صرف غذا از دراز کشیدن خودداری کنید و سعی کنید حداقل دو تا سه ساعت قبل از خواب غذا بخورید.

2. وزن سالم را حفظ کنید

اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، کاهش وزن اضافی می تواند به کاهش فشار روی معده و کاهش دفعات سوزش سر دل کمک کند. همچنین یکی از موثرترین روش‌ها برای مدیریت سوزش سر دل است و می‌تواند به عنوان یک درمان بالقوه برای بیماران مبتلا به سوزش سر دل در نظر گرفته شود.

3. از غذاها و نوشیدنی های محرک خودداری کنید

غذاها و نوشیدنی هایی که علائم سوزش سر دل شما را تحریک می کنند را شناسایی کرده و از آن اجتناب کنید. وعده های غذایی خود را یادداشت کنید تا از محرک های بالقوه مطلع شوید.

4. بالاتنه خود را بالاتر نگه دارید

برای جلوگیری از برگشت اسید معده به مری هنگام خواب یا استراحت، بالاتنه خود را با استفاده از یک بالش گوه ای یا وسیله ای دیگر بالاتر از سطح بدن نگه دارید.

5. مدیریت استرس را تمرین کنید

استرس می تواند علائم سوزش سر دل را بدتر کند. برای کاهش سطح استرس، تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند تمرین‌های تنفس عمیق، یوگا یا مدیتیشن که درمان‌های موثر سوزش سر دل هستند، را امتحان کنید.

5 نکته برای تسکین فوری

نکات تسکین فوری سوزش سر دل به شرح زیر است:

1. آدامس بجوید

جویدن آدامس بدون قند تولید بزاق را تحریک کرده که به خنثی کردن اسید معده و کاهش علائم سوزش سر دل کمک می کند.

2. آب آلوئه ورا بنوشید

آب آلوئه ورا دارای خواص تسکین دهنده ای است که می تواند سوزش سر دل را تسکین دهد. نصف فنجان آب آلوئه ورا را قبل از غذا یا در صورت نیاز بنوشید.

3. جوش شیرین مصرف کنید

یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با یک لیوان آب مخلوط کرده و بنوشید تا اسید معده موقتا خنثی شود. با این حال، از این درمان کم استفاده کنید زیرا مصرف بیش از حد می تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت در بدن شود.

4. چای زنجبیل بنوشید

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به تسکین معده و کاهش علائم سوزش سر دل کمک کند.

زنجبیل همچنین یکی از بهترین درمان‌های خانگی سوزش سر دل محسوب می‌شود. برش های زنجبیل تازه را در آب داغ قرار دهید تا چای زنجبیل درست شود و به آرامی آن را بنوشید.

5. آنتی اسیدهای بدون نسخه مصرف کنید

آنتی اسیدهای بدون نسخه، مانند کربنات کلسیم یا هیدروکسید منیزیم، می توانند با خنثی کردن اسید معده، معده شما را فورا تسکین دهند و آنها را به یکی از بهترین گزینه ها برای تسکین تبدیل کنند. دوز توصیه شده برای این آنتی اسیدها را دنبال کنید و در صورت تداوم علائم با یک متخصص مشورت کنید.

اگر داروهای خانگی تسکین سریع سوزش معده باعث تسکین علائم شما نشوند، توصیه می شود با پزشک مشورت کنید.

در آخر

سوزش سر دل می تواند به طور قابل توجهی بر زندگی روزمره تأثیر بگذارد و باعث ناراحتی شود.

با درک علائم، علل و درمان های طبیعی برای سوزش سر دل، می توانید بهتر این بیماری را مدیریت و کنترل دهید.

عادات غذایی سالم را در روتین روزانه خود بگنجانید، از غذاهای محرک اجتناب کنید، وزن سالم خود را حفظ کنید و تکنیک های مدیریت استرس را تمرین کنید.

علاوه بر این، داروهای طبیعی و ضد اسیدهای بدون نسخه را برای تسکین فوری امتحان کنید. اگر سوزش سر دل ادامه پیدا کرد یا مزمن شد، با یک متخصص برای تشخیص و برنامه درمانی مناسب متناسب با نیازهای خاص خود مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha