رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت جزییات آیین نامه تاسیس و بهره‌برداری مراکز منتخب شبانه روزی سلامت را اعلام کرد.

اعلام جزییات آیین‌نامه تاسیس و بهره‌برداری مراکز منتخب شبانه‌روزی سلامت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حسن واعظی گفت: در جهت اجرای اسناد بالادستی و برنامه های وزارت بهداشت، طی آیین نامه ابلاغی در شهرستان های با جمعیت 20 تا 50 هزار نفر فاقد بیمارستان که تا اولین و نزدیکترین بیمارستان بیش از نیم ساعت با خودرو فاصله داشته باشند، امکان ایجاد و بهره برداری از مراکز منتخب شبانه روزی سلامت در مراکز موجود خدمات جامع سلامت معاونت بهداشتی وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این مراکز مجهز به فضای بستری موقت و امکانات احیای قلبی ریوی و اتاق عمل سرپایی جهت انجام جراحی های کوچک خواهند بود، افزود: همچنین خدمات دوراپزشکی پس از ابلاغ ضوابط و تامین تجهیزات مورد نیاز نیز ارائه خواهد شد.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: بیمارستان معین که معمولا نزدیک‌ترین بیمارستان به مرکز منتخب شبانه روزی سلامت است و توسط هیات رئیسه دانشگاه و مطابق نقشه ارجاع براساس سطح بندی خدمات تعیین می شود، تامین کننده خدمات تخصصی تشخیصی و درمانی بستری برای بیماران اعزامی از مراکز منتخب است.

واعظی گفت: خدمات قابل ارائه در مراکز منتخب شبانه روزی سلامت شامل بسته کامل خدمات بهداشتی، خدمات تشخیصی درمانی سرپایی، خدمات احیا قلبی ریوی و حیات بخش اورژانس و پایدارسازی بیماران بدحال، خدمات اولیه تروما و حوادث ترافیکی، پذیرش اولیه و پاسخگویی به بیماران ترومایی و احیاء پیشرفته بیماران ترومایی، پذیرش و پاسخگویی و مدیریت بیماران مراجعه کننده با ظرفیت ارتقا یافته، ارائه خدمات مامایی و زایمان، خدمات انتقال و اعزام بیماران اورژانسی به بیمارستان معین، خدمات آزمایشگاهی سطح یک به منظور انجام آزمایش‌های درخواست شده توسط پزشک، خدمات رادیولوژی به منظور انجام عکسبرداری ساده براساس دستور پزشک، خدمات دارویی سطح یک و خدمات بستری تحت نظر کوتاه مدت است.

وی با اشاره به مشارکت عملیاتی سازمان اورژانس کشور در این مراکز، گفت: سازمان اورژانس کشور ضمن تقویت پرسنلی بخش اورژانس این مراکز، در امر اعزام و انتقال ایمن مددجویان و مصدومین نقش نیز محوری دارند. با استقرار پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی 115 و اختصاص آمبولانس متناسب در مراکز منتخب شبانه روزی سلامت که توسط منابع اختصاص یافته از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تامین و بصورت تجمیع یافته ارایه خدمت می کنند، زنجیره خدمت کامل می شود.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی در خصوص فرایند مجوز درخواست تأسیس، بهره برداری و فعالیت این نوع مراکز گفت: ارزیابی، نیاز سنجی و طرح در کمیته مشترک دانشگاهی متشکل از رئیس، معاونین بهداشت، درمان، توسعه و رئیس اورژانس ۱۱۵ دانشگاه مربوطه انجام و پس از اخذ مصوبه اولیه از کمیته مشترک دانشگاه مبنی بر ایجاد مراکز منتخب شبانه‌روزی سلامت، ثبت و ارسال درخواست تجمیع واحدها در قالب مرکز منتخب از طریق سامانه صدور پروانه‌های وزارت متبوع و صدور موافقت اصولی پس از تصویب کمیسیون قانونی، طبق ضوابط و مقررات مربوطه توسط وزارت بهداشت از جمله مراحل اخذ مجوز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha