ظروف چوبی از مواد طبیعی موجود در طبیعت تولید می شوند و به دلیل نداشتن مواد شیمیایی آسیبی به بدن وارد نمی کنند. پس با خرید ظروف چوبی به سلامت بدن خود کمک کنید.

فواید و دلایل استفاده از ظروف چوبی و تاثیر آن بر سلامتی

یکی از قدیمی‌ترین خرید و فروش‌هایی که از دیرباز انجام می‌شد، خرید ظروف چوبی بوده است. اگر شما هم بین صفحه‌های مجازی مختلف گشته‌اید و چیزی شما را مجذوب خودش نکرده، با خرید ظروف چوبی آف سود از باکیفیت ترین و بهترین محصولات بهره مند شوید. امروزه استفاده از این ظروف در دکوراسیون مدرن طرفدار پیدا کرده و همه‌جا صحبت از تاثیر ظروف چوبی بر سلامتی انسان است. اما آیا واقعا ظروف چوبی بر سلامتی نقش دارند؟

فواید استفاده از ظروف چوبی بر سلامت

• کاهش تماس با مواد شیمیایی مضر:

استفاده از ظروف چوبی به صورت مداوم ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف را کمتر می‌کند. زیرا در تولید و ساخت ظروف چوبی از هیچگونه مواد شیمیایی‌ استفاده نمی‌شود.

• عدم واکنش چوب با گرما:

ظروف چوبی معمولا با گرمای غذا واکنش نشان نمی‌دهند و همین باعث سالم تر بودن ظروف چوبی نسبت به ظروف دیگر می‌شود.

• زیبایی:

حتی اگر از کسانی هستید که مخالف استفاده از ظروف چوبی باشید، نمی‌توانید زیبایی و مدرن بودن این ظروف بی نقص را نادیده بگیرید.

• تاثیر بر سلامت روان:

معمولا برای اکثر انسان‌ها، داشتن یک وسیله که مستقیم از طبیعت آمده باشد، آرامش بخش و موجب ارتباط مستقیم با طبیعت می‌گردد.

تاثیر ظروف چوبی بر طعم و کیفیت غذا

ظروف چوبی از یک ماده‌ی طبیعی ساخته شده‌اند و در ساخت آن‌ها از مواد شیمیایی استفاده نشده است. به همین دلیل این ظروف گاها طعم و کیفیت غذا را تغییر می‌دهند.

1- جذب رطوبت:

ظروف چوبی معمولا رطوبت را جذب می‌کنند و باعث مرطوب شدن غذاهای خشک میشوند. پس بهتر است ظروف آشپزخانه چوبی را برای غذاهای خورشتی و آبکی طور استفاده نکنید.

2- تاثیر بر بو و مزه‌ی غذا:

چوب به عنوان یک ماده‌ی طبیعی بوی بخصوصی دارد که ممکن است بر طعم غذا تاثیر بگذارد. تاثیر ظروف چوبی بر طعم و بوی غذا بستگی به نوع چوب، شرایط استفاده و نحوه مراقبت از آن دارد.

معایب استفاده از ظروف چوبی

1- جذب رطوبت:

چوب معمولاً قابلیت جذب رطوبت دارد و ممکن است که باعث خشک یا مرطوب شدن غذا شود و در کیفیت آن تغییر ایجاد کند.

2- انتقال چربی:

چوب چربی‌ را جذب می‌کند و پاک کردن چربی از آن کار بسیار سختی است. در صورتیکه بوی چربی روی ظرف بماند باعث تغییر طعم غذای شما می‌شود که چندان خوشایند نخواهد بود.

3- رشد باکتری‌ها:

یکی از مهم‌ترین معایب استفاده از ظروف چوبی این است که باعث رشد باکتری‌ها و قارچ‌های مختلف درون ظروف میشود. این ممکن است به علت جذب رطوبت و چربی توسط چوب باشد.

4- غیر قابل استفاده در فر و مایکروفر:

ظروف چوبی را نمی‌توان در مجاورت حرارت زیاد قرار داد چون این کار باعث سوختن ظرف یا تغییر رنگ آن می‌شود.

5- رنگ پذیری زیاد:

ظروف چوبی متاسفانه اگر با کیفیت نباشند، فورا لک می‌شوند و پاک کردن این لک از روی آن‌ها تقریبا غیر ممکن است. بنابراین در هنگام خرید توجه کنید که ظرف چوبی‌ مورد نظرتان رنگ خیلی روشن و جنس رنگ پذیری نداشته باشد.

اما به این نکته هم توجه کنید که این معایب در صورتی وجود دارند که ظرف چوبی شما با کیفیت نباشد و یا شما نحوه‌ی نگهداری اصولی ظروف چوبی را بلد نباشید.

مزایای استفاده از ظروف چوبی

1- محیط زیست:

استفاده از این ظروف بسیار برای محیط زیست مناسب است. در واقع استفاده از ظروف چوبی می‌تواند تاثیر مثبتی بر محیط زیست داشته باشد زیرا چوب یک منبع تجدید پذیر است و در مقابل پلاستیک و سایر مواد غیر طبیعی آلودگی بسیار کمتری ایجاد می‌کند.

2- عدم انتقال گرما:

یکی از مزایای استفاده از ظروف چوبی این است که چوب یک عایق طبیعی است و انتقال گرما را به خوبی کنترل می‌کند. این به معنای این است که غذاها و نوشیدنی‌های داخل ظروف چوبی برای مدت طولانی گرم یا سرد می‌مانند، بدون اینکه نیاز به استفاده از محافظ حرارتی داخلی یا خارجی باشد.

3- طبیعی بودن و نداشتن مواد شیمیایی:

ظروف چوبی به طور طبیعی مواد شیمیایی ندارند و آسیبی به بدن نمی‌رسانند. این ویژگی آنها را به گزینه‌ای مناسب برای افرادی که به دنبال استفاده از محصولات طبیعی و بدون مواد شیمیایی هستند تبدیل می‌کند.

4- قابلیت تعمیر:

ظروف چوبی اگر ترک بخورند یا بخشی از آنها بشکند، کاملا قابل تعمیر هستند و این ویژگی که ظروف چوبی قابلیت تعمیر شدن را دارند باعث سیو هزینه و وقت شما می‌شود.

5- سرطان‌زا نبودن:

ظروف پلاستیکی برای غذاهای گرم طراحی نشده‌اند و حرارت زیاد باعث آزاد شدن مواد شیمیایی میشود که می‌توان ظروف پلاستیکی را سرطان‌زا دانست. اما این مواد شیمیایی در ظروف چوبی وجود ندارند و این ظروف باعث سرطان نمی‌شوند.

راهنمای استفاده ایمن از ظروف چوبی

پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید ظروف چوبی راهنمای زیر را بخوانید

1- قبل از استفاده اولیه، ظروف چوبی را با آب و صابون بشویید و خشک کنید. این کار به دور کردن هرگونه ذرات و آلودگی‌ از ظرف چوبی کمک می‌کند.
2- از ظروف چوبی برای مواد خشک و سرد استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از آنها برای نگهداری نان، سبزیجات خشک و تخم مرغ، پذیرایی یا به عنوان اردو خوری استفاده کنید.
3- از آب گرم و صابون برای شستن ظروف چوبی استفاده کنید. از مواد شیمیایی قوی، مانند سفید کننده یا مواد ضدعفونی کننده، خودداری کنید، زیرا ممکن است به بافت طبیعی چوب آسیب برساند.
4- از آنجا که ظروف چوبی بوی غذا را به خود جذب می‌کنند، از استفاده آنها برای سرو غذاهایی با بوی زیاد خودداری کنید.
5- اگر ظرف چوبی شما ترک برداشته یا شکستگی دارد، آن‌ را تعمیر کنید، زیرا در طولانی مدت جای آسیب دیده به لانه‌ای برای میکروب‌ها تبدیل می‌شود.
6- از قرار دادن ظروف چوبی در محیط‌های مرطوب خودداری کنید. این کار باعث تغییر شکل چوب خواهد شد.
7- برای تمیز کردن لک و یا رنگ خوراکی ظروف چوبی به جز مایع ظرفشویی می‌توانید از کمی آبلیمو استفاده کنید.
8- از ایجاد خراش به وسیله‌ی قاشق و چنگال بر روی ظرف چوبی‌ مانند بشقاب یا تخته‌ی سرو جلوگیری کنید.
9- می‌توانید جهت براق‌تر شدن ظروف چوبی از مقدار خیلی کمی روغن بادام روی سطح بیرونی ظرف استفاده کنید. اما مراقب باشید ظرف خیلی زیاد چرب نشود که میکروب‌ها را به خود جذب کند.
10- از استفاده از ظروف چوبی در ماشین ظرفشویی خودداری کنید. ماشین ظرفشویی به دلیل فشار و حرارت آب و داشتن قرص ظرفشویی بسیار قوی، به ظروف چوبی آسیب می‌زند.

خرید اینترنتی ظروف چوبی

آف سود یک فروشگاه تخصصی فروش ظروف چوبی و صنایع دستی هنرمندان است که تلاش می‌کند بهترین نوع ظروف چوبی که ساخته‌ی دست هستند، را عرضه کند. این ظروف چوبی بیشترین مزایا را دارند و بسیار در برابر عوامل خارجی مقاوم‌اند. بنابراین برای خرید اینترنتی ظروف چوبی با قیمت مناسب می‌توانید به وب سایت این مجموعه سر بزنید و سفارش خود را اینترنتی ثبت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha