شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 362708

دستورالعمل های جدید غربالگری سرطان ریه به بیش از 5 میلیون بزرگسال دیگر در ایالات متحده اجازه می دهد تا برای سرطان ریه غربالگری شوند. افرادی که بین 50 تا 80 سال سن دارند یا قبلاً 20 بسته در سال سیگار می کشیدند، واجد شرایط غربالگری هستند.

چه کسانی باید برای سرطان ریه غربالگری شوند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث انجمن سرطان آمریکا (ACS) دستورالعمل های به روز شده غربالگری سرطان ریه را منتشر کرد که به بیش از 5 میلیون بزرگسال آمریکایی دیگر که سیگار می کشیدند و قبلاً سیگار می کشیدند اجازه می دهد تا برای سرطان ریه غربالگری شوند.

رابرت آ مدیر مرکز غربالگری سرطان ACS گفت: «با داده‌های جدید از کارآزمایی نلسون که در سال 2020 منتشر شد، اکنون شواهد بیشتری در دست داشتیم که نشان می‌دهد غربالگری سرطان ریه در افرادی که غربالگری را در سن 50 سالگی (در مقابل 55 سالگی) شروع می‌کنند و سابقه سیگار کشیدن کمتری دارند، مؤثر بوده است.»


او گفت: «این توصیه تعداد افرادی را که تا به حال سیگار می کشیدند 32 درصد افزایش داد و از حدود 8.1 میلیون نفر به 14.3 میلیون نفر رسید. کارآزمایی نلسون نشان داد که با استفاده از سی تی اسکن مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را می توان برای سیگاری ها کاهش داد، به ویژه زمانی که بیماری زود تشخیص داده شود.


پیشتر دستورالعمل‌ها غربالگری منظم سرطان ریه را برای افراد بین 55 تا 74 سال با حداقل 30 بسته در سال سابقه مصرف سیگار توصیه می‌کرد. این توصیه غربالگری برای کسانی بود که در حال حاضر سیگار می کشند و کسانی که کمتر از 15 سال پیش سیگار را ترک کردند. بر اساس دستورالعمل‌های جدید، مهم نیست که چه زمانی یک فرد سیگار را ترک کرد، او همچنان توصیه می‌شود که از نظر سرطان ریه غربالگری شود.


اسمیت گفت: «شواهدی که ما گردآوری کرده‌ایم نشان می‌دهد که در میان افرادی که قبلاً سیگار می‌کشیدند، خطر ابتلا به سرطان ریه در آنها با افزایش سن همچنان بالا می‌رود.انتظار می‌رود حذف معیارهای «سال‌های گذشته از ترک سیگار» از ۲۱ درصد بیشتر مرگ‌ومیر ناشی از سرطان ریه جلوگیری کند و به افرادی که از دستورالعمل‌های غربالگری پیروی می‌کنند،به سال‌های عمرشان اضافه می شود.


به گفته اسمیت، سه تغییر اصلی در دستورالعمل ها وجود دارد:

  • گسترش محدوده سنی غربالگری سرطان ریه به 50 تا 80 سال (از 55 به 74 سال که قبلا وجود داشت)
  • کاهش سابقه سالی غربالگری سرطان ریه به 20+ سال (از 30+ سال قبل)
  • حذف سالهای استاندارد از زمان ترک سیگار برای غربالگری سرطان ریه (قبلا تا 15 سال از ترک سیگار می گذشت)

هدف این دستورالعمل‌های جدید کاهش تعداد افرادی است که بر اثر سرطان ریه می‌میرند، به‌ویژه از آنجایی که این نوع سرطان عامل اصلی مرگ ناشی از سرطان در ایالات متحده است .

با دستورالعمل های جدید، متخصصان سرطان امیدوارند که این مسیر را تغییر دهند، به ویژه از آنجایی که میزان بقای سرطان ریه تحت تأثیر زودهنگام یافتن آن است.


مایکل ورت، مدیر کلینیک غربالگری سرطان ریه جیمز در مرکز پزشکی وکسنر ایالت اوهایو، گفت که غربالگری به طور بالقوه می تواند سرطان ریه را در اولین مراحل ممکن قبل از بروز علائم در بیماران تشخیص دهد .


او توضیح داد که اکثر سرطان‌های ریه زمانی تشخیص داده می‌شوند که بیمار علامت‌دار شود، که معمولاً به این معنی است که سرطان پیشرفته است و کمتر در معرض اقدامات درمانی مانند جراحی است. غربالگری سرطان ریه کاملاً ثابت کرده است که زندگی را نجات می دهد.


علاوه بر تشخیص زودهنگام، غربالگری زودهنگام نیز نتایج را بهبود می بخشد.

رویس کالهون مدیر پزشکی جراحی قفسه سینه گفت: دلیل مرگبار بودن سرطان ریه این است که معمولاً بیش از 70٪ موارد در مراحل پایانی تشخیص داده می شوند و به سختی قابل درمان هستند.

وی گفت: در این جمعیت از بیماران مبتلا به بیماری پیشرفته، میزان بقای کلی تقریباً 10 درصد است. اگر سرطان ریه در مراحل اول و دوم تشخیص داده شود، بسیار قابل درمان است. این به ویژه در مورد مرحله ای صادق است که توموری به اندازه یک سنگ مرمر در ریه است که گسترش نیافته و نرخ درمان بیش از 70٪ دارد.

به ازای هر 300 نفری که تحت غربالگری سرطان ریه قرار می گیرند، جان یک بیمار نجات می یابد.اما مشکل این است که بیش از 90 درصد از افرادی که واجد شرایط هستند، در غربالگری سرطان ریه شرکت نمی کنند. "اگر حتی نیمی از افراد واجد شرایط شروع به شرکت کنند، تخمین زده می شود که هر سال جان 20 هزار نفر در آمریکا نجات می یابند.


چه کسانی واجد شرایط غربالگری نیستند؟


ACS غربالگری را به بزرگسالان کمتر از 50 سال یا با سابقه مصرف سیگار کمتر از 20 بسته توصیه نمی کند.

همچنین غربالگری سرطان ریه را در افرادی که دارای عوارض جانبی محدودکننده زندگی یا طول عمر مورد انتظار کمتر از پنج سال هستند، توصیه نمی‌کنیم.

علاوه بر این، افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند برای غربالگری توصیه نمی‌شوند، حتی با اینکه از هر هفت سرطان ریه یک مورد در افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند دیده می‌شود.این هنوز یک پدیده نادر است و در این مرحله معقول نیست که هر فردی که هرگز سیگار نکشیده است برای سرطان ریه غربالگری شود.

تنها گروه‌های خاصی از مردم هستند که حتی سیگار هم نمی کشند اما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه هستند

چرا غربالگری مهم است؟


غربالگری سرطان ریه با دوز پایین سی تی اسکن بدون کنتراست قفسه سینه یک ابزار غربالگری بسیار موثر و اثبات شده برای سرطان ریه است. کالهون گفت که این بهترین راه برای یافتن زودهنگام سرطان ریه در زمانی است که هیچ علامتی وجود ندارد و بیماری قابل درمان است.


او توضیح داد: «سرطان ریه می‌تواند در ریه‌ها وجود داشته باشد، رشد کند و گاهی به صورت موضعی گسترش یابدحتی برای سال‌ها بدون ایجاد علائمی باشد. اغلب، زمانی که بیماری علائم را ایجاد می کند، سرطان گسترش یافته و شانس درمان بیمار کم است.


اگر بیش از 50 سال دارید و اکنون سیگار می کشید یا قبلاً سیگار می کشیدید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد دریافت یک غربالگری سرطان ریه بالقوه نجات دهنده زندگی صحبت کنید.


کالهون خاطرنشان کرد: افرادی که در اطراف دود دست دوم، دودهای شیمیایی، اگزوز، کیفیت پایین هوا ، سطوح بالای رادون یا سابقه خانوادگی سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگار نمی‌کشیدند، باید با پزشک خود در مورد ابتلا به این بیماری صحبت کنند.

او گفت: «اگر غربالگری سرطان ریه برای همه بیماران واجد شرایط انجام شود، با یافتن زودهنگام بسیاری از این سرطان‌ها، جان ده‌ها هزار نفر در سال نجات می‌یابد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha