کمبود شیرخشک در داروخانه‌های کشور، سازمان غذا و دارو را مجاب کرد تا واردات انجام دهد و این در حالی است که تولید کنندگان داخلی هم از نبود ارز برای تأمین مواد اولیه تولید شیرخشک گلایه دارند.

چرا کمبود شیرخشک اتفاق افتاد/ قاچاق معکوس با ارز دولتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، موضوع کمبود شیرخشک در سطح کشور، چند صباحی است که سوژه رسانه‌ها شده و از مجراهای مختلف به آن پرداخته می‌شود.

اما، سوال اساسی و مهم در ماجرای کمبود شیرخشک، این است که چرا ارز واردات به سرعت تأمین شد؛ اما تولید کنندگان داخلی از نبود ارز مورد نیاز ابراز گلایه دارند.

موضوع دیگر در جریان توزیع شیرخشک که سازمان غذا و دارو مبدع آن شده است، ثبت کد ملی نوزاد توسط داروخانه‌ها است. نکته‌ای که محل اختلاف و چالش بین انجمن داروسازان ایران و سازمان غذا و دارو شده است.

همچنین، موضوع قاچاق معکوس شیرخشک و فروش فله‌ای آن، یکی دیگر از ابهامات است که انجمن داروسازان ایران، برای رفع آن، پیشنهادی دارد.

از سوی دیگر، مشکل توزیع شیرخشک برای اتباع خارجی که فاقد کد وزارت کشور هستند، به تشدید مشکلات توزیع شیرخشک با کد ملی نوزاد، دامن زده است.

محمد منفرد نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، با انتقاد از روند عرضه شیرخشک در داروخانه‌ها، گفت: حاشیه سود پایین شیرخشک باید خرج هزینه‌های ثبت در سامانه‌ای شود که سازمان غذا و دارو، داروخانه‌ها را ملزم کرده است که انجام بدهند.

وی افزود: ما پتانسیل تولید ۱۱۰ میلیون قوطی شیرخشک در کشور را داریم که در حد ۶۰ میلیون قوطی تولید می‌شود، زیرا ۲ کارخانه تولید شیرخشک تعطیل شده و سومی هم در آستانه تعطیلی است و از همین رو، ۳۰ میلیون قوطی شیرخشک تحویل می‌دهیم.

منفرد با گلایه از اینکه می‌خواهند داروخانه‌ها را در ماجرای کمبود شیرخشک مقصر جلوه بدهند، گفت: تحویل ۳ قوطی شیرخشک به هر داروخانه، جای قاچاق باقی نمی‌گذارد که می‌گویند داروخانه‌ها، شیرخشک را قاچاق می‌کنند.

شهرام کلانتری خاندانی رئیس انجمن داروسازان ایران، نیز پیشنهاد داد برای جلوگیری از قاچاق معکوس شیرخشک، ارز دولتی را حذف و یارانه آن را به حساب سرپرست خانوار واریز کنند.

وی معتقد است؛ وقتی می‌توانیم یارانه نان بدهیم، حتماً خواهیم توانست یارانه شیرخشک هم بدهیم.

محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان ایران، معتقد است که ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به قاچاق می‌شود.

وی توضیح داد: به دلیل گران بودن قیمت شیرخشک صنعتی، شیرینی پزی ها و تولید کنندگان صنعت غذا، نسبت به تهیه شیرخشک از داروخانه‌ها اقدام می‌کنند.

دری گفت: ارز دولتی برای عده‌ای فرصت طلب، این شرایط را فراهم آورده تا شیرخشک را به کشورهایی که دچار بحران غذایی هستند، ببرند.

وی افزود: قیمت شیرخشک نوزاد در ایران ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت واقعی آن است و اتباع افاغنه شیرخشک را از داروخانه‌های ایران تهیه می‌کنند و بعد از ریختن در کیسه، آن را به افغانستان ارسال می‌کنند.

در همین حال، رئیس انجمن داروسازان ایران، به این موضوع اشاره کرد که قیمت شیرخشک تولید ایران، یک دهم کشورهای همجوار است و در نتیجه، انگیزه کافی برای قاچاق معکوس شیرخشک وجود دارد.

از سوی دیگر، مهدی پیرصالحی نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، با طرح این سوال که چرا برای واردات شیرخشک ارز فراهم است، گفت: اگر ارز برای واردات شیرخشک به همین سرعت تأمین می‌شود، چرا به تولید کننده ارز نمی‌دهند.

حسین ریگی عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، ضمن رد قاچاق شیرخشک از داروخانه‌های سیستان و بلوچستان، به مشکلات عرضه شیرخشک برای اتباع افاغنه که فاقد کد وزارت کشور هستند، اشاره کرد و گفت: با توجه به ثبت کد ملی نوزاد، این افراد نمی‌توانند برای نوزاد خود شیرخشک تهیه کنند و این موضوع، به معضلی در منطقه ما تبدیل شده است.

وی افزود: شیرخشک برای نوزادان ایرانی وجود دارد، اما برای اتباع افاغنه دچار مشکل هستیم که وزارت کشور با همکاری ثبت احوال، به دنبال راهکاری برای حل این مشکل هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha