چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 362943

محدودیت‌های دوران همه‌گیری بر سلامت مغز افراد ۵۰ ساله یا بالاتر تاثیر واقعی ماندگاری گذاشته است. مطالعه‌ای جدید نشان داده‌است که قرنطینه و سایر محدودیت‌های دوران همه‌گیری بر سلامت مغز افراد بالای ۵۰ سال، صرف‌نظر از این که به کووید مبتلا شده باشند یا خیر، «تاثیر واقعی ماندگار» گذاشته است.  

تاثیرات ماندگار قرنطینه کرونا بر مغز بالای ۵۰ ساله‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، دانشمندان اکستر و کینگ کالج لندن آزمون‌های کارکرد مغز سه هزار و ۱۴۲ شرکت‌کننده را تجزیه‌وتحلیل کردند. آن‌ها این مطالعه را ابتدا در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی کردند تا طی یک دوره ۲۵ ساله درباره کارکرد مغز افراد بالای ۵۰ سال به نگرشی برسند. پژوهشگران افراد بین ۵۰ تا ۹۰ ساله و ساکن بریتانیا را بررسی کردند.

این گروه داده‌های مارس ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۰ را بررسی و آن‌ها را با داده‌های سال‌های اول و دوم همه‌گیری از مارس ۲۰۲۰ تا فوریه ۲۰۲۲ مقایسه کردند. این نتایج نشان داد که میزان زوال شناختی در سال اول همه‌گیری سریع‌تر شد و بین افرادی که پیش از شیوع کووید نشانه‌هایی از کاهش خفیف شناختی بروز داده بودند، بیشتر بود. همین الگو در سال دوم همه‌گیری دیده شد که به گفته پژوهشگران، تاثیری فراتر از قرنطینه‌های ملی اولیه در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد.

آنه کوربت، پروفسور پژوهش زوال عقل و سرپرست مطالعه پروتکت در دانشگاه اکستر، گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که قرنطینه و سایر محدودیت‌هایی که در دوران همه‌گیری تجربه کردیم، حتی بعد از پایان قرنطینه بر سلامت مغز افراد ۵۰ ساله یا بالاتر تاثیر واقعی ماندگاری گذاشته است.»

داگ آرسلند، پروفسور روان‎پزشکی سالمندان در موسسه روان‎پزشکی، روان‎شناسی و علوم اعصاب کینگ، گفت: «این مطالعه به دانش ما از عواقب طولانی‌مدت کووید-۱۹ بر سلامت به‌ویژه برای افراد آسیب‌پذیر مانند سالخوردگان که کمی مشکل حافظه دارند می‌افزاید. با علم به این که زوال بیشتر چه مخاطرات زیادی دارد، اکنون می‌توانیم کووید-۱۹ را به این فهرست اضافه کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha