یک متخصص تغذیه به بیان توصیه‌هایی برای بهبود سیستم ایمنی و در امان ماندن از بیماری پرداخت و به اهمیت مصرف ویتامین‌ها برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها اشاره کرد.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای بهبود سیستم‌ایمنی و پیشگیری از بیماری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،منصور رضایی درباره مواد غذایی که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند، گفت: اولین مسئله درباره تقویت سیستم ایمنی داشتن خواب کافی است که مردم متاسفانه کمتر به آن توجه می‌کنند. کمبود خواب تا حد زیادی بر روی سلول‌های ایمنی بدن تاثیرگذار است و از این رو اولین اقدام بدون هزینه برای تقویت سیستم ایمنی داشتن خواب کافی است. در پاییز و زمستان آفتاب زودتر غروب می‌کند و به همین دلیل لازم است در این فصول زودتر بخوابیم، اما متاسفانه مردم به سبب استفاده از فضای مجازی کمتر به این موضوع توجه می‌کنند و این در حالی است که این مسئله به صورت مستقیم بر روی سیستم ایمنی تاثیر جدی دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه مسئله دیگر موثر در سیستم ایمنی داشتن آرامش است، ادامه داد: مصرف مایعات عامل دیگری است که سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شود، منظور از مصرف مایعات تنها مصرف آب نیست بلکه منظورمان استفاده از میوه و سبزیجات، لبنیات و مواد غذایی آبکی نظیر آش، سوپ و انواع خورشت‌ها است. مصرف مایعات موجب می‌شود تا مواد مضر و سمی و عفونت‌ها که در هوا، مواد غذایی و داروها وجود دارند، از بدن خارج شود.

این متخصص تعذیه افزود: ایمونونوتریشن به مواد غذایی گفته می‌شود که موجب ایمنی بخشی در بدن می‌شود و مهم‌ترین بخش آن کالری مواد غذایی است؛ لازم است همه افراد به مقدار کافی کالری دریافت کنند تا انرژی کافی داشته باشند، کالری به ۳ بخش قند، چربی و پروتئین تقسیم می‌شود و بدن ما سه‌گانه سوز است و همزمان به هر ۳ این موارد احتیاج دارد. این باور که عنوان می‌کند تنها مصرف پروتئین موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود نادرست است و اگر ما چربی و کربوهیدات را به مقدار مورد نیاز مصرف نکنیم بدن مجبور می‌شود پروتئینی که برای ایمنی بخشی و بافت سازی است را صرف تامین انرژی روزانه کند درست مثل اینکه برای گرم کردن خانه به جای سوزاندن چوب ارزان مبل را بسوزانیم.

این پزشک متخصص با بیان اینکه در کنار پروتئین مصرف ریز مغذی‌هایی نظیر اسید چرب امگا ۳ و امگا۶ اهمیت دارد، گفت: ما در رابطه با امگا ۶ مشکلی نداریم چرا که در بیشتر مواد غذایی وجود دارد، اما در خصوص امگا ۳ با مشکل مواجه هستیم و بیشتر افرادی که بیماری‌های مزمن دارند، دچار کمبود این ماده هستند و به همین دلیل مصرف ماهی‌ها، غذاهای دریایی، سویا، بذر کتان، خرفه، گردو و کلزا برای دریافت امگا ۳ ضرورت دارد چرا که امگا ۳ خاصیت ضد التهابی دارد. از دیگر ریز مغذی‌ها می‌توان به ویتامین‌های آ، دی، سی، ای، ب ۶، زینک، سلنیوم و .. که بر توان جسمی و سیستم ایمنی تاثیرگذار است، اشاره کرد.

وی افزود: مهم‌ترین زیر مغذی ویتامین دی است چرا که ثابت شده کمبود ویتامین دی با بیماری‌های عفونی، آسم و آلرژی، بیماری‌هی خود ایمنی نظیر ام اس و روماتیسم، دردهای مزمن، افسردگی و سرطان ارتباط دارد و این در حالی است که این ویتامین ارتباط بسیار کمی با مواد غذایی دارد و تا حدودی از طریق مصرف لبنیات، ماهی، تخم مرغ و قارچ و بیشتر از طریق پوست دریافت می‌شود که متاسفانه به سبب آلودگی هوا فراگیر در کل کشور کمبود ویتامین بیداد می‌کند و به همین دلیل مصرف مکمل آن توصیه می‌شود.

این متخصص تعذیه با بیان اینکه ریز مغذی دیگر سلنیوم است، عنوان کرد: به سبب تمدن کهن و سابقه کشاورزی طولانی در ایران خاک کشور ما از سلنیوم فقیر شده و این امر موجب شده تا گیاهان و حیواناتی هم که از گیاهان تغذیه می‌کنند، سلنیوم کمی داشته باشند و این در حالی است که سلنیوم پس از ویتامین دی مهم‌ترین زیر مغذی است. پس از آن ویتامین سی که در مرکبات و کیوی یافت می‌شود، ویتامین آ که در هویج و خرمالو موجود است و روی که در پروتئین‌های حیوانی به مقادیر یافت می‌شود، در بهبود سیستم ایمنی نقش دارند.

رضایی ضمن بیان اینکه به طور کلی برای بهبود سیستم ایمنی هم به منابع حیوانی و هم به منابع گیاهی نیاز است، در مورد مصرف کربوهیدات برای تقویت سیستم ایمنی بدن بیان کرد: بهترین نوع کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای‌اند که در غلات به ویژه غلات سبوس‌دار به مقدار زیادی یافت می‌شوند؛ غلات سبوس‌دار و نشاسته فیبردار نظیر برنج، سیب زمینی، جو و ذرت آهسته رهش هستند و به تدریج وارد بدن می‌شوند و قند را ثابت نگه می‌دارند و نمی‌گذارند دچار نوسان قند و فشار خون شویم. مصرف قندهای ساده هم برای فعالیت‌های مغزی و کلیوی لازم است که به فور در میوه‌ها یافت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پروتئین‌ها به ۲ گروه پروتئین‌های گیاهی نظیر حبوبات، آجیل‌ها، دانه‌ها و مغزها و پروتئین‌های حیوانی تقسیم می‌شوند، توضیح داد: پروتئین‌های گیاهی پروتئن و فیبر بسیار خوبی دارند، اما عیبشان این است که تا حدودی نفاخ هستند و جذب املاح کمی دارند که با خیساندن و جوانه زدن غلات و حبوبات این مسئله تا حدودی حل می‌شود. بهترین نوع پروتئین حیوانی تخم مرغ است که حاوی مواد غذایی بسیار و غذای کاملی است و تنها ۲ نقطه ضعف ویتامین سی و آهن را دارد و به همین دلیل باید همراه با نان و گوجه فرنگی استفاده شود چرا که این مواد غذایی کامل کننده تخم مرغ هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha