رعایت بهداشت دهان و دندان از الزاماتی است که هر فرد می بایست آن را رعایت کند. به منظور حفظ بهداشت دهان، استفاده همزمان از مسواک و نخ دندان می تواند نتایج موثرتری داشته باشد. نخ دندان و مسواک هر دو پلاک های ایجاد شده بر دندان ها را از بین برده و از بوی بد دهان جلوگیری می کنند. همانطور که متناسب با دندان لازم است مسواک مناسب انتخاب گردد، نباید از هر نخ دندانی برای دندان های خود استفاده کنید. پس برای اینکه بدانید از انواع نخ دندان چه زمان هایی در روز باید استفاده کنید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

چه زمانی باید از نخ دندان استفاده کرد؟

انواع نخ دندان

نخ دندان را می توان مکمل مسواک به منظور حفاظت از دندان ها دانست. انواع مختلفی از نخ دندان موجود است و از یک نوع نخ دندان برای تمامی دندان ها نمی توان استفاده کرد. بنابراین برای شناخت بهترین نخ دندان ایرانی لازم است تا انواع نخ دندان را بشناسیم که بتوانیم متناسب با دندان خود، نخ دندان مناسب را انتخاب کنیم.

  • نخ نایلونی: نخ دندان نایلونی از جنس نایلون است. این نخ به راحتی قابل استفاده بوده و از طریق حرکت راحت میان دندان ها به حذف پلاک های باکتریایی و مواد غذایی باقیمانده در دهان کمک می کند.
  • نخ دندان موم دار و بدون موم: نخ دندان بدون موم از جنس نایلون بوده و از 35 رشته به هم تابیده برای تولید آن استفاده می شود. نخ دندان موم دار نیز از نایلون است و روکش مومی مانند دارد. کاربرد انواع نخ دندان بدون موم زمانی که فاصله دندان ها نزدیک به هم باشد بیشتر است؛ زیرا نخ دندان موم دار به مرور زمان دچار فرسودگی شده و به دلیل ضخامت بیشتر، سخت تر میان دندان ها حرکت خواهد کرد.
  • نخ دندان طعم دار و یا بدون طعم: برخی از نخ دندان ها طعم دار بوده و اغلب با طعم نعناع سبب حفظ طراوت دندان ها می گردند. استفاده از نخ دندان های طعم دار می تواند به عنوان مشوقی برای کودکان جهت نخ دندان کشیدن مورد استفاده قرار گیرد.
  • نوار دندان و یا نوار نخ دندان: اگر فاصله بین دندان ها زیاد باشد از نوار دندان استفاده می شود. این نخ دندان ها پهن تر و ضخیم تر از نخ دندان های معمولی هستند و به راحتی پاره نمی شوند.
  • سوپر نخ دندان: این نخ دندان به منظور تمیز کردن بریج های دندانی مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل مقاومت بالای این نخ دندان های مخصوص هنگام استفاده در بریج های دندانی، پوپر نخ دندان پاره نشده و از بین نمی روند.
  • نخ دندان PTFE: نخ دندان PTFE یا فلوراتیلن به راحتی بین دندان ها حرکت کرده و برای افرادی که دندان هایی تیز و فشرده دارند مورد استفاده قرار می گیرد.
  • نخ دندان طبیعی: افرادی که نگران نایلون به کار رفته در نخ دندان هستند، می توانند از نخ های طبیعی استفاده کنند. برای مثال استفاده از نخ ابریشم به همراه موم گیاهی می تواند نخ دندانی در این دسته باشد.

چه زمانی برای کشیدن نخ دندان مناسب است؟

چه زمانی باید از نخ دندان استفاده کرد؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم بهتر است قبل مسواک زدن شیار های بین دندان توسط نخ دندان تمیز گردند. اگر این تقدم و تأخر رعایت یا مورد توجه قرار گیرد، ذرات مواد غذایی و پلاک های دندانی که به واسطه نخ دندان کشیدن قابلیت خارج شدن از دهان را دارند با مسواک زدن از دهان خارج می شوند. همچنین فلوراید موجود در خمیر دندان در فرایند مسواک زدن، زمانی که ذرات و پلاک های دندانی از دهان خارج شده اند، بهتر عمل خواهد کرد.

چند بار در روز از نخ دندان استفاده کنیم؟

در صورتی که پلاک و ذرات باقیمانده مواد غذایی میان دندان ها برداشته نشوند، ممکن است موجب آسیب به دندان ها گردد که این مورد می تواند به خودی خود بیماری لثه را به همراه داشته باشد. پلاک لایه ای چسبنده از باکتری ها است که به مرور زمان بر دندان ها و لثه ها ظاهر می گردد. به دلایل زیر توصیه می گردد که از نخ دندان دو بار در روز، صبح ها و پیش از خوابیدن در زمان شب استفاده شود:

  • دو بار نخ دندان کشیدن روزانه به جلوگیری از ایجاد پلاک در دهان کمک می کند.
  • نخ دندان کشیدن مانع از ایجاد بوی بد دهان می شود. بوی بد ناشی از تجمع پلاک ها و اجرام می باشد که استفاده از نخ دندان می تواند آن را کاهش دهد.
  • نخ دندان کشیدن لکه ها را از دندان ها پاک می کند. لکه ها ناشی از پلاک ها هستند. نخ دندان کشیدن با حذف پلاک ها از ایجاد لک بر دندان ها نیز جلوگیری می کند.

از چه نوع نخ دندانی استفاده کنیم؟

چه زمانی باید از نخ دندان استفاده کرد؟

از میان نخ دندان های اشاره شده توصیه می گردد تا از نخ دندان های بدون موم استفاده گردد؛ چراکه نخ دندان های بدون موم در مقایسه با نخ دندان های موم دار به شکل بهتری رشته های نخ را به هم متصل کرده و با حرکت آسان تر میان دندان ها، عملیات نظافت دندان ها را راحت تر انجام می دهد.

آموزش کشیدن صحیح نخ دندان

به منظور استفاده صحیح از نخ دندان برای جلوگیری از آسیب به لثه ها می بایست نکاتی مورد توجه قرار گیرد. جهت کشیدن نخ دندان باید حدود 50 سانتیمتر از نخ را در وسط انگشتان هر دو دست بچرخانید. سپس نخ بین دو انگشت شست و اشاره می بایست طوری قرار گیرد که 2.5 تا 5 سانتی متر از نخ میان دندان های بالا و پایین برده شود. حرکت نخ بین دندان ها می بایست زیگزاگی بوده و از فشار نخ بر لثه ها خودداری شود.

نتیجه گیری

به طور معمول کشیدن نخ دندان مکملی برای مسواک زدن محسوب می شود به همین منظور متناسب با هر دندانی از نخ دندانی مناسب استفاده می گردد. توصیه می شود تا نخ دندان کشیدن پیش از مسواک زدن و 2 بار در روز انجام پذیرد که مانع از رشد باکتری ها بشود. طرز صحیح نخ دندان کشیدن نیز جهت عملکرد بهتر حائز اهمیت می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha