معاون دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که اگر امروز اقدامی انجام نشود، دامنه درگیری‌ها در غزه گسترش خواهد یافت.

هشدار سازمان ملل درباره ادامه جنگ در غزه/ تعداد کشته‌شدگان بیش از ۱۱ هزار نفر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری در نشست غیررسمی مجمع عمومی در مورد وضعیت بشردوستانه در نوار غزه با تشریح طرح ۱۰ ماده ای خود گفت: تلفات در غزه همچنان رو به افزایش است و بر اساس گزارش ها، تعداد کشته ها از ۱۱ هزار نفر فراتر رفته است. بیشتر آنها کودک و زن هستند. با این حال، آمار واقعی تلفات به احتمال زیاد بسیار بالاتر است، زیرا فروپاشی شبکه های ارتباطی در غزه به مدت پنج روز منجر شده آمار دقیق نباشد.

این مقام سازمان ملل افزود: بیش از ۴۱ هزار واحد مسکونی در غزه تخریب شده یا به شدت آسیب دیده است که حدود ۴۵ درصد از ساختمان های مسکونی در غزه را تشکیل می دهد. ماهیت و مقیاس آسیب به غیرنظامیان مشخصه استفاده از سلاح های انفجاری با تأثیرات گسترده در چنین منطقه پرجمعیتی است.

وی اضافه کرد: تخمین زده می شود که بیش از ۱.۵ میلیون نفر در غزه آواره شده اند. بسیاری از آنها در جستجوی امنیت نسبی به سمت جنوب گریخته اند. با این وجود، صدها هزار نفر در شمال، جایی که شدیدترین نبردها و بمباران ها در حال وقوع است، باقی مانده اند.

معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: مراقبت های پزشکی در شمال غزه وجود ندارد. از ۲۴ بیمارستان با ظرفیت بستری در شمال غزه، تنها یک بیمارستان به نام الاهلی در حال حاضر فعال است و بیماران را پذیرش می کند.

گریفیتس گفت: ۱۸ بیمارستان از زمان آغاز درگیری ها تعطیل و تخلیه شده اند. بار دیگر باید تاکید کنم که بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه، همه طرف ها باید از غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی محافظت کنند.

معاون دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: در سراسر غزه، به ویژه در شمال، ذخایر غذا و آب به طرز خطرناکی رو به پایان است. نزدیک به ۲۴۰ گروگان، از نوزاد تا کودک هشت ساله، چهل و یکمین روز اسارت خود را می گذرانند. آنها باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند. در این میان، باید با آنها رفتاری انسانی داشت و با بازدید کمیته بین المللی صلیب سرخ از آنها موافقت شود.

معاون دبیرکل سازمان ملل سپس طرح ۱۰ ماده ای خود را را تشریح و خواستار آتش بس فوری برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری ها در سرزمین های اشغالی فلسطین و منطقه شد:

من ۱۰ نکته بشردوستانه در مورد غزه را بیان می کنم

۱- ما باید بتوانیم از ارائه موقت کمک‌های به جریان مداوم کمک‌ها برسیم.

۲- برای کمک‌ها و تحویل کالاهای ضروری به غزه، به گذرگاه‌های بیشتر نیاز است.

۳- ما به سوخت نیاز داریم. سوخت برای توزیع بیشتر کمک‌ها در سراسر غزه و برای عملکرد خدمات مهم حیاتی است.

۴- ما باید تضمین های امنیتی و تسهیلات اضافی برای ایجاد مراکز توزیع امداد، به ویژه در جنوب غزه داشته باشیم.

۵- دسترسی ایمن و بدون مانع برای سازمان های بشردوستانه جهت ارسال کمک در سراسر غزه باید تامین شود.

۶- سیستم اطلاع رسانی بشردوستانه باید ایجاد شود. هدف از این کار تضمین ارائه اطلاعات به طرفین جهت انجام تعهدات خود برای حفاظت و تسهیل عملیات بشردوستانه است.

۷- غیرنظامیان باید اجازه داشته باشند به مناطق امن تر نقل مکان کنند، و در صورت فراهم شدن شرایط، داوطلبانه به محل سکونت خود بازگردند.

۸- ما باید تعداد پناهگاه ها را برای غیرنظامیان آواره در سراسر غزه افزایش دهیم.

۹- ما به تامین مالی نیاز داریم. عملیات‌های بشردوستانه نمی‌توانند بدون تأمین مالی ادامه پیدا کنند.

۱۰- ما به یک آتش‌بس بشردوستانه نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha