محققان نوید یک دستگاه بی‌سیم و غیرتهاجمی در تشخیص بیومارکرهای بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون را دادند.

تشخیص آلزایمر و پارکینسون از طریق بزاق یا ادرار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی محققان گفتند این دستگاه از تشخیص الکتریکی برای شناسایی پروتئین های مرتبط با پارکینسون-از-طریق-بزاق-یا-ادرار">آلزایمر (آمیلوئید بتا و تاو) و پارکینسون (آلفا سینوکلئین) در بزاق و ادرار استفاده می کند.

راتنش لال، یکی از محققین، استاد دانشکده مهندسی دانشگاه کالیفرنیا-سان دیگو جاکوبز، گفت: «این سیستم تشخیصی قابل حمل امکان آزمایش در خانه و در محل مراقبت، مانند کلینیک‌ها و خانه‌های سالمندان، را برای بیماری‌های عصبی در سراسر جهان فراهم می‌کند. در خبرنامه دانشگاه گفت.

به گفته محققان، این دستگاه حاوی یک تراشه با یک ترانزیستور با حساسیت بالا است که برای شناسایی پروتئین های آمیلوئید بتا، تاو یا سینوکلئین استفاده می کند.

راتنش لال گفت که تشخیص الکتریکی آسان تر و دقیق تر از تشخیص شیمیایی است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که آزمایش‌ها بر روی پروتئین‌های مشتق‌شده از مغز بیماران متوفی آلزایمر و پارکینسون نشان داد که حسگرهای زیستی قادر به شناسایی نشانگرهای زیستی خاص برای هر دو شرایط با دقت بسیار بالا، همتراز با روش‌های موجود هستند.

به گفته محققان، این دستگاه حتی زمانی که نمونه ها حاوی انواع دیگری از پروتئین هستند نیز به خوبی کار می کند. از آنجایی که در غلظت های بسیار کم کار می کند، فقط به نمونه های کوچک نیاز است.

این مطالعه نشان داد که تشخیص پروتئین تاو دشوارتر است، اما این دستگاه می تواند نتایج هر سه نشانگر زیستی را برای رسیدن به یک نتیجه کلی قابل اعتماد ترکیب کند.

UC San Diego مجوز این فناوری را به یک استارتاپ بیوتکنولوژی به نام Ampera Life داده است. محققان در مرحله بعدی قصد دارند خون و مایع مغزی-نخاعی را قبل از نمونه‌برداری بزاق و ادرار با این دستگاه آزمایش کنند. این آزمایش ها در بیمارستان ها و خانه های سالمندان انجام می شود.

اگر این آزمایش‌ها به خوبی انجام شود، Ampera Life قصد دارد طی پنج تا شش ماه آینده تأییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده را برای دستگاه دریافت کند. هدف این است که این دستگاه در یک سال به بازار عرضه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha