سرطان کولورکتال یا سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در جهان است.

آیا آسپرین در مقابله با سرطان روده بزرگ موثر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیکال نیوز، از آنجایی که انتظار می‌رود تعداد موارد سرطان روده بزرگ افزایش یابد، روش‌های پیشگیری مهم هستند.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد آسپرین می‌تواند در پیشگیری از سرطان روده بزرگ مؤثر باشد.

محققان دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانز در مونیخ آلمان دریافته اند که آسپرین ژن‌های محافظ را فعال می‌کند و به مهار و کند کردن پیشرفت سرطان روده کمک می‌کند.

سرطان کولورکتال - که به عنوان سرطان روده بزرگ نیز شناخته می‌شود - سومین سرطان شایع در جهان است که بیش از ۱.۹ میلیون مورد جدید در سال ۲۰۲۰ به آن مبتلا شده اند.

محققان تخمین می‌زنند تا سال ۲۰۴۰، ۳.۲ میلیون مورد جدید سرطان روده بزرگ در جهان وجود داشته باشد.

به همین دلیل، پیشگیری از سرطان روده بزرگ مهم است. در حالی که تغییرات در شیوه زندگی مانند رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی می‌تواند به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند، مدتی است که محققان استفاده از آسپرین را برای کمک به کاهش خطر سرطان مطالعه می‌کنند.

از طریق تحقیقات قبلی، دانشمندان اظهار داشتند که معتقدند اثرات ضد سرطانی آسپرین از طریق توانایی آن در مهار آنزیم سیکلواکسیژناز (COX) تعدیل می‌شود.

برای این مطالعه، محققان از سلول‌های کشت داده شده و مدل موش استفاده کردند.

آنها دریافتند که آسپرین شروع به تولید دو مولکول microRNA مهارکننده تومور به نام‌های miR-۳۴a و miR-۳۴b/c می‌کند.

آسپرین همچنین به آنزیم AMPK متصل می‌شود و آنزیم AMPK را فعال می‌کند که به تنظیم متابولیسم سلولی کمک می‌کند.

علاوه بر این، آسپرین به توقف محصول انکوژن c-MYC - که نقشی حیاتی در تشکیل و رشد تومور داشته و به طور معمول NRF۲ را مهار می‌کند، کمک می‌کند.

محققان نشان دادند که ژن‌های miR-۳۴ برای کمک به آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ حیاتی هستند، زیرا آسپرین قادر به جلوگیری از جابجایی، تهاجم و متاستاز در سلول‌های سرطانی دارای کمبود miR-۳۴ نیست.

دکتر «هایکو هرمکینگ»، استاد آسیب شناسی تجربی و مولکولی در دانشگاه لودویگ-ماکسیمیلیانز مونیخ آلمان، گفت: «نتایج ما نشان می‌دهد که فعال شدن ژن‌های miR-۳۴ توسط آسپرین مستقل از مسیر سیگنال دهی p۵۳ رخ می‌دهد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «این مسئله مهم است زیرا ژن کد کننده p۵۳ شایع‌ترین ژن سرکوب کننده تومور غیرفعال شده در سرطان کولورکتال است. در اکثر سرطان‌های دیگر، p۵۳ نیز در اکثر موارد توسط جهش‌ها یا ویروس‌ها غیرفعال می‌شود.»

دکتر هرمکینگ توضیح داد که آسپرین می‌تواند در آینده در چنین مواردی به صورت درمانی استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha