معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به تشریح برنامه های دانشگاه در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت پرداخت.

افزایش زایمان طبیعی در دو سال متمادی/ برخورد با موارد سقط جنین

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، رضا زندی گفت: با ابلاغ دستورالعمل و تکالیف ماده ۵۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اقداماتی نظیر اصلاح فرایندها، تجهیز و نوسازی بخش‌های درمانی، برگزاری دوره‌های آموزشی و بهبود ساختار کنترل عفونت بیمارستانی و…، در دستور کار دانشگاه قرار گرفت.

وی افزود: در این راستا اقداماتی نظیر توسعه و بهبود خدمات درمانی، ارتقای کمی و کیفی زایمان به ویژه زایمان طبیعی و فرهنگ‌سازی در فضاهای درمانی سرلوحه فعالیت‌های دانشگاه قرار گرفت.

به گفته زندی، امروزه شاهد روند افزایشی زایمان‌های طبیعی در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بر اساس آمار رسمی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال گذشته، بیش از ۵۳ درصد زایمان‌ها در بیمارستان‌های دانشگاهی تابعه به صورت طبیعی انجام شده است.

زندی به بهره‌برداری از مرکز سطح سه درمان ناباروری بیمارستان امام حسین (ع) و راه اندازی و تجهیز مرکز سطح دو درمان ناباروری بیمارستان شهید مفتح ورامین اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۱۴ مرکز درمان ناباروری در محدوده دانشگاه در سطوح ۲ و ۳ درمان، در سامانه ملی «باروری سالم» ثبت شده و در حال خدمت‌رسانی هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: از سال گذشته عملکرد تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تابعه دانشگاه در خصوص افزایش زایمان‌های طبیعی و بی درد و کارنامه عملکردی متخصصان زنان و زایمان با دقت و حساسیت بالا مورد بررسی قرار گرفته و به مراکز بدون فعالیت مؤثر اصلاحی در این خصوص، تذکر ماده ۳۳ داده شده است.

زندی با اشاره به تأثیر نتایج این برنامه بر رتبه اعتباربخشی بیمارستان یادآور شد: با توجه به اینکه سلامت مادر و نوزاد و نسل آینده این سرزمین از اولویت‌های دانشگاه است؛ فرهنگ سازی صحیح در خصوص تأثیر مثبت زایمان طبیعی و اصلاح تفکر و فرهنگ اشتباه، وظیفه شرعی و تکلیفی تمام فعالان حوزه درمان است.

وی با بیان اینکه سقط جنین طبق قوانین کشوری ممنوع و از جنبه عمومی جرم محسوب می‌شود، گفت: به دلیل اهمیت کاهش و پیشگیری از سقط و افزایش آگاهی ارائه دهندگان خدمت، دوره آموزشی سقط از دیدگاه قضائی و پیامدهای قانونی آن نیز توسط متخصصان پزشکی قانونی و بازپرس قضائی دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی با حضور ۱۰۰ نفر از متخصصان زنان و زایمان، پزشک عمومی، ماما، پرستار و…، برگزار شد.

زندی افزود: با توجه به اینکه رصد و پیگیری جدی گزارش‌های احتمالی در خصوص سقط و برخورد قانونی با مروجان و متخلفان این پدیده ناهنجار از جمله وظایف نظارتی معاونت درمان است، اطلاع رسانی و آموزش‌های لازم در خصوص عواقب این اقدام در محیط‌های بیمارستان انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha