معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اجرای برنامه «ارتقای وضعیت تغذیه کودکان زیر ۵ سال» اعلام کرد: تاکنون از بیش از ۱۲۳ هزار کودک زیر ۵ سال حمایت تغذیه‌ای شده است.

جزئیات حمایت تغذیه‌ای وزارت بهداشت از ۱۲۳ هزار کودک زیر ۵سال/ امحای واکسن‌های تاریخ گذشته کرونا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حسین فرشیدی امروز در نشست خبری با خبرنگاران با موضوع بهبود تغذیه کودکان، با اشاره به اهمیت نقش تغذیه در جلوگیری از بیماری‌ها، اظهار کرد: کنترل بیماری‌های غیرواگیر از بروز از کار افتادگی ناشی از بیماری جلوگیری می‌کند.

فرهنگ تغذیه در مدارس اصلاح می‌شود

وی بااشاره به نقش و تاثیر «عادت» در تغذیه افراد، در توضیح بیشتر در این باره گفت: به عنوان مثال خیلی‌ها عادت دارند قبل از چشیدن غذا روی آن نمک بریزند که این موضوع باید اصلاح شود. فرهنگ تغذیه باید از سنین خیلی پایین شکل گیرد تا به سبک زندگی فرد تبدیل شود که در این زمینه لازم است با مادران و کودکان کار کنیم. در این راستا تفاهم‌نامه‌ای هم با ورزات آموزش و پرورش امضا کردیم تا فرهنگ تغذیه در مدارس هم اصلاح شود.

فرشیدی درخصوص اجرای برنامه «ارتقای وضعیت تغذیه کودکان زیر ۵ سال»، توضیح داد: بودجه این برنامه در سال جاری بهبود خوبی یافت و اگر بتوانیم ثابت کنیم رژیم غذایی که در نظر گرفتیم تا چه حد مفید بوده می‌توان بودجه برنامه را در سال آتی افزایش داد.

به گفته معاون وزارت بهداشت، امسال ۱.۵ همت برای طرح «ارتقای وضعیت تغذیه کودکان زیر ۵ سال» در نظر گرفته شد. در این برنامه کودکان پنج دهک نخست جامعه که نیاز به حمایت داشتند توسط کارشناسان تغذیه شناسایی شدند و اسامی آنها که شامل ۱۲۳ هزار و ۵۸۸ نفر بودند به وزارت رفاه داده شد. کارت مخصوص (کالابرگ الکترونیک) این افراد ماهی یک میلیون تومان شارژ می‌شود و می‌توانند اقلام غذایی مدنظر ما را تهیه کنند تا مشکلات تغذیه‌ای کودکان برطرف شود. تعداد ۱۸ هزار نفر هم در دهک ۶ و ۷ درنظر گرفته شدند که کارت آنها ماهانه ۶۰۰ هزارتومان شارژ می‌شود. در واقع به شکل متوسط سازمان برنامه و ‌بودجه ماهانه ۱۲۲ میلیارد تومان برای این کار هزینه می‌کند.

وی افزود: باید تاثیر این اقدامات به صورت یک مطالعه عملیاتی نشان داده شود تا بتوان برای افزایش بودجه و گسترش طرح اقدامات بیشتری انجام داد.

افزایش تعداد شهرهای تحت پوشش برنامه سلامت خانواده



فرشیدی با تاکید بر اهمیت توزیع رایگان شیر در مدارس، اظهار کرد: ۳۸۰۰ میلیارد تومان بودجه برای سال تحصیلی جاری برای این کار در نظر گرفته شده است تا دانش‌آموزان ابتدایی مدارس دولتی دو روز در هفته شیر رایگان دریافت کنند. برای شیر مدارس حساسیت بسیار بالاست تا شیر سالم به کودکان ارائه شود و موضوع نظارت بر سلامت شیر از تاکیدات وزارتخانه است. کار در ۱۵ یا ۱۶ استان آغاز شده است و به تدریج سایر استان‌ها هم اضافه خواهد شد. از طرفی لازم است که فرهنگ بهبود مصرف لبنیات در جامعه گسترش یابد.

او با اشاره به اهمیت حفظ سلامت و پخت نان کامل، بیان کرد: اکنون در تعدادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی این کار را آغاز کردیم تا پخت نان به شکلی انجام شود که به میزان کافی دارای سبوس باشد. متاسفانه گاهی اوقات ظاهر نان بسیار زیبا و سفید است اما به جز کربوهیدرات هیچ ماده غذایی دیگری به ما نمی رساند. پخت نان کامل به میزان زیادی از بروز بیماری‌های گوارشی، سرطان‌ها و بیماری‌های غیرواگیر پیش‌بینی می‌کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص ادامه اجرای برنامه سلامت خانواده، توضیح داد: تا پیش از اول آذر ماه ۹۳ شهر (بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت) با حدود ۹ میلیون نفر جمعیت در طرح سلامت خانواده فعال بودند که از اول آذرماه، ۸۹ شهر دیگر به برنامه سلامت خانواده اضافه شد و به این ترتیب تعداد شهرهای تحت پوشش به ۱۸۲ شهر با جمعیت حدود ۲۰ میلیون نفر رسید.

وی افزود: اکنون انتصاب جمعیت به مراقبین انجام می‌شود ( جمعیت تحت پوشش هر مراقب سلامت به او اعلام می‌شود) و از اول دی ماه اقدامات در این جمعیت فعال می‌شود. باقی مانده شهرها هم انشاالله از اوایل اردیبهشت سال آینده وارد طرح می‌شوند.

او درخصوص پویش ملی «غربالگری پرفشاری خون و دیابت» که از ۲۰ آبان آغاز شده است، گفت: در این زمینه هم نیازمند فرهنگسازی هستیم. در گام اول این پویش مردم باید با خدماتی که در مراکز ارائه می‌شود آشنا شوند و در گام دوم پرونده سلامت الکترونیک را تکمیل کنند تا در گام سوم بتوانیم غربالگری قابل قبولی برای دو عامل خطر مهم دیابت و پرفشاری خون انجام دهیم.

فرشیدی بیان کرد: درمان اولیه دیابت و فشارخون بالا غیردارویی است؛ در واقع با اصلاح تغذیه می‌توان تا حد زیادی ریسک خطر را کاهش داد. الان ۲۴.۵ درصد جمعیتی که پرفشاری خون دارند با دارو تحت کنترل هستند که باید این عدد به ۵۰ درصد و بالاتر برسد. بیماری که شناسایی می‌شود باید مجاب شود که درمان را دنبال کرده و آن را رها نکند.

به گفته وی با کاهش یک واحدی هموگلوبین A۱C می‌توان ۱۳ درصد عوارض قلبی عروقی را کاهش داد.

فرشیدی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه هنوز زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا وجود دارد، اظهار کرد: تزریق واکسن منجر به کنترل بیماری و کاهش عوارض آن در صورت ابتلا می‌شود. اکنون عمده موارد بیماری‌های تنفسی آنفلوآنزاست.

او با تاکید بر اینکه واکسن‌های تاریخ گذشته کرونا امحاء و گزارش آن به مراجع ذی‌صلاح داده می‌شود، بیان کرد: آخرین واکسن ایرانی کرونا بر اساس سویه اومیکرون تولید شد و بعد از آن تغییر وسیعی در سویه‌های موجود نداشتیم. اکنون واکسن کرونا به برخی داروخانه‌های بخش خصوصی هم داده شده است که افراد می‌توانند خریداری کنند و فکر نمی‌کنم قیمت بالایی داشته باشد. اگر فردی بیماری زمینه‌ای دارد و یک سال از آخرین تزریق واکسن‌اش گذشته است باید واکسن بزند.

دکتر علیرضا مهدوی _ معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت نیز در ادامه این نشست خبری با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد مرگ‌ومیر در کشور به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است درباره پویش ملی «غربالگری پرفشاری خون و دیابت» در سنین ۱۸ سال به بالا، گفت: این پویش در مناطق روستایی، شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و با جمعیتی ۷ میلیون نفری در ۹۳ شهر تحت پوشش برنامه سلامت خانواده به شکل ۱۰۰ درصدی اجرا می‌شود.

وی افزود: مجموع مناطق ذکر شده جمعیتی تقریبا ۲۴ میلیون نفری دارند و در نقاط شهری از جمله کلانشهرها هدف گذاری ما ۷۰ درصد از جمعیت گروه هدف است. در نهایت هدف‌گذاری کلی ما برای انجام غربالگری حدود ۵۴ میلیون نفر است.

او تاکید کرد: طی هفته گذشته ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی کار را شروع کردند و از زمانی که خدمات الکترونیک بارگذاری شده است (اول آذر) تاکنون ۶۰۰ هزار نفر غربال شدند و امیدواریم تا ۱۵ دی ماه به جمعیت هدف برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha