مدیرعامل کانون هموفیلی ایران گفت: به صورت رسمی بازگشایی پرونده بیماران هموفیلی را اعلام می‌کنیم و هفته آینده شکایت از شرکت فرانسوی را ثبت خواهیم کرد.

شکایت کانون هموفیلی ایران از فرانسه برای پرونده «خون‌های آلوده»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، نازنین فرزادی‌فر عصر سه‌شنبه در نشست خبری در درمانگاه کانون هموفیلی افزود: بازگشایی پرونده بیماران هموفیلی حاصل یکسال کوشش شبانه‌روزی همکاران با همکاری ستاد حقوق بشر، دادستانی کل کشور و سایر دستگاه‌ها است.

وی افزود: برای اولین بار پس از ۴۰ سال با عنوان حافظ منافع بیماران هموفیلی پرونده موسوم به خون‌های آلوده را بازگشایی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: از دولت مردمی می‌خواهیم که در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد زیرا اولین بیمار هموفیلی مبتلا به «فاکتور ۸»، یک کودک هفت ساله بود که به عنوان اولین قربانی ایدز در سال ۶۶ فوت کرد.

فرزادی‌فر گفت: یک شرکت فرانسوی در سال‌های ۶۱ تا ۶۳ داروهای فاکتور ۸ و ۹ پلاسمایی را برای ایران صادر می‌کرد، آن زمان که مقارن با جنگ تحمیلی بود، افراد آغشته به خون آلوده شدند و هرگز غرامت از آن شرکت درخواست نشد، در حالی که عراق غرامت ۱۹۸ بیمار عراقی را به دلار دریافت کرد.

وی ادامه داد: ما در شرایط جنگی بودیم و شرایط بحران در کشور وجود داشت؛ شرکت فرانسوی در نامه‌ای اعلام کرد که حاضر به پرداخت غرامت است، اما کانون هموفیلی در آن زمان پیگیری خاصی در این زمینه نداشت و اکنون بعد از ۴۰ سال این پرونده را بازگشایی می‌کنیم.

به گفته فرزادی‌فر، دولت فرانسه هیچ گاه درباره این ماجرا عذرخواهی نکرده است در حالی که براساس قانون فرانسه همه داروهایی که از این کشور صادر می‌شود برعهده دولت است و بر همین اساس دولت فرانسه باید عذرخواهی کند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه ۵۴ هزار نفر اکنون مبتلا به ایدز هستند، مسئولیت بروز بیماری تعداد زیادی از این افراد برعهده فرانسه است و ما به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم.


تولید داخلی «فاکتور ۸» در کشور


مدیرعامل کانون هموفیلی ایران افزود: «فاکتور ۸» نوترکیب توسط شرکت داخلی در حال تولید است و کمبودی در این زمینه نداریم اما در حوزه داروهای مشتق از پلاسما با کمبود مواجه هستیم.

وی ادامه داد: «فاکتور ۸» و ۷ توسط شرکت داخلی در حال تولید است اما سایر داروها که مشتق از پلاسماست از کشورهای اروپایی وارد می‌شود. مهمترین مشکل موضوع است که هر روز شرایط سخت‌تر می‌شود و به همین دلیل در تامین دارو ها برای بیماران هموفیلی با مشکل مواجه شدیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha