بوی واژن برای هر فردی متفاوت است و این بوها می توانند به دلایل مختلفی از جمله داشتن رابطه جنسی یا عادت ماهانه تغییر کنند. اگر بوی واژن شما متفاوت از معمول است، ممکن است نشانه عفونت یا مشکل باشد. اگر بوی واژن شما تغییر کرد، به خصوص اگر علائم دیگری مانند ترشح غیر معمول یا خارش دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

چرا واژن برخی زنان بو می دهد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنلاین دکتر، هر واژن بوی متفاوتی دارد و هیچ راه درستی برای تشخیص بوی واژن وجود ندارد. بسته به اینکه اخیراً رابطه جنسی داشته‌اید، در دوره‌های مختلف چرخه قاعدگی‌تان بوده اید یا در PH واژن (توازن شیمیایی طبیعی واژن) تغییری وجود داشته باشد، ممکن است بوی واژن شما تغییر کند.

واژن شما ممکن است بعد از تعریق بوی متفاوتی داشته باشدو این ناشی از تعریق اطراف دهانه واژن شما است که فرج نامیده می شود. با دوش گرفتن و شستن فرج با آب می توان این مشکل را برطرف کرد.

کدام بوی واژن طبیعی است؟

هیچ راه درستی برای تشخیص بوی سالم واژن وجود ندارد، به این معنی که بوی طبیعی و سالم واژن شما می تواند با بوی طبیعی واژن دیگران متفاوت باشد. بوی واژن شما نیز ممکن است هر از گاهی تغییر کند.

طبیعی است که واژن شما بوی زیر را دهد:

  • مخمری
  • شیرین
  • فلزی، به خصوص در طول یا درست بعد از پریود
  • ترش

نگران چه بوهایی باشم؟

چند نوع بو وجود دارد که می تواند نشانه عفونت یا مشکل سلامتی باشد. اگر واژن شما بوی ماهی یا کثیفی می دهد ممکن است دلیلی برای نگرانی وجود داشته باشد و لازم است به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که عفونت یا مشکل زمینه ای واژن ندارید.

چرا واژن من بوی ماهی می دهد؟

علت اصلی بوی ماهی در واژن معمولاً واژینوز باکتریایی (BV) یا تریکومونیازیس است. این شرایط اغلب با تغییر در ترشحات واژن همراه است و می تواند علائم دیگری ایجاد کند. اگر فکر می کنید عفونت دارید، باید برای درمان با پزشک خود صحبت کنید. برای خلاص شدن از شر عفونت تریکوموناس به آنتی بیوتیک نیاز دارید، اما BV همیشه به درمان نیاز ندارد.

2 علت اصلی بوی واژن وجود دارد که عبارتند از BV و تریکومونیاز. BV یک عفونت باکتریایی است که در اثر تغییر در تعادل شیمیایی واژن ایجاد می شود. علامت اصلی BV بویی شبیه ماهی است که بعد از رابطه جنسی بدتر می شود. ترشحات شما همچنین ممکن است رنگ و قوام متفاوتی داشته باشند، آبکی بشوند و یا خاکستری. BV را می توان با آنتی بیوتیک ها درمان کرد که می تواند به صورت قرص مصرف شود یا به عنوان ژل یا کرم واژینال تجویز شود.

تریکومونیازیس یک بیماری مقاربتی است که توسط یک انگل ایجاد می شود. در زنان، تریکومونیازیس می‌تواند باعث ترشح ماهی یا آزاردهنده واژن، درد یا ناراحتی در حین ادرار کردن، و تورم، خارش یا درد در اطراف واژن شود.

اگر فکر می کنید که به تریکومونیازیس مبتلا هستید، باید آزمایش دهید. در صورت نیاز به درمان، ممکن است آنتی بیوتیک مترونیدازول که معمولاً دو بار در روز از طریق خوراکی مصرف می شود، به مدت 5 تا 7 روز برای شما تجویز شود.

چرا واژن من بوی سفید کننده می دهد؟

بی اختیاری ادرار یا عفونت دستگاه ادراری (UTI) ممکن است باعث شود واژن شما بویی شبیه سفید کننده بدهد. واژن در این مورد ممکن است بوی آمونیاک یا محصولات پاک کننده بدهد. اگر واژن شما بوی سفید کننده می دهد، به طور معمول بوی واژن شما نیست، بلکه بوی ادرار شما و ناشی از عفونت است. اگر فکر می کنید که عفونت ادراری دارید، باید توسط پزشک خود معاینه شوید زیرا ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

2 دلیل اصلی وجود دارد که واژن شما بوی سفید کننده می دهد، که عبارتند از بی اختیاری ادرار یا UTI. بی اختیاری ادرار وضعیتی است که در آن شما به طور ناخواسته ادرار می کنید یا نمی توانید ادرار خود را نگه دارید. این یک مشکل رایج است که می‌تواند بوی واژن شما را شبیه سفیدکننده کند، به خصوص اگر در لباس زیر یا روی واژن خود ادرار کنید.

UTI عفونتی است که می تواند باعث درد هنگام ادرار کردن، ادرار کدر و تمایل به دفع بیشتر ادرار شود. علت اصلی عفونت ادراری، ورود باکتری از مدفوع شما به دستگاه ادراری است. این باکتری می تواند باعث شود که ادرار شما بوی سفید کننده بدهد. ممکن است بتوانید علائم عفونت ادراری را با داروهای مسکن و نوشیدن مایعات درمان کنید، اما باید با پزشک تماس بگیرید زیرا ممکن است به آنتی بیوتیک نیز نیاز داشته باشید.

چه چیزی می تواند باعث بوی فلزی واژن شود؟

بوی فلزی می تواند ناشی از خونریزی پریود باشد که طبیعی است. اگر در حین یا بعد از رابطه جنسی یا بین دوره های قاعدگی متوجه خونریزی واژینال شدید یا خونریزی غیرعادی برای شما یا باردار هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

بوی فلزی واژن معمولاً توسط خون ایجاد می شود. این به این دلیل است که خون حاوی آهن است که بوی فلز می دهد. در طول قاعدگی، اگر بوی فلز به مشامتان می‌رسد، اغلب طبیعی است و جای نگرانی نیست. بوی فلزی نیز می تواند بین دوره های قاعدگی به دلیل خونریزی واژینال ناشی از رابطه جنسی یا لکه بینی گاه به گاه ایجاد شود. اگر خونریزی بین قاعدگی یا در حین یا بعد از رابطه جنسی دارید، باید با پزشک خود تماس بگیرید تا دلایل جدی را بررسی کنید.

اگر خونریزی واژینال بدون دلیل دارید، ممکن است نشانه عفونت یا مشکل باشد. کلامیدیا و سوزاک هر دو بیماری مقاربتی هستند و می توانند باعث خونریزی بین قاعدگی در زنان شوند. آنها همچنین می توانند باعث ترشح و درد غیرعادی هنگام ادرار شوند.

اگر فکر می‌کنید که مبتلا به بیماری مقاربتی هستید، باید در یک کلینیک سلامت جنسی آزمایش شوید.

کلامیدیا و سوزاک هر دو با آنتی بیوتیک درمان می شوند. اگر دچار یک بیماری مقاربتی هستید و در حین یا بعد از رابطه جنسی یا بین قاعدگی خونریزی دارید، درد لگن و یا تب اینها علائم بیماری به نام بیماری التهابی لگن هستند و باید فوراً برای درمان آنتی بیوتیکی با پزشک تماس بگیرید.

همچنین ممکن است در دوران بارداری خونریزی واژینال داشته باشید. خونریزی در دوران بارداری همیشه به معنای وجود مشکل نیست، اما اگر در دوران بارداری خونریزی واژینال داشتید، باید فوراً با پزشک صحبت کنید تا علل زمینه‌ای آن را بررسی کند.

چه چیزی می تواند باعث بوی مخمری واژن شود؟

واژن شما به طور طبیعی حاوی مخمری به نام کاندیدا است که معمولاً بی ضرر است. این بدان معناست که بوی طبیعی واژن شما ممکن است بخاطر وجود مخمر باشد و جای نگرانی وجود ندارد. اگر عفونت مخمری به نام برفک دارید، واژن شما نیز می تواند بوی مخمر بدهد.

برفک زمانی ایجاد می شود که تعادل باکتری ها در واژن شما تغییر کند و باعث رشد بیش از حد مخمرها شود. به همین دلیل است که واژن شما ممکن است بوی مخمر بدهد. برفک دهان یک بیماری مقاربتی نیست، اما رابطه جنسی ممکن است باعث آن شود. برفک همچنین می تواند باعث ترشحات سفید رنگ واژن شود که شبیه پنیر کوتاژ است، و در این مورد درد و سوزش در هنگام ادرار کردن، و خارش یا سوزش در اطراف واژن شما ایجاد می کند.

برفک می تواند خود به خود از بین برود اما اغلب برای درمان برفک به داروهای ضد قارچ نیاز دارید.

چرا واژن من بوی ترش می دهد؟

در حالی که هیچ مدرک پزشکی برای توضیح اینکه چرا واژن ممکن است بوی ترش بدهد وجود ندارد، اغلب تصور می شود که بوی ترش واژن به دلیل سطوح اسید (PH) در واژن شما ایجاد می شود. واژن شما به طور طبیعی اسیدی است تا باکتری ها یا مخمرهای مضر را از بین ببرد. واژن با بوی ترش معمولاً کاملاً سالم است و جای نگرانی ایجاد نمی کند.

اگر یائسه نیستید، واژن باید دارای PH اسیدی با سطوح طبیعی بین 3.8 تا 4.5 باشد. برای زنان یائسه، این عدد بین 4.5 تا 6 می باشد. باکتری های خوب واژن شما آن را اسیدی نگه می دارند تا از باکتری های مضری که باعث عفونت می شوند محافظت کنند.

از آنجایی که واژن شما به طور طبیعی اسیدی است، ممکن است بتوانید بوی ترش، تند یا تخمیر شده را استشمام کنید. اگر می خواهید اسیدیته طبیعی واژن خود را حفظ کنید، باید از کارهایی مانند دوش واژینال و رابطه جنسی محافظت نشده اجتناب کنید. منی به طور طبیعی قلیایی است، به این معنی که می تواند PH طبیعی واژن شما را تغییر دهد.

چرا واژن من بوی شیرین می دهد؟

در صورت ابتلا به عفونت قارچی مانند برفک ممکن است واژن شما بوی شیرینی داشته باشد. با این حال، برخی از باکتری های طبیعی در واژن شما می توانند بوی شیرین ایجاد کنند، بنابراین این بو می تواند برای شما کاملا طبیعی باشد.
در حالی که هیچ شواهد پزشکی برای تایید این موضوع وجود ندارد، تصور می‌شود که بوی شیرین واژن ناشی از باکتری‌های طبیعی در واژن شماست، که جای نگرانی نیست. همچنین اگر PH واژن شما تغییر کرده باشد، ممکن است متوجه این بو شوید. در صورت داشتن رابطه جنسی یا دوش واژینال گرفتن ممکن است این اتفاق بیفتد. اگر واژن شما بوی بسیار شیرینی دارد، این می تواند نشانه برفک باشد.
اگر برفک دارید، ممکن است علائم دیگری مانند خارش در اطراف واژن و ترشحات سفید و غلیظ نیز داشته باشید. برفک زمانی رخ می دهد که تعادل طبیعی واژن تغییر کند و باعث رشد بیش از حد باکتری ها شود که می تواند باعث تغییر در بوی واژن شما شود. برفک می تواند بویی شبیه مخمر داشته باشد یا ممکن است بوی شیرینی بدهد.
اگر برفک دارید، برای بازگرداندن تعادل طبیعی باکتری ها در واژن به داروهای ضد قارچ نیاز دارید. شما می توانید این قرص را که در واژن خود قرار می دهید (پساری)، قرص خوراکی یا کرم واژینال خارجی که می تواند به تسکین علائم شما کمک کند، دریافت کنید. برفک معمولاً در عرض 1 تا 2 هفته پس از درمان از بین می رود.

چرا واژن من بوی بد می دهد؟

بوی بدی که از واژن شما می آید می تواند ناشی از فراموشی تامپون هم باشد. اگر تامپون را به مدت بیش از 8 ساعت داخل در داخل بدن رها کنید یا فراموش کرده اید آن را بردارید، واژن شما می تواند بوی بدی مانند گوشت فاسد شده ایجاد کند. به محض اینکه به یاد آوردید تامپون را بردارید یا برای برداشتن آن به نزدیکترین مرکز درمانی خود مراجعه کنید.
اگر فکر می کنید یک تامپون را فراموش کرده اید، سعی کنید آن را با انگشتان خود بردارید. تامپون نمی تواند در داخل واژن شما گم شود، حتی اگر نتوانید به آن برسید. اگر خودتان نمی توانید تامپون را بیرون بیاورید، به کلینیک سلامت جنسی یا پزشک عمومی خود مراجعه کنید و آنها می توانند آن را برای شما خارج کنند.
سایر علائمی که نشان می دهد تامپون را فراموش کرده اید عبارتند از:
  • ترشحات واژن
  • درد در لگن
  • درجه حرارت بالا (تب)
در صورت مشاهده این علائم، خارج کردن سریع تامپون بسیار مهم است. یک تامپون فراموش شده می تواند باعث سندرم شوک سمی (TSS) شود.
بوی بد واژن گاهی اوقات می تواند ناشی از شرایط جدی تری مانند سرطان های واژن باشد و بنابراین مهم است که اگر متوجه بوی بد واژن خود شدید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

چگونه می توانم بوی واژن را کاهش دهم؟

بوی واژن طبیعی است و هر واژن بوی منحصر به فردی خواهد داشت. کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش بوی واژن و حفظ PH واژن در سطح طبیعی انجام دهید. اگر تغییری در بوی واژن خود دارید، با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که هیچ دلیل زمینه ای مانند عفونت وجود ندارد.
اگر می خواهید بوی واژن را کاهش دهید باید:
  • واژن خود را با آب و صابون ملایم و بدون عطر بشویید.
  • از استفاده از محصولات معطر روی واژن خودداری کنید.
  • هر روز واژن خود را به آرامی بشویید.
  • از دوش واژینال خودداری کنید، زیرا این کار می تواند تعادل طبیعی واژن شما را تغییر دهد.
  • از استفاده از دئودورانت های واژینال خودداری کنید.
  • با استفاده از کاندوم یا روش دیگری از پیشگیری از بارداری، رابطه جنسی ایمن داشته باشید.
  • برای خشک نگه داشتن واژن خود هر چند وقت یکبار لباس زیر خود را عوض کنید.
  • همیشه به یاد داشته باشید که در صورت استفاده از تامپون ها آنها را خارج کنید.
بوی واژن کاملا طبیعی است و معمولاً علامتی برای نگرانی نیست، مگر اینکه بوی آن برای شما عادی نباشد یا علائم دیگری داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha