تستوسترون مهمترین هورمون جنسی مردانه است و در دوران بلوغ، مسئول رشد عضلات، موهای صورت و بدن و عمیق شدن صدای مردان می باشد.

علائم هشدار دهنده تستوسترون پایین در مردان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث سنترال، تستوسترون مهمترین هورمون جنسی مردانه است و در دوران بلوغ، مسئول رشد عضلات، موهای صورت و بدن و عمیق شدن صدای مردان می باشد. این هورمون نقش مهمی در تولید اسپرم دارد و میل جنسی شما را تقویت می کند.

به دلایل مختلف، میزان این هورمون جنسی ممکن است به زیر نرمال کاهش یابد، به خصوص اگر با افزایش سن دچار بیماری های مزمن مانند دیابت شوید.

علائم تستوسترون پایین اغلب نادیده گرفته می شود

اول از همه، درک کنید که علائم تستوسترون پایین می تواند پیچیده باشد و علائمی که تجربه می کنید می تواند دلایل دیگری داشته باشد. تعداد کمی از علائم ناشی از تستوسترون پایین منحصر به این بیماری است که اصطلاح پزشکی آن هیپوگنادیسم است.

دکتر لوما غالب، متخصص غدد از مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو در کلمبوس، می گوید: «تستوسترون پایین هیچ علامت خاصی ندارد، و به همین دلیل است که اغلب نادیده گرفته می شود. علائم به کندی ایجاد می‌شوند، زیرا با افزایش سن، سطح تستوسترون به تدریج کاهش می‌یابد. او می افزاید: «بیشتر مردم آن را به افزایش سن نسبت می دهند و هرگز به آن توجه نمی کنند.»

علامت مشهود کاهش تستوسترون کاهش میل جنسی است

وقتی سطوح این هورمون در بدن کاهش پیدا می کند، کاهش قابل توجه میل جنسی را مشاهده خواهید کرد. این بدان معناست که شما کمتر از گذشته به رابطه جنسی فکر می کنید. دکتر غالب توضیح می دهد:«افرادی که هیپوگنادیسم واقعی دارند، یعنی تستوسترون آنها پایین تر از حد طبیعی است، تمایل جنسی آنها نیز کاهش یافته و پایین است.»

بر خلاف مردان مبتلا به اختلال نعوظ (ED) که می خواهند رابطه جنسی داشته باشند اما نمی توانند نعوظ داشته باشند یا حفظ کنند، مردانی که تستوسترون پایینی دارند به رابطه جنسی اهمیت نمی دهند. و چون این کار را نمی کنند، برای مشکل کمک نمی جویند. دکتر غالب می گوید: «وقتی سطح هورمون آنها واقعاً پایین است، حتی شکایت نمی کنند، بنابراین ممکن است این شرکای آنها باشند که شکایت کنند.»

خستگی و انرژی پایین نشانه کمبود تستوسترون است

یکی دیگر از علائم رایج تستوسترون پایین، خستگی است. تستوسترون در متابولیسم و مکانیسم بدن ما برای تبدیل غذایی که می خوریم به انرژی، نقش دارد. وقتی تستوسترون کاهش می یابد، متابولیسم نیز کاهش می یابد و این به معنای کاهش انرژی است. این احساس فراتر از احساس خستگی است، اگرچه قطعاً می‌تواند بخشی از آن باشد. این افراد با تستوسترون پایین، انرژی و همچنین اراده برای انجام کارها را از دست می‌دهند. بنابراین اگر خستگی بیش تز حد شما را آزرده کرده است، ممکن است زمان بررسی تستوسترون پایین باشد.

کم خونی در مردان نشانه تستوسترون پایین است

به گفته کلینیک مایو، اگر سطح تستوسترون شما به میزان قابل توجهی کاهش یابد، شما را در معرض خطر کم خونی قرار می دهد، وضعیتی که در آن کمبود گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن کافی به بافت های بدن خود ندارید که ممکن است علت خستگی و بی علاقگی شما را توضیح دهد.

هیپوگنادیسم شدید می‌تواند منجر به کم‌خونی خفیف شود که می‌تواند بر خستگی و انرژی پایین بیافزاید. گاهی اوقات، این امر به ویژه در عصرها آشکار شده و احساس می شود. همچنین یک علامت کمتر رایج که ممکن است تجربه کنید، ناتوانی در بیدار ماندن بعد از شام است.

چاقی شکمی می تواند نشانه تستوسترون پایین باشد

افزایش وزن، به ویژه در شکم، ممکن است نشان دهنده سطوح تستوسترون پایین باشد. مانند خستگی، این نوع افزایش وزن نیز می تواند با کاهش متابولیسم مرتبط باشد، اما این ارتباط هنوز به طور کامل درک نشده است.

آنچه مطالعات نشان داده اند، این است که از هر پنج مرد چاق چهار نفر ممکن است تستوسترون پایینی داشته باشند. در مورد مواد مرکب، تستوسترون پایین نیز کوچک شدن روده را دشوار می کند. مردان چاق در صورت داشتن تستوسترون پایین نمی توانند وزن خود را به طور موثر کاهش دهند. بنابراین این وضعیت می تواند مانند یک دایره بی پایان باشد.

از دست دادن توده عضلانی ممکن است نشانه تستوسترون پایین باشد

وقتی تستوسترون شما کمتر از حد نرمال می شود، در نهایت ممکن است متوجه شوید که قدرت عضلانی یا توده عضلانی که قبلاً داشتید را ندارید. این به این دلیل است که تستوسترون نقش کلیدی در رشد و نگهداری عضله ایفا می کند، اگرچه رابطه بین ماهیچه و تستوسترون به طور کامل شناخته نشده است. این علامت تستوسترون پایین به راحتی قابل چشم پوشی است. به هر حال، از دست دادن عضلات مرتبط با افزایش سن یا سارکوپنی، بخشی طبیعی از پیری است و مردان مسن ممکن است از این کاهش تدریجی قدرت به عنوان چیزی که اجتناب ناپذیر است، چشم پوشی کنند.

تستوسترون پایین بر خلق و خو و شناخت تأثیر می گذارد

اگر تستوسترون پایینی دارید ممکن است نوسانات خلقی را تجربه کنید، تحریک پذیر و حتی افسرده شوید. به این دلیل که تستوسترون روی مغز شما نیز تاثیر می گذارد.
همراه با انتقال‌دهنده‌های عصبی سروتونین و دوپامین، تستوسترون به تنظیم مواد شیمیایی مغز که تعیین کننده احساس شما هستند کمک می‌کند. احتمالاً به همین دلیل است که در تغییرات خلقی دخالت دارد. تستوسترون پایین می تواند به روش های دیگری نیز بر مغز شما تأثیر بگذارد. ممکن است متوجه شوید که کمتر قادر به تمرکز یا یادآوری چیزها هستید.
طبق بررسی علمی 2020، تستوسترون پایین ممکن است یک عامل خطر برای زوال شناختی، به ویژه در مردان مسن باشد.

اگر تستوسترون پایینی داشته باشید موهای بدن شما کمتر از حالت طبیعی است

علائم دیگر نیز می تواند نشان دهنده تستوسترون پایین باشد. ممکن است متوجه شوید که موهای بدن و صورت شما کمتر از حالت نرمال است. همانطور که تستوسترون شما کاهش می یابد، نسبت بیشتری از استروژن (یک هورمون جنسی زنانه) در بدن خود خواهید داشت. یکی از علائم آن بزرگ شدن یا تورم بافت سینه است، وضعیتی که به نام ژنیکوماستی شناخته می شود. در این موارد ED نیز ممکن است رخ دهد، اگرچه بسیار کمتر از کاهش میل جنسی است.

اگرچه واضح نیست، تستوسترون پایین می تواند منجر به استخوان های ضعیف تر شود، وضعیتی به نام پوکی استخوان که خطر شکستگی را افزایش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha