دکتر مهدیار سعیدیان طی یادداشتی در پالنا نوشت :  خوب آن همدوره زمان دانشجویی را به خاطر دارم . البته خیلی کم در دانشگاه می‌دیدمش . هر چند روز یکبار می آمد سر کلاس و باز تا مدتی خبری از او نبود . دوستان می‌گفتند که دو  سال پیش‌تر از ما، با سهمیه یکی از نهاد ها وارد دانشگاه و رشته پزشکی شده است. نکته جالب این بود که مسئولیت یکی از نهادهای مهم مالی دولتی را هم در اختیار داشت!سالهای بعد هم حضورش خیلی کمرنگ بود یا شاید هم ما درگیر کشیک و بیمارستان بودیم.

 شیوع انتصاب مدیران بی کفایت در سیستم بهداشت و درمان

سالها گذشت .... یک روز برای هماهنگی جلسه دفاع پایان‌نامه‌ام به دانشکده آمده بودم که دوباره دیدمش، هنوز علوم پایه را بعد از ۷ سال پاس نکرده بود! نامه‌ای از یکی از مقامات گرفته بود تا دوباره در امتحان شرکت کند.
پرسیدم: شما که شغل و موقعیتتت را داری! چه لزومی دارد که پزشک شوی؟
نگاه معناداری به من کرد و گفت: دکتر جان ! شما هنوز جوونی ! آخه مدرک پزشکی برای " کارهای مدیریتی " خیلی خوبه !
دهانم بسته شد . سالها بعد فهمیدم که یکی از تصمیم گیران حوزه بهداشت و درمان شده و کادر پزشکی زیادی زیر نظرش کار می کنند و البته بی سوادی و نالایق بودنش ، شهره عام و خاص است!
این جمله معروفش هم در بین همدوره ای ها ،تکیه کلام شد و هنوز که هنوز است ، هر کسی کاری خارج از حیطه طبابت انجام می دهد ، دیگران می گویند :
"برای کارهای مدیریتی خوبه !" بگذریم...

متاسفانه " مدیران نالایق " یا "مدیران سفارشی" یا صاحبان ژن خوب یکی از مشکلات بزرگ امروزه کشور ماست . حال اگر این مدیر در حوزه بهداشت و درمان - که با سلامت جامعه جامعه ارتباط تنگاتنگ دارد - باشد ، وضع بسیار اسفناک تر است.

شکی نیست مدیری که در این حوزه کار می کند باید تسلط به مشکلات کارکنان یعنی کادر پزشکی و نیز مشکلات بهداشتی و درمانی جامعه هدف تحت مدیریت خود داشته باشد .
مطلع از قوانین و پیرو آن باشد اما نه به این معنا که قانون را مطابق فهم و درک خود اجرا کند . بلکه با مصلحت اندیشی و مشورت با اهل فن و دلسوزان جامعه پزشکی ،بهترین شیوه برای اجرای قانون - که گاه خود این قوانین غیر کارشناسی و مشکل دار هستند- پیدا کند .

اما مشکل مدیران بی کفایت سیستم بهداشت و درمان کشور بسیار فراتر از است . اینها افرادی هستند که اغلب ژن خوب دارند و با مسوولان سیستم آشنا هستند و یا "سفارشی این و آن "هستند.

ویژگی مشترک ای افراد بی کفایت این است که " متعهد نمای غیر متخصص" هستند . تعهد از دیدگاه آنها به قدری تنزل پیدا کرده که تنها به ظواهر و " جانماز آب کشیدن" محدود شده است .

اینها چون خود کوچک و "حقیر" هستند نمی توانند با افراد بزرگ و نخبه کار کنند و هر کس از آنها تجربه و تخصصش بالاتر باشد را به حاشیه می رانند . در جامعه پزشکی که اکثر اعضای آن نخبه و برگزیده هستند ، این مدیران نالایق برای حفظ موقعیت خود نزد بالادستی ها از هیچ عملی حتی غیر عاقلانه فروگذار نمی کنند .
صدور بخشنامه های غیر کارشناسی یک ویژگی بارز مدیران بی کفایت سیستم بهداشت و درمان است . صبح تصمیمی میگیرند و شب جون عرضه را بر خود تنگ می بینند، آن را لغو می کنند . از هر روشی برای حفظ جایگاه خود و تحقیر کادر درمان تحت پوشش به ویژه پزشکان استفاده می کنند .
آن ها حتی آنقدر جوانمردی و غیرت ندارند که امنیت پرسنل خود را حفظ کنند . به خبرهای چند وقت گذشته پیرامون آزار جامعه پزشکی دقت کنید ! جه تعداد از کادر درمانی به ویژه پزشکانی که دور از خانواده هستند مورد توهین و حتی ضرب و شتم قرار گرفته اند؟!

اما مدیریت نالایق اگر در سطوح بالاتر سیستم باشد شرایط مانند اکنون پیچیده و بغرنج می شود ‌.
یک ویژگی عمده این مدیران این است که از قانون " بقای انرژی " تبعیت می کنند. یعنی پیوسته مدیر هستند و فقط محل ریاستشان تغییر می کند .از این دانشگاه به آن دانشگاه ، از ریاست این بیمارستان به ریاست آن بیمارستان ،از مشاور به معاون، از معاون به قائم مقام ، البته اخیرا تعدادی از این افراد که تاریخ مصرفشان گذشته بود با حمایت دوستان دولتی توانستند به سازمانهای صنفی کادر پزشکی هم نفوذ کنند .

طبیعی است که نتیجه به کارگیری این مدیران نالایق ، هدر رفت بیهوده منابع ، شکست طرح های غیر کارشناسی و ایجاد نارضایتی در میان کادر درمان و به دنبال آن آسیب پایدار به سلامت جامعه است .

امیدواریم که شایسته سالاری هر چه زودتر در همه کشور و به ویژه بهداشت و درمان محقق شود و این جز با اتحاد صنفی پزشکان و پرهیز از اختلافات درون گروهی میسر نمی شود.


پ . ن : راستی آن دوست هم دانشگاهی هم، مسوول یک سازمان عریض و طویل شده و بخش‌نامه‌های خنده دار و غیرکارشناسی‌اش هم زبانزد است !

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha