تاثیر مثبت داروهای جدید عفونت HIV در درمان و کیفیت زندگی بیماران، کاهش آمار عفونت HIV در جهان، ۷۲ ساعت زمان طلایی برای کنترل عفونت HIV با تاکید بر اصل محرمانگی و ... از مباحث مطرح در نشست آموزشی تخصصی بود که به مناسبت روز جهانی ایدز عنوان شد.

۷۲ ساعت زمان طلایی برای کنترل محرمانه عفونت HIV / تاثیر مثبت داروهای جدید این بیماری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر فرداد درودی - مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران (UNAIDS) در نشست آموزشی تخصصی به مناسبت روز جهانی پیشگیری از ایدز با تشریح فعالیت‌های (UNAIDS) در ایران، عنوان کرد: بر اساس برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز باید تا سال ۲۰۳۰ موارد جدید ابتلا به HIV به صفر کاهش یابد که منظور از صفر شدن درخصوص این عفونت یعنی کاهش آمار به زیر ۲۰۰ هزار نفر در جهان؛ که متعاقبا باید تا سال ۲۰۳۰ آمار مرگ و تبعیض نیز به صفر کاهش یابد.

وی ادامه داد: خبر خوب در حال حاضر این است که آمار موارد ابتلای جدید به عفونت HIV در جهان کاهش یافته است، با این وجود، این آمار در برخی مناطق جهان از جمله خاورمیانه کاهشی نبوده و باید به این نکته توجه شود که این آمار حاصل عملکرد پنج سال گذشته است و به طور مسلم، تصمیم امروز نیز در پنج سال آینده نتیجه خواهد داد.

درودی با اشاره به آمار جهانی یک میلیون و ۳۰۰ هزار مبتلای HIV، تصریح کرد: این آمار باید تا سه سال آینده به ۳۷۰ هزار نفر کاهش یابد و تا سال ۲۰۳۰ نیز به زیر ۲۰۰ هزار نفر کاهش یابد؛ زیرا وقتی عنوان می‌شود آمار باید به صفر کاهش یابد یعنی باید به زیر ۲۰۰ هزار نفر کاهش یابد.

وی عنوان کرد: تولید واکسن برای عفونت HIV به دلیل ساختار این عفونت کار آسانی نیست، ولی داروهای نسل سوم و چهارم بسیار موثر بوده و تعداد آمار مرگ و میر را کاهش داده است و بیماران دچار HIV عمر طولانی‌تری کرده و در سنین جوانی فوت نمی‌کنند و در مجموع تولید داروهای جدید در درمان و افزایش کیفیت زندگی بیماران بسیار تاثیر مثبت گذاشته است.

درودی با اشاره به تاثیر داروهای جدید در جلوگیری از انتقال عفونت HIV از مادر به جنین در دوره سه ماهه اول حاملگی، گفت: داروهای جدید از مرگ یک میلیون نفر جلوگیری کرده است. همچنین آمار مرگ بیماران دچار HIV که مبتلا به سل کشنده هستند تا ۶۷ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در ۲۰ سال گذشته اقدامات پیشگیری فراوانی درخصوص عفونت HIV صورت گرفته و داروهای جدید نیز اجازه انتقال این عفونت را نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: با این وجود عفونت HIV هنوز تهدید سلامت عمومی در جهان است.

ضرورت افزایش آگاهی کادر پزشکی درباره عفونت HIV

در ادامه این مراسم دکتر وحید جهان‌میری نژاد – پزشک و درمانگر ایدز عنوان کرد: یکی از مفاهیم مهم سلامت این است که عفونت HIV، بیماری ایدز نیست و امروزه بیماران می‌توانند در مرحله عفونت بدون انتقال به زندگی خود ادامه دهند. بر این اساس بیماران HIV در محیط‌های درمان نباید دچار تبعیض شوند و کادر درمان به بهانه‌های مختلف از ارائه خدمت به آنها سر باز نزنند.

وی با اشاره به اهمیت خسارات انگ اجتماعی بیماری HIV ادامه داد: امروز بیماران دیگر به‌ مانند گذشته بر اثر این بیماری نمی‌میرند، بلکه به دلیل انگ‌های اجتماعی هر روز احساس مرگ می‌کنند؛ بنابراین باید از لطیفه‌هایی با مضامین ایدز خودداری کرد.

جهان‌میری نژاد با اشاره به سه روش انتقال عفونت HIV از جمله به صورت تزریق خون، سرنگ آلوده و رابطه جنسی، عنوان کرد: در صورت هرگونه برخورد افراد با سرنگ آلوده به عفونت HIV به مدت ۷۲ ساعت زمان طلایی برای کنترل محرمانه این عفونت وجود دارد و در ادامه دارو به مدت ۴ هفته به فرد داده می‌شود تا از هرگونه انتقال احتمالی به این عفونت جلوگیری شود.

وی با اشاره به برخی ترس‌ها از انتقال عفونت HIV به ارائه دهندگان خدمت از جمله دندان‌پزشکان و دیگر صنوف پزشکی، گفت: چنین آماری در ایران به ثبت نرسیده است و این در شرایطی است که در دوران شیوع کووید ۱۹ درصد بالایی از ارائه دهندگان خدمت، به کووید ۱۹ مبتلا شدند و به واقع مقایسه انتقال عفونت HIV با کووید ۱۹ متفاوت است.

او در ادامه در خصوص انگ‌های اجتماعی در زمینه ایدز، عنوان کرد: ویروس ایدز به دلیل ساختار ضعیفی که دارد به راحتی با ضدعفونی کننده‌ها در محیط ارائه خدمت به بیماران از سوی کادر پزشکی از بین می‌رود ولی با این وجود کادر پزشکی نیز باید آگاهی خود درباره عفونت HIV را افزایش دهند، به طور مثال ۹۰ درصد کادر پزشکی با احتیاط‌های استاندارد پیشگیری از مواجهه با PEP بی‌اطلاع هستند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفتنی است، نشست آموزشی تخصصی به مناسبت روز جهانی پیشگیری از ایدز با حضور کارشناسان، روان‌شناسان و دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha